AdEx Bencmark 2017: Euroopan digimainonnan määrä tuplaantui viiden vuoden aikana
Milano, 23. toukokuuta 2018
IAB Europe julkaisi vuosittaisessa Interact-konferenssissa tänään Euroopan digitaalisen mainonnan vuoden 2017 kasvuluvut. Digimainonta kasvoi 13,2 % 48 miljardiin euroon. Vahvimmin kasvoivat sosiaalisen median mainonta, mobiili- ja videomainonta.
Kuva: IAB Europe
AdEx Benchmark -tutkimus toteutettiin nyt 12. kerran. Euroopan kahdenkymmenen maan digimarkkinointi kasvoi kaksinumeroisesti. Mobiili dominoi kaksinumeroisilla kasvuluvuilla kaikilla mukana olleilla 27 markkinalla. Mobiili-display -mainonta kasvoi yli 40 % ja edustaa 42 %:n osuutta kaikesta display-mainonnasta ja videomainonta yli kolmasosaa. Mainonta sosiaalisessa mediassa kasvoi 38 % ja kasvatti osuuttaan yli neljännekseen kaikesta display-mainonnasta samaan aikaan kun videomainonta kasvoi yli nelinkertaisesti ei-video-displayhin verrattuna 35 %. Videomainonnan kasvua buustaa nyt ensimmäistä kertaa mukana oleva out-stream -mainonta, joka kasvoi 73,4 % verrattuna in-stream -mainontaan, joka kasvoi 6,9 %.
Townsend Feehan, IAB Europen CEO, kommentoi: “Digitaalisen mainonnan toimiala koki jälleen vahvan kaksinumeroisen kasvun vuoden Euroopassa vahvistaen rooliaan digitaalisia sisältöjä ja kokemuksia kuluttajille tuottavana tukipilarina. GDPR tulee voimaan kolmen päivän kuluttua ja tulemme toimialana tienristeykseen, jossa meidän täytyy parantaa käyttäjäkokemusta samalla kun korostetaan digitaalisen mainonnan vaikutusta Euroopan taloudelle.”
IAB Europen AdEx Bencmark -tutkimus jakaa digitaalisen mainonnan markkinan kolmeen kategoriaan: displayhin, hakumainontaan sekä luokiteltuun ja hakemistoihin. Näiden mainonnan muotojen kasvu on ollut tukipilarina, kun laitteiden käyttö ja kulutustottumukset ovat muuttuneet.
Display-mainonta päihitti hakumainonnan ja luokitellun mainonnan 14,9 %:n kasvulla 19,3 miljardiin euroon. Hakumainonta on edelleen suurin online-mainonnan muoto tuloissa mitattuna 14,4 %:n kasvulla ja 21,9 miljardin euron markkina-arvolla.
Daniel Knapp, Executive Director TMT, HIS Markit: “Some-, mobiili-, video ja hakumainonta olivat vuonna 2017 Euroopan digitaalisen mainonnan kasvun vetureina. Ne edustavat yhteyden, sijainnin, tunteen ja ostopolun vahvuutta, jotka tekevät digitaalisesta mainonnasta niin monipuolisen ja välttämättömän nykypäivän brändeille.”
Top 3 yksittäiset kasvumarkkinat:
- Valko-Venäjä 33,9 %
- Serbia 23,7 %
- Venäjä 21,9 %
(Suomi 10,6 %, Euroopan keskiarvo 13,2 %)
Myös kaikkein kypsimmät markkinat (Euroopan keskitasolla tai sen yläpuolella), kuten Iso-Britannia (14,3 %), Norja (16,6 %), Ruotsi (18,4 %), Sveitsi (12,5 %) ja Tanska (9,7 %) osoittavat, että kypsyys ei estä innovoinnin ja kasvun mahdollisuuksia.
Kuva: IAB Europe
Top 10 suurimmat markkinat
- Iso-Britannia 15,6 miljardia euroa
- Saksa 6,6 miljardia euroa
- Ranska 5,1 miljardia euroa
- Venäjä 3,3 miljardia euroa
- Italia 2,6 miljardia euroa
- Ruotsi 1,8 miljardia euroa
- Alankomaat 1,8 miljardia euroa
- Sveitsi 1,8 miljardia euroa
- Espanja 1,8 miljardia euroa
- Belgia 1 miljardi euro
Lue IAB Europen uutinen ja rapotti täältä.
Webinaaritallenne aiheeseen liittyen IAB Europen sivuilla (3.7.2018).
Lisätietoja antaa:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, puh. 040 543 9165, birgitta.takala(at)iab.fi
11.12.2024
IAB Studio: Uusi yhteistyö ottaa kaikki mukaan Retail Mediaan
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat Hannaleena Koskinen Allerilta ja Teemu Kurri Craneworks / Doohlabsilta. Tällä kertaa studiossa otettiin kantaa kuumimpaan mediatrendiin, eli puhutaan retail mediasta.
lue lisää03.12.2024
Katsaus kuluneeseen vuoteen 2024: Ohjelmallinen Gaming
Gaming mainonta on ollut nousevia aiheita ohjelmallisessa ostamisessa vuoden 2024 aikana. Otimme IAB:n kanssa katsauksen kuluneeseen vuoteen gaming mainonnan parissa ja haastattelimme ohjelmallisen asiantuntijaa Nina Nordmania (Kinesso, IPG Mediabrands) sekä videomainonnan asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa (RTL AdAlliance).
lue lisää29.11.2024
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa
Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso.
lue lisää29.11.2024
Kuinka hyödyntää tekoälyä vastuullisesti markkinoinnissa?
Tekoäly on noussut nopeasti markkinoinnin ammattilaisten tehokkaaksi työkaluksi, joka parantaa ideointia, sisällöntuotantoa ja analysointia. Vaikka tekoäly tuo mukanaan huomattavia etuja, kuten työprosessien nopeutumista ja automatisointia, sen käyttö edellyttää vastuullisuutta ja eettistä harkintaa. Tässä artikkelissa käsittelemme tekoälyn käyttöä markkinoinnin tukena ja vastuullisia käytäntöjä, jotka auttavat rakentamaan kestävää ja eettistä markkinointia.
lue lisää