Icon
Yksi on varmaa mediamyynnissä IABlogi

Yksi on varmaa mediamyynnissä

18.04.2018 | IABvieras

Nimittäin se, että muutos on välttämätöntä. Olen vetänyt kaupallisia toimintoja Mediatalo Keskisuomalaisessa nyt noin vuoden. Alusta asti oli selvää, että kyseessä on muutosprojekti. Meillä on tehty hyvää työtä mediamyynnissä. Onnistuminen näkyy tuloksissa eli markkinaosuutemme on kasvanut.

Muutoksen välttämättömyys tulee siitä, että maailma ympärillämme on muuttunut. Kuluttajat käyttävät koko ajan enemmän aikaansa digitaalisiin medioihin, mikä on luonnollisesti saanut aikaan sen, että mainostajien mediavalikoima näyttää nyt kovin erilaiselta kuin vaikka kymmenen vuotta sitten. Vahvat mediabrändit ovat edelleen vahvoja, mutta rinnalle on tullut rapakon takaa uusia ei niin perinteisiä mediatoimijoita.

Medioiden tarjoama on kehittynyt muutoksen mukana. Vaikka printin lukijamäärät ovat trendinomaisessa laskussa, monet lehtibrändimme tavoittavat digikanavien ansiosta enemmän ihmisiä kuin koskaan ennen. Kysymys ei olekaan siitä, että vanha ja uusi taistelevat ja jompikumpi voittaa, vaan siitä, että monipuolistuneista mediavalikon osista pitää tehdä kullekin asiakkaalle sopiva ratkaisu.

Mediayhtiöille on siis merkittävä haaste osata palvella mainostaja-asiakkaita eri tavalla kuin ennen. Liikkuvia osia on enemmän, eikä riitä, että osaa uudet tuotteet ja ymmärtää, mitä niillä voidaan tehdä – pitää ennen kaikkea ymmärtää asiakkaan tarve. Mitä haasteita asiakkailla on liiketoiminnassaan? Miten näitä voidaan ratkoa markkinointiviestinnällä? Millaisen ratkaisun voisi tätä taustaa vasten toteuttaa meidän välineissämme?

Palstamilleistä ja pikseleistä palveluihin

Monissa tapauksissa ei riitä, että tarjoamme asiakkaalle näkyvyyden, meidän pitää auttaa myös suunnittelussa ja toteutuksessa. Kaikki asiakkaamme eivät voi käyttää mediatoimistoa, digitoimistoa tai mainostoimistoa – tai näitä kaikkia – vaan meidän pitää pystyä tarjoamaan nämä palvelut osana ratkaisuamme. Helposti ostettavina ja kustannustehokkaina palvelutuotteina.

Ratkaisut täytyy myös osata perustella nyt, kun olemme aivan erilaisessa kilpailutilanteessa kuin ennen. Mihin paikallista tarvitaan, kun on ihmiset saadaan kiinni globaaleilla palveluilla?

Mediamyyjän ja -ostajan maailmankuva oli aiemmin selvästi suoraviivaisempi kuin nyt: kun on hyvää tavaraa, laitetaan ilmoitus lehteen ja ihmiset tulevat. Aivan kuten kotimaisten toimijoiden pitää pärjätä kilpailussa kansainvälisiä verkkokauppoja vastaan, täytyy 120 mediamyyjämme tuoda asiakkaillemme enemmän hyötyä kuin kilpailijansa.

Tähän kotimaisilla mediatoimijoilla on hyvät edellytykset, koska tuotteemme ovat kunnossa ja uskottavan mediasisällön kysyntä kasvaa – mediamyynnissä meidän on nyt pysyttävä hereillä ja osattava palvella asiakkaita heille sopivalla tavalla.

Kirjoittaja Jaakko Lintunen toimii kaupallisena johtajana Mediatalo Keskisuomalaisessa.

09.11.2023

Loppuvuoden must-know: Tulos Helsingin digimarkkinoinnin webinaarit

Digimarkkinointi nyt: trendit ja kuumimmat puheenaiheet – Tulos Helsingin webinaarisarja tarjoaa kattavan läpileikkauksen loppuvuoden ajankohtaisimmista digimarkkinoinnin aiheista. Valitse itseäsi kiinnostavin tai ilmoittaudu kaikkiin!

lue lisää

31.10.2023

Digimarkkinoinnin huipulla: Haastattelussa IAB:n sertifikaattikoulutuksen käyneet ammattilaiset

Tervetuloa seuraamaan blogisarjaamme, jossa kurkistamme IAB Finlandin sertifikaattikoulutuksen kulisseihin ja pääsemme kuulemaan, kuinka koulutus on vaikuttanut markkinoinnin ja myynnin ammattilaisten urapolkuun ja osaamiseen. IAB Finlandin digimarkkinoinnin koulutus tarjoaa ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa digitaalisesta markkinoinnista. IAB on sertifioinut satoja markkinoinnin ja mainonnan asiantuntijoita vuosien kokemuksella. Sarjamme toisessa osassa tapaamme Sanna Uusivirran, joka työskentelee HILLA GROUPILLA markkinointipäällikkönä ja hän on suorittanut IAB:n Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattikoulutuksen.

lue lisää

24.10.2023

Digimarkkinoinnin huipulla: Haastattelussa IAB:n sertifikaattikoulutuksen käyneet ammattilaiset

Tervetuloa seuraamaan blogisarjaamme, jossa kurkistamme IAB Finlandin sertifikaattikoulutuksen kulisseihin ja pääsemme kuulemaan, kuinka koulutus on vaikuttanut markkinoinnin ja myynnin ammattilaisten urapolkuun ja osaamiseen. IAB Finlandin digimarkkinoinnin koulutus tarjoaa ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa digitaalisesta markkinoinnista. IAB on sertifioinut satoja markkinoinnin ja mainonnan asiantuntijoita vuosien kokemuksella. Sarjamme ensimmäisessä osassa tapaamme Titta Toivasen, joka työskentelee HILLA GROUPILLA Kainuun ja Koillismaan myyntiryhmän vetäjänä ja hän on suorittanut IAB:n Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattikoulutuksen.

lue lisää

19.10.2023

IAB jäsenesittely: Elli Mäkilä ja Svenska Teatern

Tässä jäsenesittely -blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt videohaastattelussa Elli Mäkilä ja Svenska Teatern.

lue lisää