Ismo Tenkanen
Taktinen mainonta, Media Contacts
Kirjoitan IABlogiin digitaalisesta markkinoinnista mainostajan ja mediatoimiston näkökulmasta. IAB Finlandissa olen parhaillaan hakutyöryhmän vetäjä. Alla on lyhyesti oma profiilini.
Kirjoitan IABlogiin digitaalisesta markkinoinnista mainostajan ja mediatoimiston näkökulmasta. IAB Finlandissa olen parhaillaan hakutyöryhmän vetäjä. Alla on lyhyesti oma profiilini.
Kuka olen?
Toimin tällä hetkellä Havas-konserniin kuuluvan mediatoimisto Media Contactsin vetäjänä, ja roolimme on hakea asiakkaillemme – suomalaisille ja kansainvälisille mainostajayrityksille – markkinointi-investoinneille vastinetta. Aiempi taustani on erityisesti Internet-tutkimus- ja mittauspuolelta. Aloitin työskentelyn Internet-markkinoinnin parissa jo vuonna 1995 Taloustutkimuksessa, jossa kehitin Internet-tutkimuksia ja tutkimusmetodeja, kuten verkkosivujen online-mittauksia ja sivustojen popup-kyselyjä.
Vuonna 1999 siirryin Suomen Gallup -konserniin, jonne perustin oman Web-tutkimusyksikön. Konserni siirtyi vuonna 2002 kansainvälisen TNS-konsernin omistukseen, ja TNS Gallupissa vedin vuoroin yhtiön Suomen Internet- ja mediayksikköjä, joiden tehtävänä oli mm. tutkia Internetiä mediana, kauppapaikkana ja mainosvälineenä. Tutkimusmetodeina olivat mm. online-mittaukset, Internet-paneelit ja myös perinteiset haastattelututkimukset.
Omat vapaa-ajan harrastuksetkin ovat pitkälti siirtyneet Webiin. Olen pyörittänyt soul-jazz-salsa-levyjen maahantuontia Suomessa yli 20 vuotta, ja yli 15 vuotta olin julkaisemassa myös printtinä soul-musiikkilehteä Soul Express. Sekä lehti että levymyynti siirtyivät asteittain kokonaan nettiin ja sitä kautta kansainvälistyivät. Nykyisin Soul Express Onlinessa vierailee 15,000 lukijaa kuukausittain ympäri maailman, ja levymyynti on siirtynyt omaan verkkokauppaan sekä ennen muuta eBay’hin, jolloin päivittäin omaan verkkokauppaan tulee tilauksia jopa kolmelta eri mantereelta. Internet on kirjaimellisesti mullistanut niin viestinnän, median kuin kaupankäynninkin arjen viidessätoista vuodessa!
Blogaaminen
Blogaaminen on yhtä lailla vain pitkän kirjoittamisuran jatkumo. Olen kirjoittanut eri lehtiin freelance-journalistina koko aikuisikäni, ja netissä ylläpitänyt kahta musiikkiaiheista verkkosivustoa 90-luvulta lähtien. Niihin olen kirjoittanut satoja levyarvioita ja artistiesittelyjä, jotka ovat hakukoneiden kautta löytäneet kymmeniä tuhansia lukijoita ympäri maailman. Digitaalisesta markkinoinnista olen pitänyt omaa suomenkielistä blogia Konversio.fi edelliset pari vuotta – ero aiempaan nettikirjoitteluun blogeissa on vain siinä, että blogeihin kuuluu olennaisena osana kommentointimahdollisuus ja siten vuorovaikutteisuus. Blogi ilman kommentointimahdollisuutta ei ole blogi vaan pelkkä nettikirjoitus tai -kolumni.
Konversio.fi:n blogit ovat keskittyneet verkkoliiketoiminnan, mediamaailman ja tutkimusalan kiemuroihin ja paljolti myös ajankohtaisiin alan epäkohtien kritisointiin. IABlogissa roolini on erilainen. Vaikka suuri osa IAB:n jäsenistöstä on median edustajia, oma näkökulmani on puhtaasti mainostajan ja tietenkin häntä edustavan mediatoimiston. Media, mainonta ja kaupankäynti ovat kaikki vahvassa murroksessa digitalisoitumisen myötä. Mitkä ovat yleisimmät sudenkuopat, joihin sorrutaan, kun siirrytään offline-maailmasta verkkoon markkinoimaan? Mitä asioita yrittäjän ja markkinointipäättäjän tulisi ottaa huomioon? Mitä asioita hän voi itse hoitaa, missä asioissa kannattaa kääntyä ammattilaisen ja hänen tarjoamiensa ohjelmistojen apuun? Miten mitata markkinoinnin tehoa verkossa oikein? Miten hyödyntää Internetin vahvuuksia markkinoinnissa ja myynnissä? Mitkä ovat kansainväliset trendit digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?
Mikä on tavoitteeni?
Tavoitteenani on kertoa siitä, miten verkko on edelleen mitattavin ja kustannustehokkain mainosväline. Haluan kertoa, miten ammattilaiset mittaavat ja jatkuvasti tehostavat online-mainontaa. Mainostajan ei kannata tehdä kaikkia asioita omin päin, vaan käyttää myös ammattilaisia ja ammattilaisten työvälineitä apunaan.