Icon
Digimainonnan osuus nousi ennätyslukemiin vuoden ensimmäisellä neljänneksellä IABlogi

Digimainonnan osuus nousi ennätyslukemiin vuoden ensimmäisellä neljänneksellä

09.05.2017

Tuttu trendi näyttää jatkuvan ja mainostajien panostukset suuntautuivat entistä vahvemmin digimedioihin. Vuoden 2017 ensimmäisen neljänneksen aikana digimainonta päätyi ennätykselliseen 32,3 %:n osuuteen 256,4 miljoonan euron kokonaismediapanostuksista.

Mediapanostukset printtimedioihin vähenivät edellisvuodesta 4 prosenttiyksikköä ollen 34 % ja panostukset sähköisiin medioihin nousivat 3 prosenttiyksikköä päätyen 61 %:iin kokonaisuudesta. Ulkomainonta jatkoi 5 %:n tasolla.

Suuret kansainväliset mediajätit (Google, Facebook ja YouTube) kattavat puolet, 49,5 % Suomen digimediapanostuksista ja 16 % kokonaismediapanostuksista. Viime vuoden samalla jaksolla luvut olivat 49 % digimainonnasta ja 14 % mediamainonnan kokonaisuudesta.

”Kansainvälisten mediajättien markkinaosuuden kasvu antaa suomalaisille toimijoille hyvän syyn yhdistää osaamistaan ja katsoa uusia kaupallisia mahdollisuuksia avarasti. Tämä on myös IAB:n toiminnan ytimessä”, toteaa IAB:n hallituksen puheenjohtaja Sini Kervinen.

Vuoden 2017 ensimmäisellä neljänneksellä digimainontaan käytettiin yhteensä 82,7 miljoonaa euroa eli reilu 10 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin samalla ajanjaksolla. Merkittävää kasvua näyttävät Facebook, 37,6 % sekä natiividisplay-mainonta 45 %. In-stream videomainonnan (mainonta videosisällön mm. netti-tv:n sisällä) ja mobiilimainonnan kasvu näyttää tasaantuneen alkuvuoden aikana. Perinteinen display-mainonta piristyi ja kasvua kertyi 5,4 %. Viime vuoden samalla jaksolla display-mainonta oli vielä laskussa 7,7 %.

IAB Finland seuraa myös ohjelmallisen ostotavan kehittymistä Suomessa. Tuoreen tutkimuksen mukaan ohjelmallisesti ostetun display-mainonnan osuus display-mainonnan kokonaisuudesta (tässä desktop-, mobiili ja in-stream videomainonta) vuonna 2016 oli 26 %. Ennusteen mukaan osuus nousee jo 40 %:iin kuluvan vuoden ensimmäisen vuosipuoliskon aikana.

IAB Finland kerää haku-, Facebook- sekä YouTube-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajia ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IUM, Dentsu Aegis Network, Zeeland Media Group ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Solteq, Klikkicom, Quru, NetBooster ja Tulos Helsinki. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta mainostajien suoraan ostaman haku- ja Facebook-mainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty Kantar TNS:n PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.

IAB:n kvartaalitiedotteet: https://www.iab.fi/ajankohtaista/digimarkkinoinnin-uutiset/kvartaalitiedotteet.html

Lisätietoja antavat:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, birgitta.takala(at)iab.fi
Sini Kervinen, hallituksen puheenjohtaja, IAB Finland ry, 040 740 4177, sini.kervinen(at)aller.com

12.03.2025

Näin Suomi bidaa: Alma Media tutki ohjelmallisen mainonnan kenttää Suomessa

Tammikuussa 2025 toteutettu kyselytutkimus keräsi vastauksia 95 ohjelmallisen mainonnan ammattilaiselta, jotka työskentelevät niin mediatoimistoissa kuin mainostajien omissa tradingdeskeissä. Tässä blogikirjoituksessa avaamme tutkimuksen taustoja ja nostamme esiin keskeiset tulokset, jotka valottavat ohjelmallisen mainonnan nykytilaa ja tulevaisuutta Suomen markkinoilla.

lue lisää

11.03.2025

KonversiO-Optimistit: Televisio mullistuu – HD-siirtymä ja HbbTV muuttavat mainonnan!

Tervetuloa IAB:n KonversiO-Optimistit-podcastiin! Tänään sukellamme televisiomainonnan tulevaisuuteen ja siihen, miten HD-siirtymä ja HbbTV muuttavat koko pelikenttää. Miten tämä vaikuttaa mainostajiin, katsojiin ja TV-yhtiöihin? Onko perinteinen lineaarinen TV kuolemassa vai syntyykö nyt entistäkin parempi Total TV -kokemus?

lue lisää

04.03.2025

Digimarkkinoinnin huipulla: Anne Teeriaho ja Suomalainen Lääkäriseura Duodecim

Tervetuloa seuraamaan blogisarjaamme, jossa kurkistamme IAB Finlandin sertifikaattikoulutuksen kulisseihin ja pääsemme kuulemaan, kuinka koulutus on vaikuttanut markkinoinnin ja myynnin ammattilaisten urapolkuun ja osaamiseen. IAB Finlandin digimarkkinoinnin koulutus tarjoaa ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa digitaalisesta markkinoinnista. IAB on sertifioinut satoja markkinoinnin ja mainonnan asiantuntijoita vuosien kokemuksella. Sarjamme kolmannessa osassa tapaamme Anne Teeriahon, joka työskentelee ilmoitusmyyntipäällikkönä Suomalainen Lääkäriseura Duodecimissa ja hän on suorittanut IAB:n Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattikoulutuksen.

lue lisää

04.03.2025

IAB Jäsenesittely: Järviseudun Sanomat ja Ari Ahvenlampi

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Järviseudun Sanomat ja Ari Ahvenlampi.

lue lisää