Icon
Data Markkina

IAB Finlandin datatyöryhmän missiona on edistää datan hyödyntämistä ja ymmärrystä mainonnan ja markkinoinnin alalla. Ryhmän tavoitteena on pitää sen jäsenet, muut työryhmät sekä IAB:n jäsenet tietoisena data-alan kehitystrendeistä ja nostamaan esiin keskeisiä alaa puhututtavia ilmiöitä sekä siten tukemaan markkinoinnin datan kestävää, eettistä ja tehokasta käyttöä.

Datatyöryhmä kysyi alkuvuodesta markkinasta vuoden 2023 panostuskohteita ja kyselyn tuloksista syntyi infograafi sekä kirjoitus IAB blogiin. Datatyöryhmä pyrkii jakamaan ymmärrystä IAB:n jäsenille keskeisistä dataan liittyvistä ilmiöistä kuten viimeisimpänä julkaistu 1. osapuolen evästeiden eli asiakasdatan tarkistuslista mainostajille. Datatyöryhmä tuotti myös vuonna 2022 yhteistyössä Martech-työryhmän kanssa oppaan keskitetyn asiakasdatan ja asiakashallinnan järjestelmien (CDP) tilanteesta Suomessa. Datatyöryhmän tavoitteena on tuottaa ja välittää uutta tietoa kyselyiden, tutkimusten, asiantuntijapuheenvuorojen, oppaiden, blogitekstien sekä tapahtumien kautta.


“Data-asiat ovat kaikille haastavia ja mielenkiintoista keskustelua syntyy pelkästään terminologiasta. Ala kehittyy ja muuttuu nopeasti, joten konsensus ei ole mitenkään itsestään selvä asia.Työryhmässä oppii varmasti jotain uutta, ja on erittäin hyödyllistä kuunnella muita alan ammattilaisia.” Puheenjohtaja Petri Mertanen.

Työryhmä kokoontuu säännöllisesti kuuden viikon välein ja tapaamisissa käsitellään ajankohtaisia aiheita, kuten datan analysointi, koneoppiminen ja tekoäly mainonnassa.

Datatyöryhmää luotsaa puheenjohtajana Petri Mertanen (Mertanen Analytics Oy) ja
varapuheenjohtajana Iiris Lahti (AI Roots Oy).

Tahdotko mukaan? Ota yhteyttä mira.vaurula@iab.fi 

Työryhmän jäsenet:

Hanna Heiskanen, DNA
Teemu Relander, Avaus
Timo Arvonen, Veikkaus
Tom Lindberg, Viking Line
Aarne Salminen, Sanoma
Jyrki Kostilainen, SOK
Petteri Front, NØRR3
Iiris Lahti, Roots
Miia Mäkinen, Myynnin maailma
Maria Launto, Neste
Petri Mertanen, Mertanen Analytics
Sari Brunni, Kesko
Marja Liisanantti, IF
Sari Poikonen, Kesko
Jussi Kämäräinen, Dagmar
Emil Siniketo, Dagmar
Matti Torniainen, SOK
Joona Honka, Berner
Miika Relander, Fiskars
Jyrki Lauronen, Sanoma
Tiia Toivonen, dentsu
Juha Jantunen, Elisa
Sanna Uusivirta, Hilla Group
Samuel Tenhunen, Tieoevry
Kalle Heinonen, Adobe
Kristiina Banda, Adobe

Digimarkkinoinnin mittaamisen käsikirja lataa opas
Asiakasdatan tarkistuslista mainostajalle Lue lisää
IAB Finlandin datatyöryhmä kysyi alkuvuodesta markkinasta vuoden 2023 panostuskohteita Lue lisää