Ohjelmallisen ostamisen opas
IAB Finlandin ohjelmallisen ostamisen työryhmä perustettiin syksyllä 2014 kartoittamaan ohjelmallisen ostamisen tilaa ja tuntemusta Suomessa. Alan yhteiselle foorumille ja selvitystyölle oli kysyntää, sillä mainostilan ostaminen järjestelmien kautta muutti osaltaan niin mainostajien, toimistojen kuin medioiden toimintatapoja. Työryhmän tärkein tehtävä oli luoda alalle opas, joka perehdyttää ohjelmallisen ostamisen periaatteisiin sekä havainnollistaa, millaisia asioita ostoprosessin eri osapuolten tulee ottaa huomioon. Opas on päivitetty kertaalleen vuonna 2017.
Nyt, vuonna 2020, on jälleen aika päivittää oppaan sisältö vastaamaan muuttunutta digitaalisen mainonnan ekosysteemiä. Ohjelmallisen ostamisen noustua ensin perinteisten ostamistapojen rinnalle ja ohikin, on siitä ajan myötä tullut dataohjautuvan markkinoinnin peruspilareita. Vuosien varrella ohjelmallinen ostaminen on ravistellut organisaatioiden toimintatapoja ja tapaa ymmärtää digitaalisen mainonnan mahdollisuuksia. Voidaan sanoa, että tänä päivänä ohjelmallisen ostamisen perusperiaatteiden ymmärtäminen kuuluu jokaiselle digitaalisen mainonnan parissa työskentelevälle.
Huom: Jos alla oleva latauslomake ei aukea tai näy oikein, yritä päivittää sivu muutaman kerran tai kokeile toista selainta. Pahoittelemme teknistä häiriötä.
Lataa opas tästä