Ohjelmallisen ostamisen opas
Julkaistu 5/2017
IAB:n ohjelmallisen ostamisen työryhmä uudisti tämän oppaan 10/2020. Uuden oppaan löydät täältä.
Huom: Jos alla oleva latauslomake ei aukea tai näy oikein, yritä päivittää sivu muutaman kerran tai kokeile toista selainta. Pahoittelemme teknistä häiriötä.
Lataa maksuton sähköinen opas tästä
IAB Finlandin ohjelmallisen ostamisen työryhmä perustettiin syksyllä 2014 kartoittamaan ohjelmallisen ostamisen tilaa ja tuntemusta Suomessa. Alan yhteiselle foorumille ja selvitystyölle oli kysyntää, sillä mainostilan ostaminen järjestelmien kautta muuttaa osaltaan niin mainostajien, toimistojen kuin medioiden toimintatapoja. Työryhmän tärkein tehtävä oli ihan ensimmäiseksi luoda alalle opas, joka perehdyttää ohjelmallisen ostamisen periaatteisiin sekä havainnollistaa, millaisia asioita ostoprosessin eri osapuolten tulee ottaa huomioon. Nyt vuonna 2017 työryhmä koki tarpeelliseksi päivittää opasta, sillä ohjelmallisen kehitys on ollut vauhdikasta.
Työryhmä toimii myös keskustelufoorumina alan toimijoille. Työryhmän tapaamisissa keskustellaan väliin kiivaastikin ohjelmallisen ostamisen mahdollisuuksista ja haasteista. Näihin keskusteluihin perustuen oppaaseen on koottu niin ostajien kuin myyjienkin näkövinkkelit siihen, millaisia asioita ohjelmallisessa ostamisessa tulisi ottaa huomioon, sekä kurkistus siihen, millaisia haasteita osapuolet prosessissa kokevat. Opas pyrkii olemaan tiivistetty rautaisannos tietoa ohjelmallisen ostamisen saloihin.
Ohjelmallinen ostaminen on vakiinnuttanut paikkaansa suomalaisten medioiden ja mainostajien parissa. IAB:n ohjelmallisen ostamisen työryhmä toivoo, että tästä oppaasta on hyötyä alan toimijoille, eritoten niille, jotka vielä empivät mukaan hyppäämistä.