Alma Media tarjoaa ohjelmallisen mainonnan tilannekatsauksen: Näin Suomi bidaa vuonna 2024
Alman vuoden 2024 alussa toteutettu Näin Suomi bidaa -kyselytutkimus on jälleen saanut paljon huomiota valottaessaan ohjelmallisen mainonnan tilan Suomen markkinoilla. Kyselyyn vastasi yli sata ohjelmallista mainontaa ammattimaisesti toteuttavaa henkilöä, kattavasti niin mediatoimistoista kuin mainostajan trading deskeissä. Tässä sinulle pääpointit kyselyn tuloksista, lataa koko Näin Suomi bidaa -tutkimusraportti Alma Median sivuilta.
Evästeettömyys, mittarit ja standardit mietityttävät
Näin Suomi bidaa -kyselyn vastauksissa nousi esiin kolme isoa teemaa:
- evästeettömyys,
- standardien, mittareiden ja teknologian puute ja
- mediavalinnan merkitys.
Tämä kolmen asian lista ei varmaan yllätä ketään. Evästeettömyys kun on jo pitkään puhuttanut ja laittanut niin mainonnan ostajat kuin julkaisijat kehittämään uudenlaisia ratkaisuja muun muassa kohdentamisessa.
Ja onneksi tämän työn tuloksena nyt löytyykin jo vaihtoehtoja kolmannen osapuolen evästeisiin perustuvalle kohdentamiselle, ja niitä myös hyödynnetään aktiivisesti. Muun muassa datakumppanuudet, oman datan hyödyntäminen, kontekstikohdentaminen ja mediavalinnat tarjoavat monipuolisia ja toimivia ratkaisuja kohdentamiseen sekä nykyhetkessä että tulevaisuudessa.
Evästeettömyys näkyy myös listan kahdessa muussa aiheessa, sillä se on vaikuttanut muun muassa standardeihin, asettanut tarpeen mittareiden kehitykselle ja uudenlaisille teknologioille sekä nostanut jo mainittua mediavalintojen merkitystä kohdentamisen keinona. Uusia ja parempia standardeja ja mittareita toki tarvitaan myös esimerkiksi vastuullisuuden ja huomioarvon mittaamisessa, joten tekemistä ja pohdittavaa riittää meille kaikille ohjelmallisen mainonnan ekosysteemissä osallisena oleville.
Edellä mainittujen kolmen ison teeman lisäksi kyselytutkimuksessa tarkastellaan myös muun muassa algoritmien käyttöä ja toimivuutta, videomainonnan roolia sekä ennustetaan ohjelmallisen mainonnan tulevaisuutta.
Lataa Näin Suomi bidaa -tutkimusraportti Alma Median sivuilta.
Ota kuunteluun Alma Spotlight -podcastsarja
Olemme Almalla päässeet myös keskustelemaan Näin Suomi bidaa -kyselyn tuloksista, ohjelmallisen mainonnan tilasta ja muutostrendeistä usean asiantuntijan kanssa kevään mittaan.
Tuloksena keskusteluista löydät Alma Spotlight -podcastsarjan, joissa välillä mennään ohjelmallisen mainonnan syvään päätyyn ja välillä keskustellaan laajemminkin digitaalisen mainonnan ilmiöistä: muun muassa vastuullisuuden eri muodoista, mittaamisesta ja yhteistyöstä eri toimijoiden välillä. Juttua riittää myös tietenkin niistä ihanan kamalista evästeistä!
Kuuntele Alma Spotlight -podcasteja Spotifyssä
11.12.2024
IAB Studio: Uusi yhteistyö ottaa kaikki mukaan Retail Mediaan
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat Hannaleena Koskinen Allerilta ja Teemu Kurri Craneworks / Doohlabsilta. Tällä kertaa studiossa otettiin kantaa kuumimpaan mediatrendiin, eli puhutaan retail mediasta.
lue lisää03.12.2024
Katsaus kuluneeseen vuoteen 2024: Ohjelmallinen Gaming
Gaming mainonta on ollut nousevia aiheita ohjelmallisessa ostamisessa vuoden 2024 aikana. Otimme IAB:n kanssa katsauksen kuluneeseen vuoteen gaming mainonnan parissa ja haastattelimme ohjelmallisen asiantuntijaa Nina Nordmania (Kinesso, IPG Mediabrands) sekä videomainonnan asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa (RTL AdAlliance).
lue lisää29.11.2024
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa
Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso.
lue lisää29.11.2024
Kuinka hyödyntää tekoälyä vastuullisesti markkinoinnissa?
Tekoäly on noussut nopeasti markkinoinnin ammattilaisten tehokkaaksi työkaluksi, joka parantaa ideointia, sisällöntuotantoa ja analysointia. Vaikka tekoäly tuo mukanaan huomattavia etuja, kuten työprosessien nopeutumista ja automatisointia, sen käyttö edellyttää vastuullisuutta ja eettistä harkintaa. Tässä artikkelissa käsittelemme tekoälyn käyttöä markkinoinnin tukena ja vastuullisia käytäntöjä, jotka auttavat rakentamaan kestävää ja eettistä markkinointia.
lue lisää