Icon
Digimainontaan 104 miljoonaa euroa vuoden ensimmäisellä kvartaalilla IABlogi

Digimainontaan 104 miljoonaa euroa vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

24.05.2019

Vuoden 2019 ensimmäinen kvartaali haastoi raportoinnin! Nopeasti muuttuva digimarkkina ja mainostajien in-house-tiimit asettavat uusia vaatimuksia tilastoinnille.

Raportoidun digimainonnan määrä kasvoi 104 miljoonaan euroon niukalla 2,7 %:n kasvulla.
Mediamainonnan kokonaisuus oli 266,3 miljoonaa euroa, jossa laskua oli hienoiset 0,5 %. Digimainonnan osuus koko mediamainonnasta oli 39 % ja sen markkinaosuus kasvoi yhdellä prosenttiyksiköllä verrattuna vuoden 2018 ensimmäiseen kvartaaliin.

Nyt raportoidun hakumainonnan määrä oli tämän vuoden ensimmäisellä kvartaalilla 35,9 miljoonaa euroa, ja kasvua kertyi 1,7 % verrattuna samaa jaksoon vuonna 2018. Sosiaalisen median mainonnassa (Facebook- ja YouTube-mainonta) raportoitiin 22,1 miljoonan euron panostus, joten ja se kasvoi 6,1 %.

Ostamisen tapa murroksessa?

IAB:n julkaisemissa luvuissa tiedontoimittajina on sekä mediatoimistoja että some- ja hakumainontaa välittäviä toimistoja. Suurimpien mainostajien in-house-toiminnot ovat kuitenkin merkittävästi lisääntyneet, eivätkä nämä luvut näy some- ja hakumainonnan panostustietojen tilastoinnissa oikein.
"Hakusanamainonnan luvut on kerätty hyvin vertailukelpoisilta toimistoilta (ostajilta) kuten aiempinakin vuosina. Saatujen vastausten perusteella näyttää, että kasvu joidenkin ostajien keskuudessa on hiipunut. Uskomme, että osa ostamisesta on siirtynyt kyselyn ulkopuolella oleviin toimistoihin ja mainostajien in-house-tiimeihin, joten oletamme todellisen kasvun olleen raportoitua lukua suurempi", kommentoi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.

Kantar TNS on muuttanut kuukausittaista digimainonnan panostusseurantaansa, eivätkä Kantarin luvut ole näin ollen myöskään verrannolliset vuoden 2018 lukuihin.

”Tarkan markkinatiedon kerääminen ei näytä nyt onnistuneen vuoden ensimmäisellä kvartaalilla. Toimialan osapuolten täytyy hakea ratkaisuja raportoinnin kehittämiseen tiiviissä yhteistyössä", toteaa Takala.



Lähde: IAB Finland ja Kantar TNS

Kantar TNS:n seurannassa luokittelua on muutettu, joten vuoden 2019 luvut eivät ole vertailukelpoisia
vuoden 2018 lukuihin.

IAB Finland kerää haku-, Facebook- ja YouTube-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajia ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IPG Mediabrands, Dentsu Aegis Network, Avidly, Media Group ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Solteq, Nordic Morning, Quru, Tulos Helsinki, Fonecta ja Medialuotsi. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta mainostajien suoraan ostaman haku- ja Facebook-mainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.

IAB:n kvartaalitiedotteet

Lisätietoja antavat:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, birgitta.takala(at)iab.fi
Petri Kokkonen, hallituksen puheenjohtaja, IAB Finland ry, 040 833 507, petri.kokkonen(at)relevant.fi

02.07.2024

IAB Studio: Nostemediasta YOC - Digimarkkinan muutokset ja mahdollisuudet

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat YOC / Nostemedian Harri Virtanen ja Antti Kaiponen. Tässä jaksossa sukellamme digitaalisen mainonnan ajankohtaisiin trendeihin ja kuulemme Nostemedian perustamisesta, kasvusta ja muuttumisesta YOC:iksi.

lue lisää

01.07.2024

IAB Jäsenesittely: Emmi Vilkanen ja SeenThis

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Emmi Vilkanen ja SeenThis

lue lisää

24.06.2024

IAB Studio: Luvanvarainen data liiketoiminnassa

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Janninan kanssa ovat Niklas Tverin Elisalta ja Petteri Kalaoja Dagmarilta puhumassa luvanvaraisesta datasta.

lue lisää

18.06.2024

Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023

IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.

lue lisää