Natiivimainonnan opas
Julkaistu 5/2017
Tämä natiivimainonnan opas on katsaus siihen, mitä natiivimainonta on, miten sitä tehdään ja miten sitä kannattaa mitata. Jokainen natiivimainos on ainutlaatuinen, joten emme valitettavasti voi antaa yksinkertaista kaavaa menestyksekkään natiivimainonnan tekemiseen. Sen sijaan opas tarjoaa ideoita, vinkkejä ja arvokasta tietoa alati kehittyvään mainosmuodon tekemiseen.
Natiivimainonta herättää tunteita. Paitsi että sana taipuu väkinäisesti suomen kielelle, sen merkitys on monelle epäselvä ja sekoittuu toiseen muotisanaan, sisältömarkkinointiin. Vaikka natiivimainonta on syntyjään digimarkkinoinnin ilmaisu, sen alle mahtuvat myös esimerkiksi aikakauslehtien advertoriaalit ja tv-ohjelmien tuotesijoittelu. Myös niiden ja journalismin suhteesta on käyty kiivaita keskusteluja. Ilmiö itsessään ei siis ole uusi: kyse on median keinoja ja muotoja hyödyntävästä mainonnasta, kuluttajalähtöisestä tavasta lähestyä yleisöä mainosviestillä.
Huom: Jos alla oleva latauslomake ei aukea tai näy oikein, yritä päivittää sivu muutaman kerran tai kokeile toista selainta. Pahoittelemme teknistä häiriötä.
Lataa opas tästä
Tutustu kotimaisiin natiivimainonnan esimerkkeihin case-pankissa!
TULOSSA: IAB Finlandin Vaikuttajamarkkinoinnin opas julkaistaan alkuvuodesta 2019.