Icon
IAB Interact 2012, Barcelona Uutiset & blogi

IAB Interact 2012, Barcelona

06.06.2012 | Jari Jaanto

Mitä saadaan kun yhdistetään tunnelmia Slushista, IAB-seminaareista ja Grand Onesta? Siitä syntyy tunnelmaltaan kaksi päivää kestänyt IAB Interact! Tapahtuma oli kaikkien Euroopan IAB:den yhteinen kokoontuminen kahdeksi päiväksi kuumassa Barcelonan kesässä. Tapahtumaan osallistui n. 400 ihmistä ja tunnelma oli kaikkien kanssa varsin yhteenkuuluva. Tapahtuma järjestettiin nyt toista kertaa Barcelonassa.

Suomi-delekaatio IAB Interactissa: Mikael Gummerus, Jari Jaanto, Risto Jäntti, Birgitta Takala, Krista Reimaa, Aki Ovaska, Kimmo Vihanto, Jukka Pulkkinen

1. Päivä:

Tapahtumassa ensimmäisenä päivänä oli varsin mielenkiintoisia seminaareja. Alkusanat sanoi Alain Heureux, IAB Europen johtaja. Tämän jälkeen lavalla oli Belgialainen Bart Becks joka kertoi nuorista startup-yrittäjistä sekä Silicon Valley -menon tuonnista eurooppaa. Kuulosti varsin tutulta :).

Seuraavana esiintyi Daniel Knapp AdEx:sta, ja kertoi raportin euroopan Internet-penetraation luvuista sekä verkkomainonnan määrästä. Koko Euroopan alueella verkkomainonta oli 2011 21.9% ja kasvua viime vuodesta oli 14.5%. Verkkomainonnan markkinan koko on 20.9 miljardia euroa. Tarkemmat luvut voi lukea IAB:n raportista: http://www.iab.fi/uutiset-ja-tiedotteet/tiedotteet/euroopan-verkkomainonta-jatkaa-kasvua/

Suomi oli verkkomainonnassa 3. pienin kasvaja, ja Itä-Euroopan maat Venäjä mukaan luettuna kasvoivat eniten. Mobiilimainonta oli vielä kaikkialla pientä. UK:ssa tämä oli 5.3% kaikesta verkkomainonnasta.

Kahvitauolla kävimme tutustumassa startup-yrityksiin, jotka esiintyivät samassa tilassa, viereisessä salissa. Täällä oli myös pitchaus-kilpailu menossa, jossa pitchaaja oli nyrkkeilykehässä! Kaikki täällä oli hyvin tuttua, aika samanlaista kuin Suomenkin startup-kuvioissa. Tämä siis Slush-osuus :).

Kahvitauon jälkeen sali jaettiin seinällä kahtia. Toisella puolella oli mittaukseen liittyviä esityksiä ja toisella puolella teemalla Digital Landscape branditavaraa. Jäin brandipuolelle kuuntelemaan esityksiä, ja ehkä täältä mieleenpainuvin esitys oli eri medioiden yhteentoimivuus. Olivat monessa kohtaa havainneet että toisto on hyväksi ja Internet + TV on sama kuin 1+1=3 tehokkuudeltaan.

Illaksi meidät vietiin paikalliseen Grand Oneen, jossa palkittiin Euroopan parhaita kampanjoita sekä jaettiin tutkimukseen liittyvät palkinnot. Täällä oli varsin mielikuvituksellisesti järjestetty. Ruoka tuotiin polkupyörälähettien toimesta pöytiin. Täällä kemut kestivät puoleen yöhön, josta siirryttiin takaisin.

2. Päivä:

Tämä päivä alkoi seminaareilla jotka kestivät aamun puoli kymmenestä puoli seitsemään.

Koko päivä koostui erilaisista brandiasioista, ja kampanjoista. Täällä esiteltiin Persil-pesuaineen tuonti venäläiselle yleisölle ВКонтакте:n ja Одноклассники:n kautta. Kampanjassa oli hyvin tuotu kaikki sosiaalisen median kampanjan elementit mukaan.

Illalla oli vielä ohjelmassa verkottumista Hotel Arts:n terassilla, sekä kävimme “Barcelonan parhaassa ravintolassa” syömässä.

Oli kaikenkaikkiaan todella onnistunut tapahtuma, Kiitos IAB Europelle, kaikille osallistujille sekä matkakumppaneille, oli mahtava matka!

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Hei IAB:n jäsen! Tule mukaan tekoäly ja markkinoinnin ROI -foorumeihin

IAB:n ensimmäiset foorumit teemoista “Tekoäly markkinoinnissa” ja “Markkinoinnin ROI” kokoontuvat keskiviikkona 12.3. ja torstaina 13.3. klo 9:00 - 10:30.  Molemmissa foorumeissa käsitellään alkuun työkaluja alla olevalla agendalla,

lue lisää

27.02.2025

Hei IAB:n jäsen! Tule mukaan tekoäly ja markkinoinnin ROI -foorumeihin

IAB:n ensimmäiset foorumit teemoista “Tekoäly markkinoinnissa” ja “Markkinoinnin ROI” kokoontuvat keskiviikkona 12.3. ja torstaina 13.3. klo 9:00 - 10:30.  Molemmissa foorumeissa käsitellään alkuun työkaluja alla olevalla agendalla,

lue lisää

14.02.2025

Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa. 

lue lisää

14.02.2025

Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024

IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.

lue lisää

14.02.2025

Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.

lue lisää