Brändimainonta verkossa, mahdollista!
IAB UK:ssa Brittien saarilla digitaalinen mainonta kasvaa voimakkaasti. Markkina on vuosia Suomea edellä ja tarkastelukulmat ovat oppipolkujen kautta monipuolistuneet. Verkon osalta digitaaliseen mediaan sijoitettujen puntien osalta mitataan erikseen verkossa toteutetun brändimainonnan kokonaisuutta.
Brändimainonnan kasvu on viime vuosina ollut noin 200 % luokkaa. Globaalit brändit ovat siis löytäneet kuluttajat verkosta. Tähän peilaten haluan ääneen pohtia, vieläkö Suomessa tehdään kategorisoivaa jaottelua brändimainontaan soveltuvien medioiden suhteen?
Digimainonnan mitattavuus vs. brändimainonta
Markkinoinnin ja mainonnan tulisi olla mitattavaa. Voiko olla niin että hyvin tarkka mitattavuus digitaalisessa mediassa käsitetään vajaasti vain klikki prosenttien tai ”laadukkaan liikenteen ohjaamisen” kautta? Jos näin on, on toimiala menossa metsään nopeampaa kuin Felippe Massa saa potkut Ferrarilta koska fakta on, että aktiiviklikkaajien määrä laskee koko ajan.
Katsotaanpa mitä Wikipedia sanoo mainonnasta. ”Mainonta on maksettua, tavoitteellista tiedottamista, joka yleensä kohdistuu suureen ihmisjoukkoon. Mainonta tähtää yleensä myynninedistämiseen, eli tavoitteena on yksinkertaisesti myydä joko heti tai myöhemmin. Mainonnan avulla luodaan brändejä eli tavaramerkkien ja tuotteen muiden aineettomien ominaisuuksien muodostamia mielikuvakokonaisuuksia”.
Karkeasti siis voidaan todeta, että kun viesti kohtaa kuluttajan, markkinoijan tavoitteena on tuolla viestillä aikaan saada tuotteen myyntiä ja vaikuttaa heidän mielipiteisiin tuotteista. Voidaanko siis ajatella, että esimerkiksi display-pinnalle tuotettu markkinointiviesti, joka voidaan nykyään kohdentaa huomattavan tarkasti kohderyhmään, ei rakenna brändiä? Jos näin on, tulisi ajattelua laventaa huomattavasti koska lukujen valossa verkkomainontaan sijoitetut eurot antavat markkinoijille mahtavasti vastinetta myös brändin rakentamiseen.
Mikä on verkkomedian mitattavuuden rooli verkkomediamainonnassa? Olemme kaikki samaa mieltä siitä, että mediavalinnat tulee perustella. Vaikeampi kysymys on, mihin kyseiset valinnat sitten perustetaan? Siihenkö, että markkinoija tavoittaa viestillään wikipediassa todetun ”suuren ihmisjoukon” suurella mainospinnalla vai siihenkö, että tuota mainospintaa klikkasi 0,35 % tavoitetusta yleisöstä?
Rohkeasti verkkoon brändiä rakentamaan
Parhaimmillaanhan tilanne ja onneksi tänä päivänä useammin on se, että median toimivuutta evaluoidaan useammalta tarkastelukulmalta. Kehnoimmillaan median toimivuutta tarkastellaan vain klikkiprosenttien kautta ja tilanne voi olla paradoxi, jossa median varsinaisesta tehosta jätetään olkaa kohauttamalla huomioimatta noin 99,65%. Ja loppujen lopuksi, viesti joka kuluttajan tavoittaa, vaikuttaa tavoitetun yleisön mielipiteisiin tuotteesta ja parhaimmillaan aikaan saa kysyntää joka realisoituu myöhemmin esimerkiksi kauppojen kivijalassa.
Brändin rakennus verkossa on mielestäni suurempi mahdollisuus markkinoijille kuin annamme itsellemme myöntää. Britit tekevät sitä, joten rohkaisen markkinoijia tekemään näin myös Suomessa. Verkko on kasvanut jo lapsesta murrosikäiseksi, jonka myötä erilaisia keinoja toteuttaa hienoja brändikampanjoita on enemmän kuin milloinkaan.
Lopuksi haluan antaa lukijoille pienen toimenpiteen. Istukaa alas hetkeksi ja miettikää seuraavia kysymyksiä ”Minkälainen interaktiivinen minä minussa asuu?”. Milloin viimeksi klikkasin jotain mainosta?”. Veikkaan että huomaatte yllättäviä johtopäätöksiä.
11.12.2024
IAB Studio: Uusi yhteistyö ottaa kaikki mukaan Retail Mediaan
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat Hannaleena Koskinen Allerilta ja Teemu Kurri Craneworks / Doohlabsilta. Tällä kertaa studiossa otettiin kantaa kuumimpaan mediatrendiin, eli puhutaan retail mediasta.
lue lisää03.12.2024
Katsaus kuluneeseen vuoteen 2024: Ohjelmallinen Gaming
Gaming mainonta on ollut nousevia aiheita ohjelmallisessa ostamisessa vuoden 2024 aikana. Otimme IAB:n kanssa katsauksen kuluneeseen vuoteen gaming mainonnan parissa ja haastattelimme ohjelmallisen asiantuntijaa Nina Nordmania (Kinesso, IPG Mediabrands) sekä videomainonnan asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa (RTL AdAlliance).
lue lisää29.11.2024
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa
Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso.
lue lisää29.11.2024
Kuinka hyödyntää tekoälyä vastuullisesti markkinoinnissa?
Tekoäly on noussut nopeasti markkinoinnin ammattilaisten tehokkaaksi työkaluksi, joka parantaa ideointia, sisällöntuotantoa ja analysointia. Vaikka tekoäly tuo mukanaan huomattavia etuja, kuten työprosessien nopeutumista ja automatisointia, sen käyttö edellyttää vastuullisuutta ja eettistä harkintaa. Tässä artikkelissa käsittelemme tekoälyn käyttöä markkinoinnin tukena ja vastuullisia käytäntöjä, jotka auttavat rakentamaan kestävää ja eettistä markkinointia.
lue lisää