Applikaatio vai mobiilioptimoitu sivusto?
Monen mainostajan ja median johtoryhmissä on 2013 agendalla polttavan kuuma aihe. Mobiilista on tulossa rytinällä koko kansan media. Suomessa älypuhelinpenetraatio ylittänee jo noin 30 %:in rajan viimeistään alkuvuonna 2013. Kysymysmerkkejä on ilmassa enemmän kuin vastauksia. Selvää on, että yritysten tulee olla mukana maailmassa, jonka kuluttajat ovat jo omaksuneet, mutta miten?
Helpottaakseni yritysten ajattelua sekä laventaakseni katsantoa, kokosin tietoa maailmalta. Tarkastelen mahdollisia kuluttajahyötyjä sekä esimerkkejä sekä applikaatioiden että mobiilioptimoitujen sivustojen osalta. Lähteinä käytän IAB UK:n mobiilimateriaaleja (2012) sekä Buner Mobilen ohjeistusta sekä Flurryn artikkelia (2012).
Applikaatiot
Muutama vuosi sitten mobiilien päätelaitteiden datansiirtomaksut olivat kalliita ja laitteiden ominaisuudet eivät tukeneet mobiiliverkkoselausta. Hitaus, kalleus sekä ennen kaikkea huono käytettävyys avasivat applikaatiolle oman markkinaraon. Vuonna 2012 Apple raportoi, että heidän kauppansa applikaatioita oli ladattu jo 25 miljardia kappaletta. Määrä on valtava ja viimeisimpien tietojen mukaan pelkästään USA:ssa on jokaisessa älypuhelimessa keskimäärin noin 64 applikaatiota. Voivatko nämä kaikki olla kuluttajilla aktiivisessa käytössä? Epäilen.
Kun lataan applikaation, tulee siitä hyvin nopeasti ”oma ja henkilökohtainen”. Kuluttaja pääsee yhdellä painalluksella helposti ja nopeasti brändin sivulle. Kyseessä on ikään kuin ”oikotie” verkon ohi. Luonnollisesti applikaatio on yrityksen niin halutessa myös maksukanava. Vuonna 2012, valtaosa kuluttajien mobiilissa käyttämästä ajasta tapahtui applikaatioissa. Flurryn mukaan tämä aika oli 90 minuuttia päivässä kun taas verkkosivustoilla vietettiin 75 minuuttia.
Lähestymistavat tarjoaman osalta ovat:
- palvelu (pääsy sosiaalisiin verkostoihin, pankkipalveluihin jne.)
- viihde (pelit, musiikki, videot jne.)
- tieto (uutiset, urheilu, sää, päivitykset, valuuttakurssit jne.)
Angry Birdsin menestys on luonut helposti markkinaa tutkimattomalle kuvan siitä, että pelkkä läsnäolo iStoressa tai Googlen Play Storessa avaa rahahanat. Kannattaa muistaa, että 95 % kaikista applikaatioiden käyttäjistä ei ole valmiita maksamaan käytöstä. Sama ilmiö, minkä olemme verkon osalta jo vuosia sitten havainneet näyttää iskostuneen kuluttajien mieliin. Mistään ei haluta maksaa. Ja jos maksetaan, sen on parempi olla todella kova juttu! Toisekseen sekä Apple että Android ottavat 30 %:in siivun ja Microsoft 20 %:in siivun myynnistä. Markkina on ahdas ja vain ainutkertaiset tuotteet/ilmiöt sisällön osalta saavat siivet alle.
Mobiili internet
Mobiilin internetin käyttö kasvaa sitä mukaa kuin päätelaitteiden myynti kehittyy ja langaton tiedonsiirtoteknologia saavuttaa sekä kustannustasoltaan että penetraatioltaan siedettävän tason. Vuosikasvu maailmanlaajuisesti on noin 150 %. Maailmanlaajuisesti mobiili internet käyttö ylittää ennusteiden mukaan PC:n internet käytön vuonna 2013. Olemme siis virran jakajassa aikajanalla.
Tänä päivänä älypuhelimien verkkoselausteknologiana on HTML5. Tämä tarjoaa selkeitä etuja sekä hyötyjä niin brändeille kuin kuluttajille. Brändien näkökulmasta mobiilioptimoitu sivusto tarjoaa paremman datan hyväksikäytön kuluttajan aikaisempaan mobiilikäyttöön verrattuna. Toisaalta kuluttajalla on pääsy sivustolle vaikka verkkoyhteys olisi hieman huonompi. Mobiilioptimoitu sivusto saadaan helposti käytettävyydeltään hyvälle tasolle ja sen laajuus voi useissa tapauksissa olla monipuolisempi kuin applikaatiossa.
Vinkkejä brändeille
Päätettiin mobiilin kehityksessä sitten miten vain, on syytä pitää mielessä mobiilin sisältöstrategia. Sisällön relevanttius käyttäjille sekä yksinkertainen käyttö ovat tärkeimmät tekijät mobiilin kehityksessä. Selkeästi päätetty ja kuvattu sisältö luovat parhaat edellytykset onnistuneeseen mobiilipalveluun. Seuraava tekijä on päätelaitteen koon ja käytettävyyden huomiointi. Kuluttajalla on harvoin liikkuvassa käytössään näppäimistöä ja suurimpienkin mobiililaitteiden näyttökoko on pääsääntöisesti alle 5 tuumaa. The simplier the better – sopii tähän varmasti hyvin. Yksinkertainen navigointi ja käytön helppous ovat avainsanat.
Kuinka minut löydetään verkosta mobiililla?
Kuluttajat kyllä löytävät sinut, mutta he haluavat löytää sinut nopeasti sekä helposti. Tässä kohtaa astuu kuvaan mainonta sekä promootiot. Mikäli tuote tai palvelu halutaan löytyvän mobiililla, on parasta myös mainostaa mobiilissa. Crossmediallinen ajattelu on varmasti ajoittain järkevää, mutta kun mobiilipalvelulle toivotaan kävijävirtaa, näen aavistuksen rahan tuhlaamisena investoida esimerkiksi perinteiseen tv-mainontaan, ellei mainoksella ole muita toivottuja suoria tavoitteita. Mobiiliparaati, sivuston yläreunaan sijoitettu suuri mainospinta, on saavuttanut merkittävän roolin mobiilikampanjoissa. Kävijämääriltään ja sivulatauksiltaan Suomen suurimmat sivustot ovat olleet jo riittävän suuria parisen vuotta.
Lopuksi
Mainostajilla ja kuluttajilla on edessä mielenkiintoisia aikoja. Seuraan odottavana uusien palveluiden sekä käyttötapojen kehitystä mobiilimarkkinassa. Mistä suunnasta tulee seuraava Angry Birds? Varmaa on, että jostain suunnasta sellainen menestystarina kuluttajien ulottuville putkahtaa….
IABlogin Facebook kommentit
Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso.
lue lisää29.11.2024
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa
Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso.
lue lisää11.11.2024
Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.
lue lisää01.11.2024
IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa.
lue lisää28.10.2024
MIXX kumppanuudet myynnissä!
Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.
lue lisää