
IAB Jäsenesittely: Järviseudun Sanomat ja Ari Ahvenlampi
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Järviseudun Sanomat ja Ari Ahvenlampi.
|
Ari Ahvenlampi, Myyntipäällikkö |
Kerro hieman Järviseudun Sanomista sekä myös itsestäsi?
Olemme muutaman vuoden aikana onnistuneet ottamaan digin osaksi päivittäistä arkeamme. Nyt tavoitamme kattavasti myös alueemme kesäasukkaat ympäri vuoden. Kehitys näkyykin jo jatkuvasti kasvavissa kävijämäärissä nettisivuillamme. Paljon on kuitenkin yhä kehitettävää ja se puolestaan tarjoaa lisää mahdollisuuksia niin työyhteisöllemme kuin asiakkaillemmekin.
Toimin myyntipäällikkönä mediatalossamme ja vastaan B2B-myynnistä. Työhöni on kuulunut myynnin ohella työskentely eri yhteistyö- ja työryhmissä. Tutuksi ovat tulleet niin kuntien, paikallisten kivijalkaliikkeiden kuin matkailun parissa toimivienkin ryhmien yhteiset kokoontumiset. Unohtaa ei sovi myöskään muiden paikallislehtien kanssa tehtävää yhteistyötämme. Yhteinen nimittäjä kaikille on ollut "saavutetaan yhdessä se, mikä olisi hyvin vaikeaa tai jopa mahdotonta toteuttaa yksin.
Mitä odotuksia teillä on IAB-yhteistyöltä?
Odotamme laadukkaita koulutuksia ja tapahtumia. Olemme avoimia jatkamaan verkostoitumistamme myös IAB-foorumeissa. Jatkuvasti muuttuvassa markkinassa yhteistyössä toimimalla 1+1 on ehdottomasti enemmän kuin 2.
Entä mitä Järviseudun Sanomat aikoo tuoda IAB-yhteisöön?
Tahdomme tuoda oman kortemme kekoon niin, että laadukkaat ja tavoittavat paikallismediat olisivat jatkossakin mahdollisia myös pienten paikallisten sekä alueellisten toimijoiden julkaisemana. Uskon, että printti ja digi voivat tukea toisiaan niin tilaajien kuin mainostajienkin tarpeet huomioiden.
Mitkä asiat ovat Järviseudun Sanomille tärkeitä vuonna 2025, eli mihin keskitytte tämän vuoden aikana?
Järviseudun Sanomissa haluamme olla lähellä lukijoitamme ja tarjota heille ajankohtaista paikallista journalismia, joka palvelee arkea ja herättää keskustelua. Vuonna 2025 panostamme erityisesti digitaalisten palveluiden kehittämiseen, jotta jokainen voi seurata kotiseutunsa tapahtumia sujuvasti niin verkossa kuin perinteisen lehden sivuilla.
Digipalveluiden parantaminen tarkoittaa käytännössä sitä, että uutiset ja sisällöt ovat entistä helpommin saatavilla, selkeämmin esillä ja mukautuvat lukijan tarpeisiin. Kehitämme näköislehteä ja muita digialustoja niin, että ne tarjoavat paitsi tietoa myös miellyttävän ja helpon lukukokemuksen. Haluamme, että jokainen löytää itselleen sopivan tavan pysyä ajan tasalla.
Vaikka digitaalisuus tuo uusia mahdollisuuksia, emme unohda perinteistä printtilehteä. Päinvastoin – tavoitteemme on tukea ja vahvistaa sen asemaa. Digipalveluiden kehitys auttaa varmistamaan, että myös painettu lehti säilyy tärkeänä osana alueemme uutistarjontaa.
Kaiken keskiössä on lukija. Haluamme kehittää palveluitamme niin, että Järviseudun Sanomat on jatkossakin tuttu, luotettava ja kiinnostava paikallinen media, joka elää mukana ihmisten arjessa – nyt ja tulevaisuudessa.
Haluatko antaa loppuun parhaat vinkkisi palautumiseen intensiivisen työviikon jälkeen?
Työasiat pois mielestä. Tehdyt asiat on helppo unohtaa. Keskeneräiset muistutuksena kalenteriin, että eivät vaivaa koko viikonloppua. Mahdollisimman pian jotain aivan muuta, esimerkiksi padelia. Pelikavereiden kanssa jää toiseksi, jos erehtyy ajattelemaan vaikkapa työasioita pelin sijaan.
IABlogin Facebook kommentit

IAB:n ensimmäiset foorumit teemoista “Tekoäly markkinoinnissa” ja “Markkinoinnin ROI” kokoontuvat keskiviikkona 12.3. ja torstaina 13.3. klo 9:00 - 10:30. Molemmissa foorumeissa käsitellään alkuun työkaluja alla olevalla agendalla,
lue lisää27.02.2025
Hei IAB:n jäsen! Tule mukaan tekoäly ja markkinoinnin ROI -foorumeihin
IAB:n ensimmäiset foorumit teemoista “Tekoäly markkinoinnissa” ja “Markkinoinnin ROI” kokoontuvat keskiviikkona 12.3. ja torstaina 13.3. klo 9:00 - 10:30. Molemmissa foorumeissa käsitellään alkuun työkaluja alla olevalla agendalla,
lue lisää14.02.2025
Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa.
lue lisää14.02.2025
Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.
lue lisää14.02.2025
Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.
lue lisää