TCF - TRANSPARENCY AND CONSENT FRAMEWORK
MIKÄ ON TCF?
TCF, eli Transparency & Consent Framework, on IAB Europen jäsenyritysten yhdessä luoma standardi, joka mahdollistaa digitaalisen datan hyödyntämiseen vaadittavan luvan kysymisen kuluttajilta ja saadun luvan (consent) välittämisen ymmärrettävässä muodossa digitaalisen mainosmaailman toimijoille.
Digimarkkinassa toimii useita dataa hyödyntäviä toimijoita, kuten medioita, mainospalvelimia, ohjelmallisen ostamisen järjestelmiä, analytiikkatyökaluja, personointityökaluja, datanhallintajärjestelmiä jne. Markkina tarvitsee yhdessä sovitun tavan hoitaa datan käyttöön liittyvät luvat ja kiellot kuluttajien kanssa - tämä yhteinen tapa ja kieli on TCF.
Datankäyttöluvan kysyminen kuluttajalta tehdään TCF:ää tukevalla CMP-työkalulla ( Consent Management Provider/Platform), joka näyttää datan hyväksymisikkunan kuluttajalle hänen vieraillessa ensimmäistä kertaa digipalvelussa. Työkalun voi halutessaan tehdä myös itse ja vaihtoehtoisesti on mahdollista ostaa valmiita työkaluja alihankkijoilta. CMP-työkalun konfiguroinnissa on oleellista miettiä mitä datankäyttöoikeuksia kysytään, esimerkiksi analytiikka, markkinointi/mainonta ja muut teknologiat.
Luvan kysymisen voi tehdä muillakin kuin TCF-standardia hyödyntävillä työkaluilla. Mutta mikäli verkkopalvelun ylläpitäjä esimerkiksi myy digitaalista mainontaa tai hyödyntää dataa ohjelmallisesti mainonnan ekosysteemissä, on TCF ainoa kieli, jota mainosmarkkina ymmärtää. TCF:n uusin 2.2 -päivitys tulee olla implementoituna CMP-työkaluihin 20.11.2023 mennessä.
TCF:n mukainen toiminta:
- Osa vastuullista ja hyvää brändin rakentamista.
- Paras tapa takaamaan ohjelmallisen ostamisen ja myymisen liikevaihto.
- Varma tapa varautua viranomaisten tarkentuviin evästevaatimuksiin.
KIINNOSTUITKO TCF:STÄ? - KATSO ALKUUN NÄMÄ VIDEOT
- Perusteet - mikä on TCF?
- Kenelle TCF on suunniteltu ja kenen kannattaa sitä käyttää
- TCF2.2 tuomat muutokset evästehyväksyntään
- TCF2.2 julkaisijalla
- TCF2.2 CMP-työkaluille
TÄRKEITÄ LINKKEJÄ
- IAB Europen TCF-tietopankki
- TCF2.2 suomenkieliset tekstit
- Liittyminen ja TCF:n käyttöönotto
- TCF julkaisijoille
- TCF CMP-työkaluille
- TCF mainostajille ja toimistoille
- TCF muille digimarkkinan toimijoille
- TCF-policy
TCF2.2
TCF-standardin uusin versio 2.2 julkaistiin toukokuussa 2023 ja kaikkien TCF-yhteensopivien evästebannerien tulee olla 2.2-yhteensopivia 20.11.2023 mennessä.
Uuden 2.2-version tavoitteena on lisätä kuluttajien kontrollia, läpinäkyvyyttä ja ymmärrettävyyttä evästeisiin sekä evästebannereiden sisältöön liittyen. Tärkeässä roolissa on mm. evästebannereiden tekstien muokkaaminen entistä ymmärrettävämpään muotoon ja tässä työssä IAB Finlandin tietosuojatyöryhmä on ollut tärkeässä roolissa. Uudet TCF2.2 tekstit mm. suomenkielellä löytyvät täältä.
Lisätietoa TCF2.2:n tuomista muutoksista voi kysyä IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassinalta, 040-575 3726. Myös alla oleva linkkilista auttaa:
Tutkimuksessa selvitetään kuluttajien tyytyväisyyttä ja preferenssiä mainosrahoitteista internetiä k...
Lataa uusimmat tulokset