Icon
Vastuullinen digimainonta Markkina

Vastuullisuus trendaa globaalisti eri aloilla ja eri näkökulmista. Aihe on laaja, vielä melko epästabiili, ja mainonnan ja markkinoinnin alalta puuttuvat standardit, jotka ohjaavat aktiivista tekemistä esimerkiksi digimainonnan hiilijalanjäljen mittaamiseksi. Pystyäksemme hyödyntämään erilaisia maailmalla tapahtuvia kehitysaskelia parhaalla mahdollisella tavalla, tarvitaan aiheen terminologian selkeyttämistä ja lokalisointia Suomessa mm. IAB Finlandin kautta.

IAB Finlandin Vastuullisen digimainonnan työryhmä perustettiin vuoden 2022 loppupuolella tarpeesta oppia lisää vastuullisuudesta sekä kestävästä kehityksestä digimainonnan osalta, selkeyttää aiheen määrittelyä ja termejä Suomeksi, sekä jakaa tietoa markkinalle. Työryhmä on ollut erittäin aktiivinen ja innostunut, ja osallistuminen on ollut hyvää myös pientyöryhmiin ja erilaisiin aihetta sivuaviin projekteihin.
Työryhmä on saanut aikaan paljon lyhyessä ajassa, esimerkiksi tutkimuksen vastuullisuudesta Suomen digimarkkinassa sekä vastuullisen digimainonnan määritelmän, joista molemmat julkaistiin IAB Finlandin 25-vuotisjuhlassa toukokuussa.
Loppuvuonna tavoite on tuottaa ohjeistusta/opastusta/tietoa sekä ympäristövastuullisuudesta, että sosiaalisesta vastuullisuudesta, eli konkreettisia asioita, joista voi lähteä liikkeelle.


Uusi fokus vastuullisuuteen on herättänyt kovasti kiinnostusta osallistumaan työryhmään.
Työryhmä kokoontuu 6:n viikon välein, ja mukaan voi tulla pyytämällä kalenterikutsun IAB:n Mira Vaurulalta (mira.vaurula@iab.fi), tervetuloa mukaan!

Puheenjohtaja: Maarit Ruuth, MTV 

 

Työryhmän jäsenet:

Maarit Ruuth, MTV
Mira Vaurula, IAB Finland
Anna Merentie, JCDecaux
Jannina Niskala, IAB Finland
Susanna Kaukoniemi, Hilla Group
Saara Kemiläinen, Nitro
Maria Tiainen, Showheroes
Jaakko Peltonen, dentsu
Hanna Stranius, ALMA Media

Tony Stepanow, TROOT
Anna-Liisa Kupiainen, Kesko
Heidi Blomberg, IAB Finland
Veera Mäkelä, Posti
Tuuli Tahvanainen, Neste
Tiia Saukko, Kalevamedia
Nina Myllyharju, Clear Channel
Laura Parviainen, Eracontent
Iiris Peltola, Kärkimedia
Fanni Mäki, Lianatech

 

Matti Niskanen, Keskisuomalainen
Heidi Hurskainen, Nostemedia
Jonne Ansamaa, Sanoma
Sanna Suonpää, PING Helsinki
Sami Hätälä, Channel Factory
Salla-Mari Kinnunen, Eracontent
Nelli Rantamäki, Group M
Jonne Salovaara, Dagmar
Heidi Törmikoski, dentsu
Eero Laulainen, Clear Channel

IAB Studio Vastuullisuus markkinoinnin työpöydällä Kuuntele jakso
Vastuullinen digimainonta Suomessa Lataa tutkimusraportti
Tallenne: Vastuullisuus digimarkkinoinnissa - Mitä? Miksi? Miten?

Tervetuloa IAB Finlandin vastuulisuus seminaarin tallenteen pariin. Vastuullisuus trendaa globaalist...

Katso tallenne
Vastuullisen digimainonnan määritelmä lue lisää
Mainostajat ja toimistot mainonnan hiilijalanjäljillä Lue lisää
Julkaisijat mainonnan hiilijalanjäljillä Lue lisää
Kuinka hyödyntää tekoälyä vastuullisesti markkinoinnissa? Lue lisää
Vastuullinen ulkomainonta tukee yrityksen vastuullisuustavoitteita Lue lisää