Euroopan digimainonta jo 55 mrd euroa!
Euroopan digimarkkina kasvoi yhteensä 13,9 %, joka on suurin kasvu sitten vuoden 2011. Out-stream-videomainonta kasvoi jopa 44,7 % vuodesta 2017.
Varsova, Puola 4. kesäkuuta 2019 - IAB Europe, johtava Euroopan digitaalisen mainonnan ekosysteemin kattojärjestö, julkaisi eilen Varsovassa järjestetyssä Interact-konferenssissaan tuoreen AdEx Benchmark 2018 -tutkimuksen. Euroopan digitaalinen mainonta kasvoi 13,9 prosenttia vuonna 2018 ja panostukset digitaalisen mainontaan nousivat 55,1 miljardiin euroon. Kasvun vetureina olivat video-, mobiili- ja some-mainonta. Kasvu on suurinta sitten vuoden 2011 ja verrattuna vuoteen 2012 ovat digimarkkinat yli kaksinkertaistuneet.
AdEx Benchmark -tutkimus on objektiivinen ja laaja katsaus Euroopan digitaalisten mainosmarkkinoiden kehitykseen. Jo 13 vuotta julkaistu tutkimus kattaa nykyään 28 eurooppalaista markkinaa, joista vuonna 2018 jopa kaksikymmentäyksi saavutti kaksinumeroisen kasvun edellisvuodesta.
Out-stream-video- ja mobiilimainonta hallitsivat vuoden 2018 tuloksia ja molemmat kasvoivat kaksinumeroisina jokaisessa 28:ssa markkinassa. Out-stream-video kasvoi keskimäärin 44,7 prosenttia ja in-stream-videomainonta 19,7 prosenttia. Kokonaisuudessaan videomainonta kasvoi 30,9 prosenttia 7,6 miljardiin euroon, mikä vastaa 33 prosenttia koko display-mainonnasta.
Hakukonemainonta on edelleen suurin mainosmuoto 12,5 prosentin kasvulla ja 25 miljardin euron markkina-arvolla. Mainonta sosiaalisessa mediassa nosti display-mainonnan kasvuun kaikkialla Euroopassa. Se kasvoi 33,7 prosenttia edellisvuodesta ja on nyt 49 prosenttia display-mainonnan kokonaisuudesta.
Mobiilimainontaan panostettiin 31,4 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna ja panostukset kasvoivat 22,8 miljardiin euroon. Sen osuus on 41 prosenttia kaikista digitaalisen mainonnan panostuksista Euroopassa.
IAB Europen toimitusjohtaja Townsend Feehan kommentoi tuloksia:
- On rohkaisevaa nähdä tervettä, kaksinumeroista kasvua koko Euroopan alueella. Digitaalinen mainosala tuottaa nyt 55 miljardia euroa Euroopan bruttokansantuotteelle ja tuo lisäarvoa sekä kypsille että kehittyville markkinoille. Kun digitaalisen mainonnan osuus on jo 45 prosenttia kaikesta maksetusta mediamainonnasta Euroopan alueella, on tärkeää tarjota eurooppalaisten tietosuojasääntöjen mukaisia ja yksityisyyttä kunnioittavia mainoskokemuksia, joilla suojellaan kuluttajia ja tuetaan Euroopan digitaalista taloutta.
IAB Europe AdEx Benchmark -tutkimus jakaa digitaaliset mainospanostukset kolmeen luokkaan: Display, hakumainonta sekä luokiteltu ja hakemistot. Näiden mainosmuotojen kasvua on tukenut kuluttajien muuttunut laitekäyttö ja median kulutustottumukset.
AdEx Benchmark -tutkimuksen tiedot ovat brutto euroina.
Vuonna 2018 viisi suurinta kasvumarkkinaa tulivat CEE-alueelta:
1. Ukraina - 26,9 prosenttia
2. Venäjä - 24,9 prosenttia
3. Valko-Venäjä - 23,6 prosenttia
4. Tšekki - 20,9 prosenttia
5. Serbia - 20,1 prosenttia
Top 10 digimarkkinat:
1. UK - 18,4 miljardia euroa
2. Saksa - 7,2 miljardia euroa
3. Ranska - 5,2 miljardia euroa
4. Venäjä - 4,1 miljardia euroa
5. Italia - 2,9 miljardia euroa
6. Alankomaat - 2,2 miljardia euroa
7. Espanja - 2,2 miljardia euroa
8. Ruotsi - 2,1 miljardia euroa
9. Sveitsi - 2,0 miljardia euroa
10. Norja - 1,1 miljardia euroa
AdEx Benchmark 2018 -raportti julkaistaan kokonaisuudessaan kesäkuun lopussa 2019.
Lue lisää IAB Europen sivuilta
Lisätietoja antaa
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, birgitta.takala(at)iab.fi
Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso.
lue lisää29.11.2024
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa
Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso.
lue lisää11.11.2024
Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.
lue lisää01.11.2024
IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa.
lue lisää28.10.2024
MIXX kumppanuudet myynnissä!
Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.
lue lisää