Icon
Tallenne: Reshaping Omnichannel Tallenteet

Tallenne: Reshaping Omnichannel

11.03.2025

 

 

IAB:n kevään ensimmäinen seminaari tarjosi syväsukelluksen monikanavaiseen markkinointiin – tai kuten rakkaalla lapsella on monia nimiä, Omnichanneliin. Seminaarissa käsiteltiin monikanavaisen markkinoinnin keskeisiä teemoja, kuten tekoälyn roolia monikanavaisessa ostamisessa, luovan suunnittelun ja optimoinnin merkitystä sekä monikanavaisen markkinoinnin mittaamista.

Osallistujat saivat kuulla käytännön esimerkkejä ja oppeja niin kotimaisilta kuin kansainvälisiltä markkinoilta. Päivän päätteeksi oli varattu aikaa rennolle verkostoitumiselle afterwork-tarjoilujen merkeissä.

Tapahtumassa lavalle nousivat: Adform, RTL AdAlliance, Teads, IAS, Wolt, GroupM ja dentsu. Tapahtuman pääyhteistyökumppanina toimi Adform.

Ohjelma:

Navigating Complexity: How AI and Programmatic Strategies Revolutionize Omnichannel Advertising – Andreas Sierts | Adform (lataa prese)

Omnichannel ostostrategioiden hyödyntäminen ohjelmallisesti – Aki Ronkainen & Aleksi Ylitalo | RTL AdAlliance (lataa prese)

IAB Studio: Local Use Cases & Omnichannel Insights – Aleksi Lehtonen | Adform, Andreas Sierts | Adform, Johanna Liukkonen | Wolt, Emmi Vilkanen | dentsu

How Creative Optimization Maximizes Attention and Effectiveness of Omnichannel Campaigns – Ludwig Möckel | Teads (lataa prese)

Cross Channel Measurement in an Omnichannel World – Björn Österman | IAS (lataa prese)

Miksi omnichannel on enemmän kuin teknologioita – Patrik Hautala | GroupM (lataa prese)

 

Q&A

KYSYMYS: Mistä johtuu mediamainonnan pienentyminen vuosista -07-08?

VASTAUS: Globaali finanssikriisi leikkasi investointeja globaalisti.

 

KYSYMYS: Miten paljon median hinta on vuosien saatossa laskenut? Mainosten määrä lukumäärinä on kuitenkin varmasti noussut, vai onko tästä dataa?

VASTAUS: Isossa kuvassa CPP-hinta esim televisiossa on varmasti laskenut, CPM-hinta myös. 
Meta ja Google ovat lisänneet mainostajien määrää vrt aikaa ennen itsepalvelukanavia. Samaan aikaan mainonnan vaikuttavuus on pudonnut. Tästä löydetään varmasti myös lähdeaineistoa.

 

KYSYMYS: Puhutaan CTVn mahdollisuuksista; mitkä ne käytännössä on? Kustannustehokkuus mainittu, mutta millaisista kustannuksista puhutaan vs. lineaariseen verrattuna?

VASTAUS: CTV-mainonnan mahdollisuuksia mainostajalle ovat:
- monipuoliset kohdennusmahdollisuudet eri yleisöille (evästeettömät ratkaisut, first party data, kontekstuaalinen jne.)
- vaikuttavuus ja huomioarvo (Big and full screen, sound on, loppuun asti katselut)
- Lisäpeiton rakentaminen isolla ruudulla esim. lineaarisen Tv-mainonnan yhteydessä ja nuoremmalle kohderyhmälle
- CTV-mainonta hinnoitellaan CPM pohjaisesti ja kustannustehokkuus tulee mm. Digimainonnan laatumittareista esim. video - loppuu asti katselut (CPCV), brändin parissa vietetty aika, huomioarvo,  kontaktihinta, reach uniikit TV-laitteet sekä tiettyjen kohderyhmien tehokas tavoittaminen datakohdennuksilla.

 

KYSYMYS: Minkäikäiset pelaa eniten mobiilipelejä Suomessa?

VASTAUS: Mobiilipelejä pelaavat eniten 25-50 vuotiaat.

 

KYSYMYS: Pelimainonnan ärsyttäminen, eli CXn ja kaupallisuuden tasapaino, onko tutkittu?

VASTAUS: Kaikista pidetyin mainosformaatti tutkimuksen mukaan on rewarded video, koska mainontaa ei pakoteta pelaajan ruudulle. Käyttäjä itse valitsee katsooko mainoksen.

 

KYSYMYS: Mitä kohdistusdataa käytetään CTV:ssä yleensä?

VASTAUS: CTV mainonnassa käytetään mm. seuraavia datakohdennuksia:
- GEO/sijainti, aika jne.
- Julkaisijan tai laitevalmistajan ensimmäisen osapuolen data esim. Median/videotoistopalvelun kirjautuneet käyttäjät, laitevalmistajien esim. Samsung ja LG valmiit yleisösegmentit.
- evästeettömät datatuotteet esim. kontekstuaalinen, offline ja sosiodemografinen data

 

KYSYMYS: Regarding programmatic outdoor. What is the panel's thought on the role of the media itself. I feel they've fallen short in making it easy to buy.

VASTAUS:  True, in DOOH it was and still is especially complicated. But this also has to do with the variety of technical setups and standards which then a hard to implement on the buy side. E.g. this is not only about buying but also about reporting – however both is very different from traditional digital campaigns, for example reporting on OTS for out of home means platform needs to implement “Impression multiplier” to get to the real number etc.. But we are seeing a shift right now where all major SSPs and Out of Home publishers are available in buying platforms and reporting is being standardized. Also in the planning process we will see much better tools in the future.

 

KYSYMYS: How many DSP's are in use with average advertiser in the agency?

VASTAUS: That is very different indeed, we see clients using only 1 but also others using 3, it depends on the strategy but also something a necessity to use different DSPs because they have certain inventory or functionalities other do not have. From efficiency point of view it does not make sense of course, that is why most of the Advertisers focus usually around 1 with rare exceptions. 

11.04.2025

Tallenne: Mainonnan kolmas ulottuvuus - Näin herätät huomiota!

Mainonnan kenttä muuttuu nopeasti, ja brändit etsivät jatkuvasti uusia keinoja erottua massasta, maksimoida näkyvyytensä ja varmistaa mainonnan vaikuttavuus kaikilla alustoilla. Tässä seminaarissa sukelsimme luovien, vaikuttavien ratkaisujen merkitykseen, monikanavaisen mainonnan voimaan ja teknologian tuomiin mahdollisuuksiin. Alan johtavat asiantuntijat jakoivat käytännön esimerkkejä ja ajankohtaisia näkemyksiä siitä, miten mainonta voi olla entistä tehokkaampaa ja puhuttelevampaa erilaisissa ympäristöissä tai monimediallisesti.

lue lisää

04.04.2025

Tallenne: Aleph x IAB: Snapchat AR mainonnan ABC

IAB:n ja Alephin järjestämässä koulutuksessa syvennyttiin Snapchatin käyttöön Suomessa ja erityisesti AR-linssien tarjoamiin mahdollisuuksiin mainonnassa. Osallistujat saivat käytännön vinkkejä linssien suunnitteluun, esimerkkejä eri kampanjatavoitteisiin sopivista toteutuksista sekä katsauksen siihen, miten AR-mainontaa on hyödynnetty menestyksekkäästi osana laajempia markkinointikokonaisuuksia.

lue lisää

26.03.2025

Tallenne: Master your Privacy and Policy

Digitaalinen markkinointi elää murrosvaihetta, jossa, EU:n uudet tietosuojasäädökset, mainontaa koskevat vaatimukset, vastuullisuusvaatimukset ja tekoälyn kehitys muovaavat alan tulevaisuutta. Tässä webinaarissa digitaalisen markkinoinnin säädösten huippuasiantuntijat jakoivat näkemyksiään keskeisistä ajankohtaisista teemoista, jotka vaikuttavat markkinoijiin, teknologiayrityksiin ja sääntelyviranomaisiin Euroopassa.

lue lisää

11.03.2025

Tallenne: Reshaping Omnichannel

IAB:n kevään ensimmäinen seminaari tarjosi syväsukelluksen monikanavaiseen markkinointiin – tai kuten rakkaalla lapsella on monia nimiä, Omnichanneliin. Seminaarissa käsiteltiin monikanavaisen markkinoinnin keskeisiä teemoja, kuten tekoälyn roolia monikanavaisessa ostamisessa, luovan suunnittelun ja optimoinnin merkitystä sekä monikanavaisen markkinoinnin mittaamista.

lue lisää