Ulkomainonnan iso vahvuus on sen laaja tavoittavuus ja tämän aseman myötä mainospanostukset ”viimeiseen massamediaan” ovat kasvaneet vuosi vuodelta. Kun mainospanostuksia tarkastellaan tarkemmin, on digitaalinen ulkomainonta (DOOH) erityisesti se osa-alue joka kasvattaa ulkomainonnan osuutta mediakakusta.
Digitaalisen ulkomainonnan työryhmä näki päivänvalon loppuvuodesta 2019 ja aktiivisten osallistujien joukko on kasvanut perustamiskokouksen jälkeen merkittävästi. Ryhmän ydintehtävä on kuitenkin ennallaan ja edelleen äärimmäisen ajankohtainen; Tehdä digitaalisesta ulkomainonnasta mahdollisimman helposti ymmärrettävää ja ostettavaa sekä ruokkia koko DOOH-markkinaa kehittävää vuoropuhelua.
Työryhmä on saanut paljon aikaan, josta muutamana esimerkkinä säännöllisesti päivittyvä DOOH-ostajan opas sekä vuoden 2022 ensimmäisellä vuosipuoliskolla ensimmäistä kertaa tehty selvitys digitaalisen ulkomainonnan mainospanostuksista: Suomessa 36 miljoonaa DOOH-euroa vuonna 2021.
Ryhmän sisäisen retron myötä tulevaisuuden todennäköisinä aiheina tullaan työstämään esimerkiksi ulkomainonnan mittaamisen kehittämistä tai sitä, miten voisimme saattaa yhä useamman tietoon digitaalisen ulkomainonnan upeita case-esimerkkejä meiltä ja maailmalta.
Puheenjohtaja: Jesse Jussila, Clear Channel
Varapuheenjohtaja: Tapio Pankko, Mediateko
Tahdotko mukaan? Ota yhteyttä pasi.raassina@iab.fi
Työryhmän jäsenet:
Nea Barman, MEKS |
Karvonen Mira, Dagmar |
Sameli Kujala, SOK
|
DIGITAALISTEN ULKOMAINOSPINTOJEN KARTTA: