Alma tutki suomalaisen ohjelmallisen mainonnan ostajakenttää – kokosimme myös viisi vinkkiä ohjelmalliseen mainontaan
Halusimme Almalla selvittää, miten ohjelmallista mainontaa tehdään Suomessa ja millaiset lainalaisuudet pätevät ostajakentässä. Näin Suomi bidaa -kyselytutkimus toteutettiin alkuvuodesta 2022 ja siihen vastasi 64 ohjelmallisesti ostoja tekevää ammattilaista mediatoimistoissa ja mainostajan trading deskeissä.
Poimi tästä talteen kyselytutkimuksesta nousseet vinkit ohjelmallisen mainonnan kehittämiseen. Tutustu myös muihin tutkimuksen tuloksiin lataamalla koostamamme whitepaper, jonka linkin löydät tämän blogiartikkelin lopusta.
1. Älä unohda bränditekemistä
Ohjelmallisen mainonnan ei ole aina ajateltu sopivan brändinrakennuksen välineeksi, vaan brändiä on rakennettu muilla ostamisen tavoilla ja ehkä jopa muilla mediaryhmillä. 65 % Näin Suomi bidaa -kyselytutkimuksen vastaajista kertoo kuitenkin brändillisen tekemisen muodostavan vähintään 50 % ostetusta ohjelmallisesta mainonnasta.
Ohjelmallinen mainonta mahdollistaakin nykyisin monipuolisesti sekä taktisen että brändimainonnan tekemisen ja voidaan sanoa brändimainonnan tulleen jäädäkseen myös ohjelmalliseen mainontaan. Älä siis turhaan jätä ohjelmallisen bränditekemisen potentiaalia käyttämättä, vaan hyödynnä korkean huomioarvon mainosmuodot ja tavoita niillä kohdeyleisösi oikeaan aikaan oikeassa paikassa.
2. Muista mediaympäristön merkitys
80 % Näin Suomi bidaa -kyselytutkimuksen vastaajista kertoo jaottelevansa mitattavat tulokset kohdennuksen ja kanavan mukaan - vain 10 % vastaajista jaottelee tuloksia sivuston perusteella.
Mediaympäristöllä kuitenkin tiedetään olevan vaikutus sen yhteydessä näytettävään mainontaan, ja haasteita voi tulla silloin kun algoritmit eivät pysty ottamaan tätä vaikutusta huomioon, ja sivustokohtainen raportointi puuttuu. Mediaympäristö voi tukea brändiä, kasvattaa luotettavuutta ja tehostaa mainontaa luomalla vaikuttavia yhteyksiä sivuston sisällön ja mainonnan välille.
Muista siis ajoittain tarkastella mainonnan tuloksia myös mediaympäristön näkökulmasta ja tarkista, että tiedät missä ohjelmallisen ostosi toimivat parhaiten.
Tutustu myös mediaympäristön merkitykseen paneutuvan neurotutkimuksen tuloksiin tästä >>
Linkki: https://www.almamedia.fi/2022/01/14/neurotutkimus-millainen-on-mainonnalle-otollinen-mediaymparisto/
3. Hyödynnä rohkeasti algoritmien tuomat mahdollisuudet
Näin Suomi bidaa -kyselytutkimuksen mukaan lähes kaikki vastaajat käyttävät algoritmeja ostamisen tukena aina tai usein. Algoritmit ovatkin nykyisin digimainonnan keskiössä.
84 % kyselyyn vastaajista kokee algoritmien toimivan parhaalla mahdollisella tavalla usein tai aina, joten pääosin algoritmeihin ollaan todella tyytyväisiä. 70 % ostajista myös kokee, että pystyy optimoimaan ostoja konversioon asti yli puolessa kampanjoistaan, joten konversioseuranta on pääosin mainostajilla hyvässä tilassa.
Parhaat tulokset algoritmien käytöstä saat, kun sivustosi seuranta on kunnossa ja keräät dataa riittävästi. Algoritmien tuomat mahdollisuudet kannattaakin hyödyntää rohkeasti.
4. Mittaa oikeilla mittareilla
Näin Suomi bidaa -kyselytutkimuksen tulosten perusteella lähes kaikki ostajat näkevät CPA:n tärkeimpänä mittarina taktisissa kampanjoissa ja tavoittavuuden brändillisissä kampanjoissa. Mainonnan ostajan kokemusvuosien karttuessa KPI-mittarit kuitenkin monipuolistuvat ja myös laadulliset mittarit kuten vCPM saavat enemmän tilaa. Kokeneemmat ostajat saattavat myös kyseenalaistaa enemmän ohjelmallisen mainonnan mahdollisuuksia tehokkaaseen konversio-optimointiin.
Mainosnäytön hinta (CPM) nähdään myös tärkeäksi mittariksi. Se on ollut ja tulee olemaan merkittävä tekijä ohjelmallisessa mainonnassa, koska eCPM vaikuttaa lähes jokaiseen ostajien tärkeäksi kokemaan KPI-mittariin sekä taktisissa että brändillisissä kampanjoissa.
Mittarit kannattaakin asettaa riittävän monipuolisesti, ja omat datan lähteet tuntea. Pelkkä klikin tai mainosnäytön hinnan seuraaminen ei aina riitä, vaan tarvitaan myös laadullisia mittareita.
5. Ota julkaisija apuun ongelmatilanteissa
Vain 10 % vastaajista kokee julkaisijan tärkeimmäksi lähteeksi tuen saamiseksi ongelmatilanteissa.
Ohjelmallisen mainonnan ostajan kokemusvuosien karttuessa tukea ongelmiin kysytään herkemmin myös toimiston ulkopuolelta, kun ongelmista tulee entistä monimutkaisempia. Myös julkaisijan rooli kasvaa ja nousee toiseksi tärkeimmäksi tuen lähteeksi jo muutaman vuoden ohjelmallisen mainonnan parissa työskennelleiden keskuudessa.
Usein julkaisijalla on käytössä laaja keinovalikoima ongelmatilanteiden ratkaisuun, kun ostaja tarvitsee apua esimerkiksi ostojen läpimenoon liittyvissä teknisissä haasteissa, kuten ostajan asetuksissa piilevät rajoittavat tekijät tai mahdollisesti aineistoissa taustalla kummitteleviin teknologiakumppaneihin liittyvät poikkeukset. Mitä aikaisemmassa vaiheessa julkaisija otetaan mukaan selvitykseen, sitä todennäköisemmin pääsemme rajaamaan ongelman laajuuden ja viemään selvitystä oikeaan suuntaan. Kaikki ongelmat eivät kuitenkaan ole yksin julkaisijan ratkaistavissa, vaan selvitykseen otetaan mukaan järjestelmätahon tekninen tuki.
Lataa ohjelmallisen mainonnan katsaus
Haluatko kuulla lisää, mitä ohjelmallisen mainonnan kentässä on pinnalla Suomessa?
Lataa tästä Näin Suomi bidaa -whitepaper >>
IABlogin Facebook kommentit
Digimarkkinoinnin, mainonnan ja median maailma kehittyy nopeammin kuin koskaan aiemmin. Alan ammattilaisena tiedät, miten tärkeää on pysyä ajan tasalla uusista trendeistä, työkaluista ja parhaista käytännöistä. Siksi me IAB:llä päivitämme jatkuvasti digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattia – vastaamaan tämän päivän ja huomisen haasteisiin.
lue lisää23.01.2025
Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaatti uudistuu – pysy ajan tasalla muuttuvassa maailmassa
Digimarkkinoinnin, mainonnan ja median maailma kehittyy nopeammin kuin koskaan aiemmin. Alan ammattilaisena tiedät, miten tärkeää on pysyä ajan tasalla uusista trendeistä, työkaluista ja parhaista käytännöistä. Siksi me IAB:llä päivitämme jatkuvasti digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattia – vastaamaan tämän päivän ja huomisen haasteisiin.
lue lisää20.01.2025
Uusi IAB:n jäsenetu vuodelle 2025: Foorumit
IAB Finland aloittaa uudet jäsenille suunnatut foorumit helmikuussa 2025. Ensimmäiset foorumit keskittyvät kahteen IAB:n jäsenkyselyssä erittäin tärkeäksi koettuun teemaan: tekoälyyn sekä mainonnan tuloksellisuuteen. Foorumit keskittyvät 100% osallistujien omaan oppimiseen ja ne ovat avoinna kaikille IAB:n jäsenille. Pidämme yhteisen infotilaisuuden foorumeista tiistaina 11.2.2025 klo 9:00 Teamsissa. Tule mukaan tutustumaan foorumeihin ja lue myös alta yleisimmät kysymykset foorumeihin liittyen.
lue lisää15.01.2025
IAB Finland 2025 - Painopisteet, jäsenedut ja kumppanit
IAB Finlandin vuosi 2025 on rakennettu jäsenten toiveiden pohjalle. Työryhmien, tapahtumien ja täysin uutena jäsenetuna aloittavien foorumeiden teemat pohjautuvat syksyllä 2024 tehtyyn jäsentutkimukseen. Yhteistyökumppanina IAB koetaan yhä kiinnostavampana, sillä yhteensä 19 digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin toimijaa on Industry Partnerina tai Premium Partnerina IAB Finlandin kanssa.
lue lisää29.11.2024
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa
Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso.
lue lisää