Icon
Digimainonta jo 26 prosenttia mediamainonnan kakusta Uutiset & blogi

Digimainonta jo 26 prosenttia mediamainonnan kakusta

11.11.2015

Digitaalinen mainonta kasvoi Suomessa vuoden 2015 kolmannella kvartaalilla 5,6 prosenttia ja muodosti 26 prosenttia kaikista mediamainonnan panostuksista. Vuosineljänneksen vahvimmat kasvajat olivat Facebook- ja mobiilimainonta.

Suomessa panostettiin digitaaliseen mainontaan vuoden 2015 kolmannella kvartaalilla 61 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon oli 5,6 %. Verkkomainonta muodostaa jo 26 % kaikista mediamainonnan panostuksista.

Vuosineljänneksen vahvin kasvu nähtiin Facebook-mainonnassa, joka kasvoi 44,2 % edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Panostukset mobiilimainontaan olivat 4,3 miljoonaa euroa, kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 34,4 %.

Display-mainonnan panostusten kasvu on taittunut vuoden 2015 mittaan, ja kolmannella vuosineljänneksellä laskua oli 1,5 %. Hakumainonnan ja hakemistojen panostukset kasvoivat hieman (+2,8 %), luokiteltujen ilmoitusten panostukset säilyivät ennallaan (+0,6 %).

Videomainonta on vakiinnuttanut paikkansa digitaalisten mainosmuotojen joukossa. Panostukset in-stream-videomainontaan laskivat Suomessa nyt ensimmäistä kertaa (-1,0 %), joskin kuukausittaista vaihtelua kampanjoinnissa on runsaasti. IAB Finland on lisäksi kerännyt vuoden 2015 alusta YouTuben mainospanostuksia, jotka eivät ole vielä mukana digimainonnan kokonaispanostusluvuissa. Kolmannella kvartaalilla panostukset YouTube-mainontaan olivat 1,4 miljoonaa euroa, saman verran kuin vuoden aikaisemmilla kvartaaleilla.

”Digitaalinen mainonta lähestyy edelleen mainospanostusten ykköspaikkaa. Viime vuoden kolmannella neljänneksellä digi oli juuri kirinyt television mainospanostusten ohi, nyt kaulaa on jo selvästi enemmän”, sanoo IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.

Verkkomainonta 3Q 2015 M € Muutos-%
Hakumainonta ja hakemistot 22,4 2,8 %
Facebook 7,5 44,2 %
Display yhteensä 23,2 1,2 %
     Display  15,9 -1,5 %
     In-stream-video 2,95 -1,0 %
     Mobiili  4,3 34,4 %
Luokitellut  7,9 0,6 %
Digimainonta yhteensä 61,0 5,6 %

Lähteet: TNS Ad Intelligence -kuukausiseuranta ja IAB Finland kvartaaliseuranta.




Lisätiedot:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, birgitta.takala(at)iab.fi

IAB Finland kerää hakumainonnan sekä Facebook-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajina ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IUM, Aegis Group, Zeeland Media Group ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Descom, Klikkicom, Kontaktia, Opasmedia, Quru, NetBooster ja Tulos Helsinki. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät lisäksi estimaattiosuuden, jotta yritysten suoraan ostetun mainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.

BLOGI
Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaatti uudistuu – pysy ajan tasalla muuttuvassa maailmassa

Digimarkkinoinnin, mainonnan ja median maailma kehittyy nopeammin kuin koskaan aiemmin. Alan ammattilaisena tiedät, miten tärkeää on pysyä ajan tasalla uusista trendeistä, työkaluista ja parhaista käytännöistä. Siksi me IAB:llä päivitämme jatkuvasti digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattia – vastaamaan tämän päivän ja huomisen haasteisiin.

lue lisää

23.01.2025

Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaatti uudistuu – pysy ajan tasalla muuttuvassa maailmassa

Digimarkkinoinnin, mainonnan ja median maailma kehittyy nopeammin kuin koskaan aiemmin. Alan ammattilaisena tiedät, miten tärkeää on pysyä ajan tasalla uusista trendeistä, työkaluista ja parhaista käytännöistä. Siksi me IAB:llä päivitämme jatkuvasti digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattia – vastaamaan tämän päivän ja huomisen haasteisiin.

lue lisää

20.01.2025

Uusi IAB:n jäsenetu vuodelle 2025: Foorumit

IAB Finland aloittaa uudet jäsenille suunnatut foorumit helmikuussa 2025. Ensimmäiset foorumit keskittyvät kahteen IAB:n jäsenkyselyssä erittäin tärkeäksi koettuun teemaan: tekoälyyn sekä mainonnan tuloksellisuuteen. Foorumit keskittyvät 100% osallistujien omaan oppimiseen ja ne ovat avoinna kaikille IAB:n jäsenille.  Pidämme yhteisen infotilaisuuden foorumeista tiistaina 11.2.2025 klo 9:00 Teamsissa. Tule mukaan tutustumaan foorumeihin ja lue myös alta yleisimmät kysymykset foorumeihin liittyen.

lue lisää

15.01.2025

IAB Finland 2025 - Painopisteet, jäsenedut ja kumppanit

IAB Finlandin vuosi 2025 on rakennettu jäsenten toiveiden pohjalle. Työryhmien, tapahtumien ja täysin uutena jäsenetuna aloittavien foorumeiden teemat pohjautuvat syksyllä 2024 tehtyyn jäsentutkimukseen. Yhteistyökumppanina IAB koetaan yhä kiinnostavampana, sillä yhteensä 19 digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin toimijaa on Industry Partnerina tai Premium Partnerina IAB Finlandin kanssa.

lue lisää

29.11.2024

Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa

Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso. 

lue lisää