Icon
IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa Uutiset & blogi

IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa

01.11.2024 | iab

IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa. 

Estimaattiin päästiin keräämällä kotimaisilta mediataloilta sekä natiiviverkostoilta myydyn natiivimainonnan määrä. Näytteen ulkopuolelle jäi muutama media, ja nämä arvioitiin mukaan kokonaisuuteen. Natiivisisältöjen tuotantoja ei sisällytetty estimaattiin. IAB:n sisältömarkkinoinnin työryhmän tavoitteena on tehdä vuoden 2024 markkinaestimointi heti vuoden 2025 tammikuussa.

“Kotimaisesta mediamarkkinasta ei ole ollut muutamaan vuoteen saatavissa dataa natiivimainonnan määrästä. Natiivimainonnan panostusten trendiä on pitänyt seurata kansainvälisistä tilastoista tai dollareina USA:n markkinasta. Nyt on otettu ensi askel uuteen suuntaan, ja tämä on hieno juttu” , kommentoi Alma Median sisältömarkkinointijohtaja Hanna Repo.

“Natiivimainonta on ollut viime vuodet selkeästi kasvussa ainakin kansainvälisiä trendejä seuraten, joten on hienoa, että myös Suomessa saadaan jatkossa mitattua tämän formaatin osuutta koko mainoskakusta. Tästä on hyvä aloittaa säännöllinen seuranta, sillä oletamme natiivimainonnan formaattina kiinnostavan mainostajia jatkossa yhä enemmän.“, kommentoi ohjelmallisen natiivimainonnan alusta Readpeakin Suomen maajohtaja Sarianna Haakana.

Kiinnostaako sisältömarkkinointi ja natiivimainonta? Tule mukaan IAB:n sisältömarkkinoinnin työryhmään. IAB:n toiminnanjohtaja Pasi jeesailee sinua eteenpäin.

Pasi Raassina
IAB Finland
pasi.raassina@iab.fi
040 575 3726

 

 

 

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa

Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso. 

lue lisää

29.11.2024

Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa

Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso. 

lue lisää

11.11.2024

Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.

lue lisää

01.11.2024

IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa. 

lue lisää

28.10.2024

MIXX kumppanuudet myynnissä!

Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.

lue lisää