Icon
Vaikuttajamarkkinoinnin pulssikysely: Vaikuttajamarkkinoinnin onnistumisen keskiössä arvopohjainen yhteistyö - vastuullisuus ja inhimillisyys korostuvat MIXX Awards

Vaikuttajamarkkinoinnin pulssikysely: Vaikuttajamarkkinoinnin onnistumisen keskiössä arvopohjainen yhteistyö - vastuullisuus ja inhimillisyys korostuvat

13.09.2023 | Petri Mertanen, Datatyöryhmän puheenjohtaja

Vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntäminen osana yrityksen tai organisaation muuta markkinointia ja viestintää on monipuolistunut ja käsiteltävät teemat ovat laajentuneet. Vaikuttajamarkkinointi nähdään nykyään myös merkittävänä vastuullisuusviestinnän keinona ja yritykset etsivät yhteistyökumppaniksi vaikuttajia, jotka jakavat samanlaiset arvot ja näkemykset.

Tulokset käyvät ilmi vaikuttajamarkkinointitoimisto PING Helsingin yhteistyössä Marketing Finlandin, IAB Finlandin, SPOT ry:n ja MMA:n teettämästä Vaikuttajamarkkinoinnin Pulssikyselystä.

Vaikuttajavalintoja tehdessä tykkäys- ja seuraajamäärien sijaan yritykset ovat nykypäivänä kiinnostuneempia vaikuttajan ja yrityksen arvojen yhteensopivuudesta. Näkemysten kohtaaminen vahvistaa yrityksen uskottavuutta sekä takaa laadukkaat ja aidot sisällöt.

Vaikuttajayhteistyössä korostuvat vastuullisuuden teemat ja inhimilliset tarinat

Arvojen korostuminen vaikuttajavalinnoissa näkyy myös teemoissa, joista vaikuttajien kanssa halutaan viestiä. Pulssikyselyyn vastanneista 71 prosenttia on hyödyntänyt tai haluaa tulevaisuudessa hyödyntää vaikuttajamarkkinointia vastuullisuusteemoista viestimiseen.

Vaikuttajamarkkinointia hyödynnetään yleisimmin tunnettuuden kasvattamiseksi tietyissä kohderyhmissä. Toisiksi eniten vaikuttajamarkkinointia kuitenkin hyödynnetään tunteiden, tarinoiden ja inhimillisyyden tuomiseksi osaksi muuta markkinointia. Vaikuttajien aito ote yrityksen sisältöihin voi luoda ainutlaatuista lisäarvoa yrityksen brändin inhimillistämiseksi.

Mainostajille suunnattu Pulssikysely toteutettiin nyt jo kuudetta kertaa. Lue viime vuoden tuloksista täältä. Kyselyn tulokset antavat kattavan kuvan vaikuttajamarkkinoinnin trendeistä, käytänteistä ja tulevaisuuden suuntauksista Suomessa.

Kiinnostaako sosiaaliseen mediaan ja somevaikuttajiin liittyvät mielipiteet ja somen käyttötavat kuluttajien näkökulmasta? PING Webinaarissa 20.9. väitöskirjatutkija Tuija Aalto esittelee Media-alan tutkimussäätiön rahoituksella toteutetun, suomalaisten somekäyttöä, asenteita ja odotuksia mittaavan tutkimuksen tuloksia. Ilmoittaudu mukaan!

Lähde: PING Helsinki

 

31.05.2023

MIXX Awards juhlahumua Valkoisessa Salissa

Keräsimme alan ammattilaiset yhteen juhlimaan saman katon alle riemukkaaseen jälleennäkemiseen. Tässä valikoituja otoksia viime torstain 25.5. MIXX Awards gaalasta sekä linkit kaikkiin kuviin

lue lisää

29.05.2023

MIXX Awards 2023 voittajat julkistettu!

Torstaina 25.5.2023 palkittiin ensimmäiset Suomen MIXX Awards voittajat Valkoisessa Salissa

lue lisää

21.03.2023

MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset

Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.

lue lisää