Blogi=ihminen
Vastaan työssäni sosiaalisen median markkinointiviestinnän lisäksi yhteistyöstä bloggaajien kanssa. Reilu vuosi on opettanut paljon ja silti tuntuu siltä, että oppiminen on vasta alkanut. Itse olen saanut tavata blogiyhteistyön kautta paljon uusia ihmisiä ja nämä kohtaamiset ovat rikastuttaneet elämääni. Yhteistyötä on tullut tehtyä kynsidesignblogeista blogitapahtumiin, lifestylesta ruokablogeihin ja videoblogeista mammablogeihin. Olen saanut yhteydenottoja bloggaajilta ja myös itse ottanut yhteyttä heihin, olemme tehneet kaupallista yhteistyötä, mutta myös yhteistyötä aivan pienten, mutta hyvin intohimoisten bloggaajien kanssa.
Blogi ei ole ensisijaisesti media
Bloggaajien kanssa toimiessa on hyvä muistaa, että bloggaaja on ennen kaikkea kanssaihminen, ei ensisijaisesti media, jota voi ostaa. Ajatus kuulostaa loogiselta, mutta saattaa monesti unohtua kiireessä ja muiden medioiden kanssa toimiessa. Blogiyhteistyö ei ole palkki kampanjakalenterissa, vaan siihen tulee suhtautua vuorovaikutuksena, prosessina, joka elää.
Bloggaaja tuntee lukijansa
Bloggaaja tuntee lukijansa parhaiten ja tietää, mikä heitä kiinnostaa, ilahduttaa tai ärsyttää. Markkinoijan tärkein taito blogiyhteistyössä onkin arvioida sopiiko tuote tai brändi aidosti bloggaajan elämään ja maailmankuvaan. Markkinoija voi tarinoida, ideoida ja inspiroida… mutta viime kädessä bloggaajalla on päätösvalta ja vastuu siitä, että tarinasta saa omaan blogiin ja suuhun sopivan.
Intohimo kantaa pitkälle
Vaikka yhteistöitä arvioidaan raa’asti luvuin, on tärkeää huomioida intohimon merkitys. Se onkin mielestäni yhteistyön tärkein rakennusaine. Ilman intohimoa ei synny tunnetta. Vain tunteella kirjoitettu teksti jää mieleen ja vaikuttaa tässä maailmassa, joka on täynnä hälyä ja tarinanpätkiä. Tästä syystä on vaikeaa antaa absoluuttista laskelmaa siitä, paljonko blogilla tulisi olla esimerkiksi uniikkeja viikkolukijoita, jotta yhteistyöhön kannattaisi tarttua.
Bloggaaja kertoo brändin tarinaa… omasta näkökulmastaan
Itselleni on ollut kiinnostavinta nähdä, miten kukakin bloggaaja käsittelee tiettyä tuotetta tai brändiä. Blogiyhteistyö syventää brändin tarinaa tavoin, joita oma markkinointiosasto ei ikinä keksisikään. Blogiyhteistyötarjoukseen kannattaa aina suhtautua kuin lahjaan: ”Mitä hauskaa voisimmekaan keksiä yhdessä?”
Muista myös: Blogiyhteistyön opas julkaistaan joulukuussa!
18.10.2016
Brändivastaava – kuulutko notkeaan parhaimmistoon?
Hyödynnätkö ilmiöt ja trendit viestinnässäsi vai viilettävätkö kiinnostavat tapahtumat ja ideat ohi ennen kuin ehdit huomioida niitä suunnitelmissasi?
lue lisää02.09.2015
Yhteisömediaviestintä integroituu osaksi markkinointiviestinnän kokonaisuutta
Toimivin kokonaisuus koostuu osista, jotka vievät pääviestiä eteenpäin, mutta eri tavoin, kohdennettuna ja erilaisille kohdeyleisöille.
lue lisää17.02.2015
Yhteisömanagerin arki, osa 3: Markkinointiviestinnän empaattinen moniosaaja
Hyvä yhteisömanageri hoitaa kanaviaan huolella ja huolehtii vuorovaikutuksesta. Erinomainen yhteisömanageri muistaa mittaamisen ja tavoitteellisuuden merkityksen.
lue lisää24.11.2014
Blogi=ihminen
Blogiyhteistyöt ovat parhaimmillaan sydäntä lämmittäviä, koskettavia, osuvia, ilahduttavia ja toivottuja. Tässä ajassa asustaa korporaatiopelko ja aidon, yksittäisen ihmisen rehellinen suositus tai mielipide kantaa pitkälle.
lue lisää