Verkkomediajulkaisun kriteerit
IAB:n mittausasiantuntijoista koostuva Mittaustyöryhmä on luonut kriteerit verkkomediajulkaisulle, jotka IAB:n hallitus on hyväksynyt.
Kävijämäärätulosten julkaisussa verkkomediajulkaisujen listalle voidaan ottaa mukaan ne sivustot, jotka täyttävät alla olevat IAB Finlandin hallituksen hyväksymät kriteerit:
- Jos kaikilla ko. palvelun sivuilla on yhtenäinen ulkoasu, sama "look & feel”
- Lisäksi jokaisella julkaisun sivulla on oltava yhtenäinen logo tai yläpalkki, ml. linkki sivuston etusivulle.
- Em. yhtenäisen logon minimikoko on 70 x 30 pikseliä Sivuston käyttölukuihin hyväksytään vain tapahtumat, joiden kohdalla käyttäjä voi sivuston ulkoasun perusteella selkeästi ymmärtää vierailleensa ko. verkkomediajulkaisun sivuilla.
Tarkennukset sääntöihin:
- Jos kaikilla palvelun sivuilla on yhtenäinen domain, yhtenäisen ”look & feel:in” vaatimusta ei ole.
- Alidomain saa vaihtua, esim. www2.sivusto.fi, kauppa.sivusto.fi, jne.
- Loppukäyttäjän yhdellä klikkauksella voidaan laskea liikennetapahtuma vain yhden verkkomedian, ei useampien hyväksi.
Julkaisija tai verkosto
Käyttötilastojen julkaisija/verkostopuolella voidaan julkaista verkostojen/julkaisujen/partnerisivustojen lukuja.
Julkaisijat/verkostot
- Sisällön julkaisija on sama, riippumatta minkä median sivuilla loppukäyttäjä mieltää olevansa, tai sivustoilla on keskenään muuta markkinointiyhteistyötä, esim. yhteinen myyntiorganisaatio, joka myy ko. sivustoille ilmoitustilaa.
- Myös kaikki portaalit ja verkkomediat, joissa em. mediajulkaisu-kriteerit eivät toteudu, siirretään tulospalvelussa julkaisija/verkosto-puolelle.
Verkkomedioiden alaosioiden kävijälukujen julkaisu
- Verkkomedioiden alaosioita julkaistaan siltä osin, kun media itse haluaa osioiden lukuja julkaista Nämä sijoitetaan tulospalvelussa siten, että alaosiot saa näkyviin klikkaamalla ao. mediaa, johon alaosiot kuuluvat.
- Päälistalla ei siten ole sekaisin sivustoja ja niiden alaosioita, vaan oletusnäkymässä on pelkästään verkkomediajulkaisuja.
Verkkopalveluiden kävijämääräseurannan julkistus viikkopohjaiseksi
IAB Finland suosittelee yhdessä internet-kävijämääriä mittaavien tutkimuslaitosten kanssa, että verkkomedioiden kävijämääriä julkaistaan vastedes ainoastaan viikkotasolla. Tähän päädyttiin siitä syystä, että Suomessa suurin osa verkkomainonnasta välitetään viikkopohjaisena, jolloin myös kävijämäärien mittaus ja julkistus on luontevaa ilmoittaa viikkopohjaisena. Viikkomittaus on myös tarkemmalla tasolla kuin kuukausittainen mittaus.
Uudistus yhdenmukaistaa verkkomedioiden kävijämäärien ilmoitustapaa ja näin ollen tekee verkkomedioiden vertailun mainostajalle helpommaksi. Verkkomedioiden käyttöä seurataan vastaisuudessakin kuukausitasolla mutta nämä tiedot olisivat lähinnä medioiden sisäiseen käyttöön, kuten kävijämäärätrendien kehityksen seuraamiseen.