Icon
Ohjelmallisen ostamisen nykytila ja trendit suomessa Oppaat

videomainonnan kyselyOhjelmallisen ostamisen nykytila ja trendit

Ohjelmallisen ostamisen nykytila ja trendit tutkimus on toteutettu touko-kesäkuussa 2022 verkkokyselynä. Tutkimuslomakkeen suunnittelusta ovat vastanneet IAB Finlandin Ohjelmallisen ostamisen työryhmän jäsenet. Innoituksena tähän tutkimukseen on toiminut IAB Europen Attitudes To Programmatic Advertising – julkaisu.

Vastaajia kerättiin mm. IAB:n jäsenkirjeen, somekanavien ja IAB:n tapahtumien kautta. Tutkimuksen tulokset eivät edusta kaikkien suomalaisten yritysten mielipiteitä eikä tuloksia olla painotettu vastaamaan suomalaisten yritysten rakennetta. Vastausten voi todeta painottuvan IAB Finlandin jäsenyrityksiin, eli esimerkiksi keskimääräistä enemmän suurempiin mainostajiin sekä toimistoihin.

Ohjelmallisen mainonnan määritelmä tässä tutkimuksessa: Display-, video- ja natiivimainonnan ostamista ja myymistä automatisoidusti erilaisten markkinapaikkojen kautta (esimerkiksi Adform ja DV360). Sosiaalisen median mainonta sekä
hakukonemainonta jätettiin tässä tutkimuksessa tarkastelun ulkopuolelle. 

Huom: Jos alla oleva latauslomake ei aukea tai näy oikein, yritä päivittää sivu muutaman kerran tai kokeile toista selainta. Pahoittelemme teknistä häiriötä.

Lataa opas tästä