Icon
DOOH -työryhmän uuden puheenjohtajan terveiset IABlogi

DOOH -työryhmän uuden puheenjohtajan terveiset

22.01.2021 | Heidi Vuorio

Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän keskiössä on alusta saakka ollut alan yhteisten toimintatapojen terävöitys ja myös toimialaa hyödyntävän tiedon jakaminen ja tällä tiellä jatkamme edelleen. Alkaneeseen vuoteen lähdemme etenkin tavoitteenamme kehittää ja edistää digitaalisen ulkomainonnan toimialaa ja kasvattaa ymmärrystä sitä kohtaan.

Digitaalisen ulkomainonnan työryhmä, season 2

Mediaryhmänä digitaalinen ulkomainonta (DOOH) on voimakkaasti kasvava ja kehittyvä ja siksi tarvetta alan yhteiselle tekemiselle löytyy runsaasti. Joten kun digitaalisen ulkomainonnan työryhmä reilu vuosi sitten starttasi toimintansa, lähdin innolla jäsenenä mukaan.

Heti alusta saakka oli selvää, että myös muut työryhmään lupautuneet olivat samalla innolla mukana ja ilokseni huomasin, että ryhmä koostui varsin monipuolisesti alan toimijoista. Tämän ryhmän kanssa olemme käyneet mielenkiintoisia toimialakeskusteluja vuoden mittaan ja ensimmäisen toimintakausi oli muutoinkin varsin tuottelias. Saimme puristettua kasaan digitaalisen ulkomainonnan ostajan oppaan ja järjestettyä webinaarin, joka ei varmastikaan jäänyt kertakokeiluksi, sillä se koettiin osallistujien kesken hyvin mielenkiintoiseksi ja ajankohtaiseksi (arvosana 3,7/4).

Kun nyt vuoden alussa minulle tarjoutui tilaisuus aloittaa ryhmän puheenjohtajana, otin tehtävän mielelläni vastaan, sillä työryhmän toiminta on toimialalle tärkeää ja ryhmän kanssa työskentely on ollut todella innostavaa läpi koko ensimmäisen toimintakauden. Nyt onkin hyvä hetki laittaa menemään iso kiitos ryhmän ensimmäisen toimintakauden puheenjohtajalle, Janne Lohvansuulle. Kiitos Janne koko ryhmän puolesta hienosta puheenjohtajakaudesta!

Mittaaminen ja vastuullisuus 2021 keskiössä

Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän keskiössä on alusta saakka ollut alan yhteisten toimintatapojen terävöitys ja myös toimialaa hyödyntävän tiedon jakaminen ja tällä tiellä jatkamme edelleen. Alkaneeseen vuoteen lähdemme etenkin tavoitteenamme kehittää ja edistää digitaalisen ulkomainonnan toimialaa ja kasvattaa ymmärrystä sitä kohtaan.

Tänä vuonna toimintamme painopisteinä tulevat olemaan DOOHin mittaaminen ja data, vastuullisuus sekä vaikuttavuus, jotka nousivat voimakkaasti esiin myös webinaariosallistujien kesken suoritetussa kyselyssämme. Kyselyä tulemme myös jatkamaan alkuvuoden aikana, jolloin kartoitamme vielä tarkemmin sitä, mitkä aiheet puhuttavat ja kiinnostavat eniten alan toimijoita ja vaikuttajia. Kyselyn perusteella tulemme täsmentämään työryhmämme 2021 suuntaa, joten toivottavasti mahdollisimman moni teistä tulee vastaamaan kyselyymme.

Yhteismitallisuus on isona asiana työryhmämme 2021 agendalla ja odotan jo mielenkiintoisia keskusteluja aiheesta niin työryhmän kuin muiden alan toimijoiden kanssa etenkin nyt kun tämä hanke tulee alalla vuoden aikana starttaamaan. Tavoitteena toimialalla siintää yhteinen valuutta digitaaliseen ulkomainontaan, joka on linjassa myös muiden markkinoiden kanssa. Tie tähän vaatii kuitenkin vielä monta työvaihetta ja useamman vuoden työn mittavine kulkureittitutkimuksineen sekä muine työvaiheineen. Tulemme mielenkiinnolla olemaan mukana tällä matkalla ja keskusteluissa muun muassa siitä, olemmeko alana menossa kohti impressioita (ja miksi niitä tulemme kutsumaan) ja puhummeko tulevaisuudessa viewed vai viewable ulkomainonnan kontakteista.

Toivotan tervetulleeksi erittäin mielenkiintoisen DOOH vuoden!

Heidi Vuorio, Media Operations Director, dentsu finland

Kirjoittaja toimii Media Operations Directorina dentsulla ja on IAB:n digitaalisen ulkomainonnan työryhmän puheenjohtaja. Heidi on työskennellyt useissa eri mediatoimistoissa sekä nähnyt alaa myös median puolelta pöytää.

02.07.2024

IAB Studio: Nostemediasta YOC - Digimarkkinan muutokset ja mahdollisuudet

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat YOC / Nostemedian Harri Virtanen ja Antti Kaiponen. Tässä jaksossa sukellamme digitaalisen mainonnan ajankohtaisiin trendeihin ja kuulemme Nostemedian perustamisesta, kasvusta ja muuttumisesta YOC:iksi.

lue lisää

01.07.2024

IAB Jäsenesittely: Emmi Vilkanen ja SeenThis

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Emmi Vilkanen ja SeenThis

lue lisää

24.06.2024

IAB Studio: Luvanvarainen data liiketoiminnassa

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Janninan kanssa ovat Niklas Tverin Elisalta ja Petteri Kalaoja Dagmarilta puhumassa luvanvaraisesta datasta.

lue lisää

18.06.2024

Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023

IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.

lue lisää