Digitalisoituminen pakottaa perusasiat kuntoon
Olen tavannut tämän kevään aikana paljon ihmisiä monilta toimialoilta, ja voin sanoa, että kaikkien liiketoiminta on enemmän tai vähemmän hankalassa murroksessa digitalisoitumisen vuoksi. Fundamentit järkkyvät, kun ihmiset eivät osta kuten ennen ja kilpailukenttä onkin esim. Länsi-Tampereen sijaan globaali. Huonekalukauppiaan show room on netissä, jossa vertailua tehdään, ja myymälään tullaan lähinnä tekemään tilaus – jos sitäkään. Ostoskeskusten kilpailuetu ei voi jatkossa olla saatavuus, vaan elämykset, koska kaiken saa helpommin ja halvemmalla digikanavista. Veikkauskin totesi, että black jackin ja ruletin pyörittäminen yökerhoissa ei lyö leiville lisääntyneen digipelaamisen vuoksi.
Miettikääpä itse mitä tahansa toimialaa. Väitän, että digitaalisuus on muuttanut sen toimintamalleja kilpailutilanteen tai asiointikäyttäytymisen osalta oleellisesti. Uudistumiseen pitäisi siis panostaa, mutta ylärivi sakkaa ja katteet tippuvat. Perinteiset keinot eivät tuo enää samaa tehoa kuin ennen, mutta uusiin on vaikeata tarttua.
Yritykset näyttävät olevan hyvin erilaisissa vaiheissa suhteessa oman toimialansa digitalisoitumiseen. On vaikeata juosta täydessä vauhdissa olevaa junaa kiinni, mutta kun digitalisoitumista lähestyy liiketoiminnan ja asiakkaiden näkökulmasta, voi tapahtua ihme: digitalisoituminen tarjoaakin mahdollisuuksia eikä uhkia. Musiikkitoimialalla levymyynnin ovat korvanneet suoratoisto ja konsertit. Kirjat eivät ole hävinneet, mutta nyt osa kuuntelee niitä lukemisen sijaan. Digimurros antaakin mahdollisuuden uudistaa oma liiketoiminta pohjamutia myöten. Mahdollisuuteen kannattaa tarttua nyt heti, ennen kuin on ikävällä tavalla pakko tai ennen kuin viimeinen sammuttaa valot.
Digitaalisessa murroksessa pärjää vain, jos perusasiat (= strategia) ovat kunnossa. Digiympäristössä strategiattomuudesta jää varmasti kiinni, koska kilpailu on kovempaa.
Huomaankin uskovani entistä vimmaisemmin siihen, että yrityksen perusasioiden kuntoon laittaminen tai kirkastaminen on tehtävä aina ensin: Miksi meillä on oikeus olla olemassa? Mitä teemme paremmin kuin muut? Miksi asiakkaat tulevat onnellisiksi, kun käyttävät palveluitamme tai tuotteitamme? Miksi meillä on kivaa olla töissä? Moni yritys ei ole joutunut vastaamaan näihin kysymyksiin raadollisen rehellisesti koskaan, sillä monella toimialalla on riittänyt, että on ilmestynyt paikalle ja ottanut osansa markkinoista.
Kun näihin asioihin on saatu kelvollinen vastaus, päästään miettimään, miten ja missä kohtaisimme asiakkaamme. Millainen ostopolku toimialallamme nykyisin on? Toimiiko perinteinen tapa palvella asiakkaita, vai pitäisikö miettiä uusia tapoja? Mistä ihmiset ovat valmiita maksamaan jatkossakin meidän toimialallamme?
Kun perusasiat ovat kunnossa, digitaalisuus avaa yritykselle suuremmat markkinat ja mahdollistaa erikoistumisen. Jos on paras jossain, ei tarvitse tyytyä Suomen mestaruuteen. Suomessa peliala on hyvä osoitus tästä.
Perusasioiden liiketoiminnassa täytyy edelleen olla kunnossa. Tai oikeastaan näin: nyt perusasioiden vasta pitääkin olla kunnossa, jotta voi miettiä, miten omaa liiketoimintaa voi digitalisoida kannattavasti ja asiakaslähtöisesti.
Kirjoittaja Jaakko Lintunen on Digital Media Finlandin kumppanikonsultti.
IABlogin Facebook kommentit
Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso.
lue lisää29.11.2024
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa
Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso.
lue lisää11.11.2024
Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.
lue lisää01.11.2024
IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa.
lue lisää28.10.2024
MIXX kumppanuudet myynnissä!
Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.
lue lisää