Icon
IAB Interact 2012, Barcelona Uutiset & blogi

IAB Interact 2012, Barcelona

06.06.2012 | Jari Jaanto

Mitä saadaan kun yhdistetään tunnelmia Slushista, IAB-seminaareista ja Grand Onesta? Siitä syntyy tunnelmaltaan kaksi päivää kestänyt IAB Interact! Tapahtuma oli kaikkien Euroopan IAB:den yhteinen kokoontuminen kahdeksi päiväksi kuumassa Barcelonan kesässä. Tapahtumaan osallistui n. 400 ihmistä ja tunnelma oli kaikkien kanssa varsin yhteenkuuluva. Tapahtuma järjestettiin nyt toista kertaa Barcelonassa.

Suomi-delekaatio IAB Interactissa: Mikael Gummerus, Jari Jaanto, Risto Jäntti, Birgitta Takala, Krista Reimaa, Aki Ovaska, Kimmo Vihanto, Jukka Pulkkinen

1. Päivä:

Tapahtumassa ensimmäisenä päivänä oli varsin mielenkiintoisia seminaareja. Alkusanat sanoi Alain Heureux, IAB Europen johtaja. Tämän jälkeen lavalla oli Belgialainen Bart Becks joka kertoi nuorista startup-yrittäjistä sekä Silicon Valley -menon tuonnista eurooppaa. Kuulosti varsin tutulta :).

Seuraavana esiintyi Daniel Knapp AdEx:sta, ja kertoi raportin euroopan Internet-penetraation luvuista sekä verkkomainonnan määrästä. Koko Euroopan alueella verkkomainonta oli 2011 21.9% ja kasvua viime vuodesta oli 14.5%. Verkkomainonnan markkinan koko on 20.9 miljardia euroa. Tarkemmat luvut voi lukea IAB:n raportista: http://www.iab.fi/uutiset-ja-tiedotteet/tiedotteet/euroopan-verkkomainonta-jatkaa-kasvua/

Suomi oli verkkomainonnassa 3. pienin kasvaja, ja Itä-Euroopan maat Venäjä mukaan luettuna kasvoivat eniten. Mobiilimainonta oli vielä kaikkialla pientä. UK:ssa tämä oli 5.3% kaikesta verkkomainonnasta.

Kahvitauolla kävimme tutustumassa startup-yrityksiin, jotka esiintyivät samassa tilassa, viereisessä salissa. Täällä oli myös pitchaus-kilpailu menossa, jossa pitchaaja oli nyrkkeilykehässä! Kaikki täällä oli hyvin tuttua, aika samanlaista kuin Suomenkin startup-kuvioissa. Tämä siis Slush-osuus :).

Kahvitauon jälkeen sali jaettiin seinällä kahtia. Toisella puolella oli mittaukseen liittyviä esityksiä ja toisella puolella teemalla Digital Landscape branditavaraa. Jäin brandipuolelle kuuntelemaan esityksiä, ja ehkä täältä mieleenpainuvin esitys oli eri medioiden yhteentoimivuus. Olivat monessa kohtaa havainneet että toisto on hyväksi ja Internet + TV on sama kuin 1+1=3 tehokkuudeltaan.

Illaksi meidät vietiin paikalliseen Grand Oneen, jossa palkittiin Euroopan parhaita kampanjoita sekä jaettiin tutkimukseen liittyvät palkinnot. Täällä oli varsin mielikuvituksellisesti järjestetty. Ruoka tuotiin polkupyörälähettien toimesta pöytiin. Täällä kemut kestivät puoleen yöhön, josta siirryttiin takaisin.

2. Päivä:

Tämä päivä alkoi seminaareilla jotka kestivät aamun puoli kymmenestä puoli seitsemään.

Koko päivä koostui erilaisista brandiasioista, ja kampanjoista. Täällä esiteltiin Persil-pesuaineen tuonti venäläiselle yleisölle ВКонтакте:n ja Одноклассники:n kautta. Kampanjassa oli hyvin tuotu kaikki sosiaalisen median kampanjan elementit mukaan.

Illalla oli vielä ohjelmassa verkottumista Hotel Arts:n terassilla, sekä kävimme “Barcelonan parhaassa ravintolassa” syömässä.

Oli kaikenkaikkiaan todella onnistunut tapahtuma, Kiitos IAB Europelle, kaikille osallistujille sekä matkakumppaneille, oli mahtava matka!

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
IAB Finland 2025 - Painopisteet, jäsenedut ja kumppanit

IAB Finlandin vuosi 2025 on rakennettu jäsenten toiveiden pohjalle. Työryhmien, tapahtumien ja täysin uutena jäsenetuna aloittavien foorumeiden teemat pohjautuvat syksyllä 2024 tehtyyn jäsentutkimukseen. Yhteistyökumppanina IAB koetaan yhä kiinnostavampana, sillä yhteensä 19 digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin toimijaa on Industry Partnerina tai Premium Partnerina IAB Finlandin kanssa.

lue lisää

15.01.2025

IAB Finland 2025 - Painopisteet, jäsenedut ja kumppanit

IAB Finlandin vuosi 2025 on rakennettu jäsenten toiveiden pohjalle. Työryhmien, tapahtumien ja täysin uutena jäsenetuna aloittavien foorumeiden teemat pohjautuvat syksyllä 2024 tehtyyn jäsentutkimukseen. Yhteistyökumppanina IAB koetaan yhä kiinnostavampana, sillä yhteensä 19 digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin toimijaa on Industry Partnerina tai Premium Partnerina IAB Finlandin kanssa.

lue lisää

29.11.2024

Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa

Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso. 

lue lisää

11.11.2024

Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.

lue lisää

01.11.2024

IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa. 

lue lisää