
Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.
Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on vakiinnuttanut asemansa osana mainosmaailmaa. Vuoden 2024 luvut perustuvat kattavaan otantaan. Dataa kerättiin julkaisijoilta, mediatoimistoilta sekä tuotantoyhtiöiltä tammikuussa 2024. Estimaatti kattaa:
- Digitaaliset audiomainokset
- Sponsoroinnin ja sisältöyhteistyön
- Audiosisällön tuotantokustannukset mainosrahoitteisille digitaalisen audion alustoille
Kuten aiempinakin vuosina, yli puolet markkinasta koostuu tuotantokuluista, mikä tarkoittaa, että mainonnan osuus on noin 40–50 % kokonaisuudesta.
Digitaalisen audiomainonnan jatkuva kasvu osoittaa sen merkityksen osana mainonnan monikanavaisuutta. Podcast-mainonta ja muut audiokanavat tarjoavat yhä monipuolisempia mahdollisuuksia brändeille tavoittaa kohdeyleisönsä, ja ala kehittyy edelleen teknologisten innovaatioiden ja kuluttajakäyttäytymisen muutosten myötä.
Lisätiedot:
Elsa Kalervo
Digital Audio Manager / Bauer Media Oy
IAB Finlandin Digitaalinen Audio -työryhmän puheenjohtaja
elsa.kalervo@bauermedia.fi
044 744 2050
Pasi Raassina
IAB Finland, Toiminnanjohtaja
pasi.raassina@iab.fi
040 575 3726
IAB Finland on digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin tulevaisuutta kehittävä yhteisö, joka tarjoaa koulutusta, kohtaamisia sekä puolueetonta asiantuntijatietoa. IAB Finland on osa kansainvälistä 27 Euroopan maan muodostamaan IAB Europe -yhteisöä.
www.iab.fi
www.iabeurope.eu
14.02.2025
Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.
lue lisää14.02.2025
Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.
lue lisää01.11.2024
IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa.
lue lisää14.06.2022
Suomessa 36 miljoonaa DOOH-euroa vuonna 2021
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.
lue lisää