Icon
Branded Content -opas Oppaat

Branded Content - opasBranded Content - opas

Vaikuttajamarkkinointi kasvoi Suomessa vuonna 2021 yli 40%, mutta monelle brändi x vaikuttaja yhteistöiden oikeaoppinen merkitseminen alustakohtaisesti on vielä vierasta. IAB Finlandin Sosiaalisen median työryhmä tunnisti haasteen ja päätti koota alustakohtaiset ohjeistukset yhteen oppaaseen helpottaakseen brändien ja vaikuttajien välisiä yhteistyökampanjoita.

IAB Finlandin Branded Content -opas on kirjoitettu yhteistyössä IAB:n jäsenyritysten kanssa ja siitä vastaa Sosiaalisen median työryhmä. Opas pohjautuu osittain 2019 julkaistuun Vaikuttajamarkkinoinnin oppaaseen, jota on päivitetty 2022 tiedoilla sekä lyhennetty käsittelemään alustakohtaisia säädöksiä vaikuttaja- ja brändiyhteistyön merkinnästä. Tämä opas on suunniteltu auttamaan sekä yrityksiä että vaikuttajia.

Tavoitteena on antaa niin yrityksille kuin vaikuttajillekin käytännön tietoa vaikuttajamarkkinoinnin merkitsemisestä eri kanavissa erityisesti Suomen markkinassa.

Vaikuttajamarkkinoinnin yhteistöiden oikeaoppisessa merkitsemisessa noudatetaan kuluttajansuojalakia ja sosiaalisen median kanavien alustakohtaisia käyttöehtoja. Oppaaseen on kootti yhteen kanavittain kuluttaja-asiamiehen kutakin kanavaa koskeva ohjeistus (KKV,2019) sekä kunkin kanavan vaikuttajamarkkinoinnin merkitsemiseen liittyvät käyttöehdot.

Huom: Jos alla oleva latauslomake ei aukea tai näy oikein, yritä päivittää sivu muutaman kerran tai kokeile toista selainta. Pahoittelemme teknistä häiriötä.

Lataa opas tästä