Icon
EU hyväksyi uuden tietosuoja-asetuksen Uutiset & blogi

EU hyväksyi uuden tietosuoja-asetuksen

20.04.2016

Viime torstaina, noin tunti IAB:n tietosuojaseminaarin päättymisestä, EU:n yleinen tietosuoja-asetus hyväksyttiin lopullisesti Euroopan parlamentin ja neuvoston päätöksillä. Asetus tulee voimaan keväällä 2018, ja pian alkavan kahden vuoden siirtymäajan kuluessa yhtiöiden on saatettava toimintansa asetuksen määrittämien vaatimusten mukaiseksi.

Uusi asetus korvaa vuonna 1995 säädetyn henkilötietodirektiivin, ja on voimassa koko EU:n alueella samansisältöisenä. Asetusta sovelletaan henkilötietojen käsittelyyn, mikäli rekisterinpitäjän tai henkilötietojen käsittelijän toimipaikka on Euroopan unionissa taikka mikäli EU:n ulkopuolella rekisteröity ja toimiva yritys tarjoaa tuotteita tai palveluita EU-alueella tai valvoo (kuten profiloi) luonnollisia henkilöitä EU-alueella. Näin ollen asetuksen vaikutukset ulottuvat kaikkiin julkaisijoihin, markkinoijiin, teknologiayhtiöihin, jotka toiminnassaan käsittelevät mitä tahansa tietoa, joka on edes epäsuorasti yhdistettävissä henkilöön.

Asetuksen taustalla on ensisijaisesti pyrkimys vahvistaa yksilön tietosuojaa, mutta myös parantaa kansainvälisen liiketoiminnan edellytyksiä.

IAB Finland jatkaa aiheesta tiedottamista ja on lähitulevaisuudessa myös järjestämässä aiheeseen liittyviä workshopeja.

Lisätiedot:
Tietosuojaryhmän pj / Sanoma Oyj: Anna Paimela, Senior Legal Counsel, anna.paimela(at)sanoma.com
IAB Finland: Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, birgitta.takala(a)iab.fi

BLOGI
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa

Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso. 

lue lisää

29.11.2024

Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa

Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso. 

lue lisää

11.11.2024

Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.

lue lisää

01.11.2024

IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa. 

lue lisää

28.10.2024

MIXX kumppanuudet myynnissä!

Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.

lue lisää