Icon
Blogi=ihminen IABlogi

Blogi=ihminen

24.11.2014 | Terhi Halsvaha

Vastaan työssäni sosiaalisen median markkinointiviestinnän lisäksi yhteistyöstä bloggaajien kanssa. Reilu vuosi on opettanut paljon ja silti tuntuu siltä, että oppiminen on vasta alkanut. Itse olen saanut tavata blogiyhteistyön kautta paljon uusia ihmisiä ja nämä kohtaamiset ovat rikastuttaneet elämääni. Yhteistyötä on tullut tehtyä kynsidesignblogeista blogitapahtumiin, lifestylesta ruokablogeihin ja videoblogeista mammablogeihin. Olen saanut yhteydenottoja bloggaajilta ja myös itse ottanut yhteyttä heihin, olemme tehneet kaupallista yhteistyötä, mutta myös yhteistyötä aivan pienten, mutta hyvin intohimoisten bloggaajien kanssa.

Blogi ei ole ensisijaisesti media

Bloggaajien kanssa toimiessa on hyvä muistaa, että bloggaaja on ennen kaikkea kanssaihminen, ei ensisijaisesti media, jota voi ostaa. Ajatus kuulostaa loogiselta, mutta saattaa monesti unohtua kiireessä ja muiden medioiden kanssa toimiessa. Blogiyhteistyö ei ole palkki kampanjakalenterissa, vaan siihen tulee suhtautua vuorovaikutuksena, prosessina, joka elää.

Bloggaaja tuntee lukijansa

Bloggaaja tuntee lukijansa parhaiten ja tietää, mikä heitä kiinnostaa, ilahduttaa tai ärsyttää. Markkinoijan tärkein taito blogiyhteistyössä onkin arvioida sopiiko tuote tai brändi aidosti bloggaajan elämään ja maailmankuvaan. Markkinoija voi tarinoida, ideoida ja inspiroida… mutta viime kädessä bloggaajalla on päätösvalta ja vastuu siitä, että tarinasta saa omaan blogiin ja suuhun sopivan.

Intohimo kantaa pitkälle

Vaikka yhteistöitä arvioidaan raa’asti luvuin, on tärkeää huomioida intohimon merkitys. Se onkin mielestäni yhteistyön tärkein rakennusaine. Ilman intohimoa ei synny tunnetta. Vain tunteella kirjoitettu teksti jää mieleen ja vaikuttaa tässä maailmassa, joka on täynnä hälyä ja tarinanpätkiä. Tästä syystä on vaikeaa antaa absoluuttista laskelmaa siitä, paljonko blogilla tulisi olla esimerkiksi uniikkeja viikkolukijoita, jotta yhteistyöhön kannattaisi tarttua.

Bloggaaja kertoo brändin tarinaa… omasta näkökulmastaan

Itselleni on ollut kiinnostavinta nähdä, miten kukakin bloggaaja käsittelee tiettyä tuotetta tai brändiä. Blogiyhteistyö syventää brändin tarinaa tavoin, joita oma markkinointiosasto ei ikinä keksisikään. Blogiyhteistyötarjoukseen kannattaa aina suhtautua kuin lahjaan: ”Mitä hauskaa voisimmekaan keksiä yhdessä?”

Muista myös: Blogiyhteistyön opas julkaistaan joulukuussa!

16.08.2024

Mittaa edes tätä!

Luova televisiomainos tai tykätty videoklippi somessa - tärkeitä keinoja rakentaa yrityksen brändiä ja saada yritys asiakkaiden ajatuksiin. Pidetty mainos tarkoittaa tunnistettua tuotetta ja yritystä! Tuloksellisen liiketoiminnan kannalta on myös ymmärrettävä sisältöjen toimivuus yrityksen omien tavoitteiden näkökulmasta, ja miten mitata onnistumista. Kokosimme tähän artikkeliin markkinoinnin ammattilaisten ajatuksia mittaamisen minimaalisesta työkalupakista: mitä kannattaa huomioida mittareiden valinnassa, mitä datan lähteitä tyypillisesti tarvitaan, ja mitä asioita ei mittaamalla suoraan havaitse.

lue lisää

09.08.2024

Missä menet Retail media?

IAB Europen (2024) päivitetyn arvion mukaan Retail mediaan käytettävät investoinnit tulevat kasvamaan lähes 22:een miljardiin euroon vuoteen 2026 mennessä. Retail median kasvu Euroopassa vuodesta 2022 vuoteen 2023 arvioidaan olleen +30,2% samalla kun digitaalinen mainosmarkkina kasvoi +11.1%. Viime vuosina vahvaa kasvua osoittaneet video- ja sosiaalisen median mainonta kasvoivat niin ikään 20.9% ja 18.2%, josta saammekin kontekstin Retail median kulmaluvulle.

lue lisää

02.07.2024

IAB Studio: Nostemediasta YOC - Digimarkkinan muutokset ja mahdollisuudet

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat YOC / Nostemedian Harri Virtanen ja Antti Kaiponen. Tässä jaksossa sukellamme digitaalisen mainonnan ajankohtaisiin trendeihin ja kuulemme Nostemedian perustamisesta, kasvusta ja muuttumisesta YOC:iksi.

lue lisää

01.07.2024

IAB Jäsenesittely: Emmi Vilkanen ja SeenThis

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Emmi Vilkanen ja SeenThis

lue lisää