Icon
Asiakasetujen keruu ja maksaminen mobiilissa - lompakoiden sukupuutto? Uutiset & blogi

Asiakasetujen keruu ja maksaminen mobiilissa - lompakoiden sukupuutto?

23.11.2012 | Marko Siltala

Tarkastellaanpa mobiilikehityksen kahta tuoretta hyödyntämistapaa: asiakasetujen kerryttämistä ja maksamista mobiilissa. Näistä kumpaakin tapahtuu jo, mutta uskon varsinaisen voiman piilevän niiden yhdistelmässä.

Nykypäivän lompakot ovat pullollaan erilaista tilaa vieviä kortteja, kuponkeja, lippuja ja lappuja. Tähän tarjottavat mobiiliratkaisut varmasti olisivat monelle mieleisiä. Vaikka perinteisistä maksuvälineistä tuskin vielä toviin luovutaan, on asteittainen siirtyminen mobiilimaksamiseen luvassa myös kivijalassa. Myös erilaiset kanta-asiakkuuteen liittyvät mobiilisovellukset tekevät tuloaan. Näiden avulla voitaisiin lompakko kokonaisuudessa sisällyttää älypuhelimiin, mikäli yritykset palveluineen vain pysyvät kehityksen tahdissa. Kuluttajat nimittäin omaksuvat uutta tekniikkaa ennätysvauhdilla.

IAB Singapore ja Solomo

Matkoillani viime kuukausina olen tehnyt yritystapaamisia (Hanoi, Saigon, Singapore ja Kuala Lumpur), joiden aikana vierailin mm. IAB Vietnamin ja Singaporen luona. Valokeila kannattaa erityisesti suunnata Kaakkois-Aasian taloudelliseen keskittymään eli Singaporeen, jossa tapasin paikallisen IAB:n vetäjän Ranji Davidin. Esittelin hänelle IABlogin toimintaperiaatteita ja vaihdoimme kuulumisia maiden ajankohtaisista online-aiheista.

Mielenkiintoista Singaporessa on alueen maantieteellinen koko. Alueen voi ajaa autolla läpi puolessa tunnissa. Tässä pienessä valtiossa asuu n. viisi miljoonaa hyvin toimeen tulevaa ja shoppailua rakastavaa asukasta, mikä tekee Ranjin mukaan paikasta erityisen mielenkiintoisen testipaikan erilaisille digilanseerauksille.

Osaltaan tästä johtuen, erityisen kovana aiheena Singaporessa Ranji totesi solomon (Social + Local +Mobile). Singaporessa tableteista ja kakkospuhelimista johtuen älypuhelinten penetraatio on jo yli 100 % kun Suomessa vastaava luku lähentelee TNS:n Mobile Life tutkimuksen mukaan 44 %:ia. Paikallisilla vaikuttaakin olevan applikaatio ladattuna miltei mihin tarpeeseen tahansa. Tämä alueellisesti pieni älypuhelinten luvattu maa onkin erityisen hedelmällistä maaperää solomon elementtejä yhdisteleviin lanseerauksiin.

Vaikka Singaporessa kuluttajat käyttävät Ranjin mukaan ajastaan 10 % mobiiliselailuun, vain 1 % yritysten mainospanostuksista suuntautuu mobiiliin. Kaikesta huolimatta panostusten suhde ei vielä siis Singaporessakaan ole oikeassa suhteessa käyttömääriin nähden.

Asiakasetujen kerääminen mobiilissa

Ranji kertoi innoissaan erilaisista kanta-asiakasetuihin liittyvistä mobiiliapplikaatioista (esim. Pointpal ja Perx) jotka ovat ilmeisen suosittuja Singaporessa.

Ostosten yhteydessä kassoilla kuvattavien QR-koodien avulla asiakas voi kerätä puhelimeen yrityksen leimoja samaan tapaan kuin entisaikojen kymppikorttien avulla. Kun leimoja on kertynyt tarvittava määrä, voidaan yrityksestä lunastaa saatava etu kätevästi puhelinta näyttämällä. Esimerkiksi Singaporen Subway tarjoaa ilmaisen aterian kahdeksaa leimaa vastaan.

Näin vähennetään erilaisten kuponkien ja korttien katoamisia sekä ennen kaikkea niiden ikävää säilyttämistä. Leimoja voi kerätä mitä erilaisimpiin yrityksiin. Ne käyvät vaikkapa kylpylöihin, kauneushoitoloihin, kahviloihin ja ravintoloihin. Puhelimesta voit myös tarkistaa lähimmät etuja myöntävät yritykset sijainnin perusteella.

Vaikka Ranji ei aikaisemmin ole ”kulkenut tarjousten perässä” ja kerännyt erilaisia kuponkeja, on hän nyt alkanut keräämään leimoja, koska se on niin helppoa. Etujen tuominen mobiiliin oli ratkaiseva tekijä, jonka avulla hän saa ny suosikkiravintolassaan aina ajoittain ilmaisen salaatin.

Asiakasedut ja maksaminen yhdessä

Eräs tulevaisuuden mobiiimaksamisen standardeista saattaa olla ns. NFC – teknologia (Near Field Communication), joka mahdollistaa kätevän maksamisen uudenlaisen digitaalisen lompakon, eli puhelimen avulla applikaation muodossa. Tuomas Avonius tulee bloggaamaan ensi viikolla enemmän NFC:stä sekä aiheeseen liittyvistä aloitteista maailmalla. Kyseessä on mielenkiintoinen katsaus mobiilimaailmaa puhututtavaan aiheeseen. Osa asiakkaista varmasti hyödyntäisi mobiilimaksamisen mahdollisuutta, mikäli sitä heille tarjottaisiin. Näin maksaminen voisi tapahtua monessa tapauksessa huomattavasti nykyistä kätevämmin.

Vaikka erilaisten asiakasetujen kerääminen olisi hyödyllistä, moni ei siihen vaivaudu ikävän korttihärdellin vuoksi. Ymmärrän Ranjia asian suhteen erinomaisesti, sillä itsekään en halua tunkea pullottavaa pörssiä tiukkojen housujen taskuun. Mikäli etujen kerääminen mahdollistettaisiin myös mobiilin avulla, ei etuisuuksien kerääminen enää olisi hankalaa laisinkaan.

Mikäli nämä kaksi tekijää (asiakasedut ja maksaminen) yhdistetään asiakkaiden saataville mobiiliin, yhdistetään samalla niin kätevyys kuin hyöty. Riippumatta siitä, mitkä tekniikat jatkossa vakiinnuttavat asemansa (QR-koodit, NFC), lienee näiden kahden tekijän siirtäminen mobiiliin järkevä teko yrityksiltä lähitulevaisuudessa.

Lähtekäämme siis yhteiseen sotaan ylipaksuja lompakoita vastaan :)

PS. Ranji suositteli minua tapaamaan tällä suunnalla pitkään vaikuttanutta suomalaista, eli Statsitin Mikko Kotilaa, jonka sittemmin tapasin Kuala Lumpurissa. Mikko lupautui vierasbloggaamaan IABlogiin alkuvuonna Singaporen(kin) toisesta kuumasta puheenaiheesta, eli online mediatilan huutokauppaostamisesta RTB:stä (Real Time Bidding). Samainen aihe on agendalla myös ensi viikon HOT or NOT – seminaarissa. Lue lisää ja ilmoittaudu!

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023

IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.

lue lisää

18.06.2024

Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023

IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.

lue lisää

10.06.2024

Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 mijoonaa euroa

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.

lue lisää

23.05.2024

Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.

lue lisää

16.05.2024

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä 7 % kasvussa vuonna 2023

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2023 oli 56,1 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua oli noin 7 %.

lue lisää