
IAB Europe Interact 2018 -kohokohdat
Interact-konferenssi 2018 järjestettiin toukokuun lopussa Milanossa, ja Suomesta oli paikalla edustajia Kärkimediasta, Dentsu Aegis Networkista, PlayAd Medialta, A-lehdiltä ja Group M:ltä ja IAB Finlandilta. Interactiin kokoontui yli 600 Euroopan digitaalisen mainonnan toimialan mainostajia, asiantuntijoita, toimistoja, tutkimusyrityksiä, data- ja ad tech -palveluntarjoajia, lainsäätäjiä ja julkaisijoita analysoimaan alan nousevia trendejä ja pohtimaan tulevia haasteita. Esitykset sivusivat vahvasti heti konferenssin jälkeen voimaantulevaa GDPR-tietosuoja-asetusta, joka on yksi odotettavista olevista muutoksista. Myös data ja mittaus olivat monien agendalla.
Interact highlights
Daniel Knapp, Executive Director TMT, IHS Markit, esitteli IAB Europe AdEx Benchmark 2017 -tutkimuksen ensimmäiset tulokset, jotka paljastavat eurooppalaisen digitaalisen mainonnan markkinoiden kaksinkertaistuneen viidessä vuodessa.
Knappin esitysmateriaa on ladattavissa IAB Europen sivuilla.
The AdEx Benchmark study is the definitive guide to the state of the European digital advertising market and is now in its twelfth year. A total of twenty markets grew double-digit. Mobile dominated with double-digit growth in all 27 markets in the study. Mobile display grew by more than 40% and now accounts for 42% of total display advertising whilst video now accounts for more than a quarter of total display. Social grew at a similar rate at 38% and increased its share of display whilst video grew by 4x the rate of non-video display at 35%. The growth in video is driven by out-stream advertising which experienced a 73.4% growth compared with in-stream at 6.9%.
Daniel Dalton, Euroopan parlamentin jäsen ja ECR Shadow Rapporteur, esitteli oivaltavan näkökulman GDPR:stä ja ePrivacystä vain pari päivää ennen pahamaineisen eurooppalaisen lain voimaantuloa. Katso video YouTubessa.
Matthias Matthiesen, Director - Public Policy & Privacy, IAB Europe ja Wilfried Schobeiri, Chief Technology Office, Media Math, jakoivat näkemyksiä Transparency & Consent -koulutuksesta. Katso video YouTubessa.
Anita Caras, Director Sales Insights EMEA OATH, vastasi puheenvuorossaan avainkysymyksiin: Miksi rakentaa brändiuskollisuutta? Miksi kuluttajat rakastavat brändejä? Miltä tuo suhde näyttää? Katso esitysmateriaali IAB Europen sivuilla.
Ever wonder where brand love comes from? So did Oath. Oath has found out by looking at the many underlying drivers of brand love in our latest global consumer research study. We all know what love feels like, and we know getting your consumers to love your brand is more important today than ever before. But WHY does a consumer love a brand? What does that relationship look like?
Interactive Advertising Bureau CEO Randall Rothenberg kuvasi IAB:n uraauurtavan tutkimuksen tuotemerkkien uudesta maailmasta ja niiden vaikutuksista tiedotusvälineisiin, mainontaan ja markkinointiin. Katso esitysmateriaali IAB Europen sivuilta.
Across virtually all product and service categories and segments, the conventional source of differentiation and value is shifting from high-barrier-to-entry, capital-intensive, owned-and-operated supply chains, to low-barrier-to-entry, capital-flexible, leased and rented supply chains – and value extraction, historically managed through cumbersome, third-party processes, is now being accomplished via direct relationships between brands and consumers. CEO Randall Rothenberg details IAB’s groundbreaking research into the new world of Direct Brands – and their implications for media, advertising, and marketing.
Caroline Hugonenc, Global Vice President Research, Teads, esitteli puheenvuorossaan 10 sääntöä mainoskokemuksen uudistamiseksi mobiilin vivuttamasta teknologiasta ja datasta. Katso esitysmateriaali IAB Europen sivuilta.
Fabrizio Angelini, CEO Sensemakers, comScore Italia, esitteli puheenvuorossaan italialaisen median online-ajankäyttöä ja viihteellisten palveluiden tarjoajia, jotka muokkaaat Italian median maisemaa. Katso esitysmateriaali IAB Europen sivuilta.
In a country still dominated by TV (with an average of 4 hours per user per day and more than 50% of media investment) online players are struggling to get consumers’ attention. While the shift to mobile is concentrating traffic on OTT, online video and entertainment players are showing great potential for growth. comScore will show the latest data and key trends in the Italian market, while Auditel will explain how it is building one of the most sophisticated cross-media measurement systems to foster market development.
Amelia Torode, Founder, The Fawnbrake Collective, esitteli puheenvuorossaan ajatuksia siitä, miksi yritysten on tärkeää omaksua jatkuvaa disruptiota, joka on ominaista digitaaliselle toiminnalle. Katso esitysmateriaali IAB Europen sivuilta.
The importance of digital advertising to business growth will only increase – but that doesn’t make the future of digital advertising any more predictable. To thrive, businesses must embrace the continual disruption that is characteristic of the digital landscape. Brand strategist Amelia Torode examines the practical changes that they can make, in order to do so: not just executing digital transformation programmes, but building business strategies, workplace cultures and supplier relationships that are optimized for on-going change.
Mark Howe, Managing Director Agencies Europe Middle East & Africa, Google, selvitti kuluneen vuoden aikana keskeisiä edistysaskeleita ja esitteli näkemyksensä ja suunnitelmansa tulevalle vuodelle, kun pyritään luomaan kaikille sopivia mainosekosysteemejä. Katso esitysmateriaali IAB Europen sivuilta.
Digital advertising has been helping businesses and brands grow for many years, yet the industry itself faced major growing pains over the past year. It is time for us to collectively set our ambitions higher — for consumers, advertisers, and content owners alike. In doing so, we’ll help ensure the internet remains the free, open, pluralistic place it is today and help businesses of all sizes grow. Join Google’s Mark Howe as he explores key areas of progress over the past year and outlines our vision and plans for the year ahead, as we work to build an advertising ecosystem that works for everyone.
The MIXX Awards
Katso IAB Europen sivuilta, ketkä kävivät pokkaamassa palkinnot Euroopan parhaista digitaalisista mainoskampanjoista ja tutkimus-caseista.

IAB:n ensimmäiset foorumit teemoista “Tekoäly markkinoinnissa” ja “Markkinoinnin ROI” kokoontuvat keskiviikkona 12.3. ja torstaina 13.3. klo 9:00 - 10:30. Molemmissa foorumeissa käsitellään alkuun työkaluja alla olevalla agendalla,
lue lisää27.02.2025
Hei IAB:n jäsen! Tule mukaan tekoäly ja markkinoinnin ROI -foorumeihin
IAB:n ensimmäiset foorumit teemoista “Tekoäly markkinoinnissa” ja “Markkinoinnin ROI” kokoontuvat keskiviikkona 12.3. ja torstaina 13.3. klo 9:00 - 10:30. Molemmissa foorumeissa käsitellään alkuun työkaluja alla olevalla agendalla,
lue lisää14.02.2025
Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa.
lue lisää14.02.2025
Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.
lue lisää14.02.2025
Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.
lue lisää