Vastuullisuus trendaa globaalisti eri aloilla ja eri näkökulmista. Aihe on laaja, vielä melko epästabiili, ja mainonnan ja markkinoinnin alalta puuttuvat standardit, jotka ohjaavat aktiivista tekemistä esimerkiksi digimainonnan hiilijalanjäljen mittaamiseksi. Pystyäksemme hyödyntämään erilaisia maailmalla tapahtuvia kehitysaskelia parhaalla mahdollisella tavalla, tarvitaan aiheen terminologian selkeyttämistä ja lokalisointia Suomessa mm. IAB Finlandin kautta.
IAB Finlandin Vastuullisen digimainonnan työryhmä perustettiin vuoden 2022 loppupuolella tarpeesta oppia lisää vastuullisuudesta sekä kestävästä kehityksestä digimainonnan osalta, selkeyttää aiheen määrittelyä ja termejä Suomeksi, sekä jakaa tietoa markkinalle. Työryhmä on ollut erittäin aktiivinen ja innostunut, ja osallistuminen on ollut hyvää myös pientyöryhmiin ja erilaisiin aihetta sivuaviin projekteihin.
Työryhmä on saanut aikaan paljon lyhyessä ajassa, esimerkiksi tutkimuksen vastuullisuudesta Suomen digimarkkinassa sekä vastuullisen digimainonnan määritelmän, joista molemmat julkaistiin IAB Finlandin 25-vuotisjuhlassa toukokuussa.
Loppuvuonna tavoite on tuottaa ohjeistusta/opastusta/tietoa sekä ympäristövastuullisuudesta, että sosiaalisesta vastuullisuudesta, eli konkreettisia asioita, joista voi lähteä liikkeelle.
Uusi fokus vastuullisuuteen on herättänyt kovasti kiinnostusta osallistumaan työryhmään.
Työryhmä kokoontuu 6:n viikon välein, ja mukaan voi tulla pyytämällä kalenterikutsun IAB:n Mira Vaurulalta (mira.vaurula@iab.fi), tervetuloa mukaan!
Puheenjohtaja: Maarit Ruuth, MTV
Työryhmän jäsenet:
Anne Selonen, Keskisuomalainen |
Susanna Kaukoniemi, Hilla Group |
Pia Hoffren, Ecster |