Icon
Henkilökuva: Inna-Pirjetta Lahti, Vuoden muutoksentekijä 2019 Uutiset & blogi

Henkilökuva: Inna-Pirjetta Lahti, Vuoden muutoksentekijä 2019

03.02.2020

Inna-Pirjetta Lahti on vastuullisen vaikuttajamarkkinoinnin edelläkävijä, kasvuyritys PING Helsingin perustaja ja toimitusjohtaja sekä IAB Finlandin Hot or Not 2020 –seminaarissa valittu Vuoden muutoksentekijä 2019. Hän on työskennellyt pitkään tapahtumien parissa, kirjoittanut Lapsiperheen matkakäsikirjan, hypännyt rohkeasti yrittäjyyteen sekä kulkenut epäonnistumisen kautta onnistujaksi.

Vuoden muutoksentekijä 2019 Inna-Pirjetta Lahti työskentelee tiiviisti vastuullisen vaikuttajamarkkinoinnin parissa ja luotsaa yritystään PING Helsinkiä. Vaikka yrityksellä menee nyt lujaa, ei menestys ole tullut helpolla. Matkaan on kuulunut myös epäonnistumisia. ”Onnistuminen voi tarkoittaa myös sitä, että välillä voi epäonnistuakin, mutta niistä haluaa oppia ja päästä eteenpäin. Ei pidä jäädä tuleen makaamaan. Haluaisinkin sanoa, että olen onnistuja, enkä yrittäjä”, toteaa Lahti.

Ennen yrittäjyyttä Lahti työskenteli tapahtumien parissa, 15 vuotta Messukeskuksessa Suomen Messuilla, ja sitä ennen elokuvateattereiden maailmassa. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri ja kirjoitti aikoinaan myös gradunsa vaikuttajamarkkinoinnista. Työn aihe oli ”Filmitähdet yrityksen myyntimiehinä - elokuva markkinointiviestinnän välineenä”. Perustaessaan vaikuttajamarkkinoinnin yrityksensä Lahti palasi juurilleen.

Yrittäjäksi Lahti ryhtyi noin kuusi vuotta sitten, jolloin Kohtaamistoimisto Innastus Oy syntyi. Ajatus yrittäjyydestä oli kehittynyt jo pitkään. Lopulta tuntui, että aika oli kypsä. ”Olin juuri kirjoittanut Lapsiperheen matkakäsikirjan ja törmäsin messuilla löytöretkeilijä Patrick ”Pata” Degermaniin. Hän ehdotti, että lähtisin hänen ja retkikuntansa mukaan autiosaarille. Ensimmäinen ajatus oli, ettei se onnistu. Ajatus yrittäjyydestä oli kuitenkin ollut mielessä jo pitkään, ja tämä oikeastaan lopulta oli sysäys siihen. Yrittäjyys toi vapautta tehdä monenlaisia projekteja samaan aikaan ja toteuttaa juuri sitä, mitä halusin tehdä. Päätin myös tarttua Pata Degermanin ehdotukseen” kertoo Lahti. Tämän jälkeen hän alkoi kirjoittaa myös Lapsiperheen matkablogia, työskenteli oman yrityksensä ja erilaisten projektien parissa.

Pari vuotta myöhemmin PING Helsinki sai alkunsa neljän kaveruksen ideasta. ”Huomasimme, että on syntymässä uusi toimiala. Bloggaajia, tubettajia, instagrammaajia ja erilaisia vaikuttajia oli jo paljon, muttei ollut mitään yhteistä kohtaamispaikkaa vaikuttajille ja yrityksille. Ei ollut myöskään yhteisiä pelisääntöjä tai tapoja toteuttaa yhteistyötä. Tästä syntyi tapahtuma PING Festival, joka kokosi konkreettisesti ihmiset ruutujen takaa yhteen, ja mahdollisti kohtaamiset kasvotusten”, avaa Lahti. Aluksi harrastuspohjalta toteutettu tapahtuma kasvoi vuosi vuodelta, ja lopulta muut kaverukset jättäytyivät projektista pois. Lahti osti yrityksen ja lähti viemään sitä eteenpäin. ”Järjestimme seuraavaa tapahtumaa, buukkasimme isoja puhujia, myimme kumppanuuksia ja lippuja, mutta tapahtuman lähestyessä tajusin tekeväni valtavat taloudelliset tappiot”, kertoo Lahti. Se millä lopulta hankalasta alusta selvittiin, oli rehellisyys ja luottamuksen rakentaminen yhteistyökumppaneiden kanssa. ”Ensimmäisenä soitin suurimmille yhteistyökumppaneillemme ja kerroin avoimesti mikä oli tilanne. Heidän reaktionsa oli rauhallinen ja kannustava. Aluksi keskityttiin tapahtuman toteuttamiseen ja vietiin se läpi” muistelee Lahti. Lopulta asiat ratkesivat ja Lahti kokee, että avain hankalasta tilanteesta selviytymiseen olikin rehellisyys. ”Ensin rehellisyys itselle, ja sen jälkeen muille. Ensin oli todettava itselleen, että asiat eivät ole menneet, niin kun oli suunnitellut” toteaa Lahti. Tämän jälkeen yritystä lähdettiin kehittämään, luotiin uusi liiketoimintasuunnitelma ja nykyään PING Helsingin palveluihin kuuluvat luovat konseptit ja ilmiöt sekä vaikuttajamarkkinoinnin strateginen suunnittelu asiakkaan lähtökohdista. ”Etsimme asiakkaan tavoitteisiin ja kohderyhmiin parhaiten sopivia vaikuttajia. Ei niin päin, että meillä olisi tietty vaikuttajajoukko, jota haluamme myydä. Mietimme mikä on tavoite, kenelle halutaan tuotteita ja palveluita myydä, ja sitä kautta etsitään sopivat vaikuttajat” avaa Lahti.

Tällä hetkellä Lahti työskentelee vahvasti vaikuttajamarkkinoinnin parissa. Hän on ollut mukana myös juuri julkaistun Luotettavan somevaikuttajan käsikirjan työstämisessä ja isännöi samaa aihepiiriä käsittelevää ”Feikkiä vai Faktaa” podcastia. ”Somevaikuttajien yhteiskunnallinen rooli ja mediakasvatuksen tärkeys korostuvat jatkuvasti. Sosiaalisen median vaikuttajilla on tärkeä rooli ikään kuin median portinvartijoina” toteaa Lahti.

Vuoden muutoksentekijä 2019 Inna-Pirjetta Lahti työskentelee tiiviisti vastuullisen vaikuttajamarkkinoinnin parissa ja luotsaa yritystään PING Helsinkiä.

BLOGI
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa

Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso. 

lue lisää

29.11.2024

Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa

Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso. 

lue lisää

11.11.2024

Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.

lue lisää

01.11.2024

IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa. 

lue lisää

28.10.2024

MIXX kumppanuudet myynnissä!

Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.

lue lisää