Digiaudiotyöryhmä on perustettu helmikuussa 2019 edistämään audiotoimintaa suomessa. Työryhmä tapaa säännöllisesti kuuden viikon välein kehittämään markkinaa ja verkostoitumaan. Työryhmän tavoitteena on digiaudiotoiminnan kokonaisuuden parempi ymmärtäminen, alan yhtenäisten standardien ja mittarien kehittäminen sekä kaupallisen kulman tukeminen. Ryhmä pyrkii työllään edistämään digiaudion tunnettuutta koko mediamarkkinassa.
Työryhmässä on tehty aiemmin esimerkiksi nämä oppaat: Podcast-mainonnan ostajan opas 04/2020 ja Podcastien kaupallisen mahdollisuudet opas 10/2021. Työryhmässä on mukana ammattilaisia julkaisija- ja tuotantopuolelta, vaikuttaja- ja mediatoimistoista sekä radiomediasta että äänikirjojatoimijoita. Vuonna 2022 päivitettiin Podcast-mainonnan ostajan opasta soveltuvin osin, julkaistiin tutkimukset kuluttajakäyttäytymisestä sekä markkinan koosta ja järjestettiin digiaudiowebinaari.
Puheenjohtaja: Elsa Kalervo Bauer Medialta
Varapuheenjohtaja: Miikkael Anttila Asennestudiolta
PJ:n terveiset:
”IAB:n digitaalisen audion työryhmän parasta antia on ryhmän jäsenten aktiivisuus ja vilkas keskustelu, jonka saamme poikkeuksetta aikaan kokoontumisissamme. Ryhmässä on laajasti edustettuna isojen mediatalojen, pienempien tuotantoyhtiöiden sekä mm. toimistopuolen äänet, joka takaa, että markkinaa pystytään tarkastelemaan hyvin eri kulmista. Ryhmän jäsenten yhteinen, vahva tahtotila on kehittää digiaudion asemaa sekä lisätä sen ymmärrystä kotimaisessa mediakentässä."
Tahdotko mukaan? Ota yhteyttä mira.vaurula@iab.fi
Työryhmän jäsenet:
Kati Lahtinen, A-lehdet Pasi Hiltunen, Nitro Noora Kunttu, Storytel Kasper Kahila Sanoma Miikkael Anttila, Asennemedia Kasper Hakunti, GroupM Laura Björkskog, Bauer Media |
Ninja Huhtamäki, Podify Forsstrom Sari, Bookbeat Leena Lampenius, Sanoma Patrik Hautala, GroupM Pauliina Pajunen, Indieplace Riina Aho, Radiomedia Elsa Kalervo, Bauer Media |
Elina Yli-Ojanperä, Yle Henna Helske, Podme Aura Lindeberg, Yle Jani Junnila, Podimo Maria Lehto, Bauer Media |