Icon
Euroopan digimainonta 10% kasvussa 2022 IABlogi

Euroopan digimainonta 10% kasvussa 2022

08.06.2023 | IABvieras

IAB Europen kokoama AdEx -tutkimus vuoden 2022 digitaalisesta mediamarkkinasta Euroopassa julkistettiin toukokuun lopussa. Digitaalisen mainonnan määrä kasvoi 9,8 % ja kokonaisvolyymi nousi 86 miljardiin euroon. Kaikki suurimmat digimainonnan momentit (display, video, sosiaalinen media, haku ja luokitellut) kasvoivat vuonna 2022.

AdEx Benchmark -tutkimus toteutettiin nyt seitsemättätoista kertaa ja tiedot siihen kerättiin kaiken kaikkiaan 29 Euroopan maasta. Edellisiin vuosiin verrattuna Viro, Latvia ja Liettua olivat nyt mukana tutkimuksessa ensimmäistä kertaa ja Venäjä sekä Valko-Venäjä eivät enää ole mukana hankkeessa.

IAB Europen pääekonomisti Daniel Knapp kommentoi vuoden 2022 tuloksia seuraavasti: "Brändit digitalisoivat vauhdilla tehostaakseen toimintaansa ja siirtävät samalla myös mainontabudjetteja digitaaliseen suuntaan. Digitaalinen mainonta kasvoi Euroopassa myös vuonna 2022 voimakkaasti makroympäristön epävakaudesta huolimatta. Trendi tulee vahvistumaan myös lähitulevaisuudessa, sillä taantuman sekä epävarmuuden aikana digitaaliset mediat tuovat toimivia ratkaisuja mainonnan tehokkuuden mittaamiseen.

Käy tästä lukemassa koko AdEx -2022 -tutkimus.

12.03.2025

Näin Suomi bidaa: Alma Media tutki ohjelmallisen mainonnan kenttää Suomessa

Tammikuussa 2025 toteutettu kyselytutkimus keräsi vastauksia 95 ohjelmallisen mainonnan ammattilaiselta, jotka työskentelevät niin mediatoimistoissa kuin mainostajien omissa tradingdeskeissä. Tässä blogikirjoituksessa avaamme tutkimuksen taustoja ja nostamme esiin keskeiset tulokset, jotka valottavat ohjelmallisen mainonnan nykytilaa ja tulevaisuutta Suomen markkinoilla.

lue lisää

11.03.2025

KonversiO-Optimistit: Televisio mullistuu – HD-siirtymä ja HbbTV muuttavat mainonnan!

Tervetuloa IAB:n KonversiO-Optimistit-podcastiin! Tänään sukellamme televisiomainonnan tulevaisuuteen ja siihen, miten HD-siirtymä ja HbbTV muuttavat koko pelikenttää. Miten tämä vaikuttaa mainostajiin, katsojiin ja TV-yhtiöihin? Onko perinteinen lineaarinen TV kuolemassa vai syntyykö nyt entistäkin parempi Total TV -kokemus?

lue lisää

04.03.2025

Digimarkkinoinnin huipulla: Anne Teeriaho ja Suomalainen Lääkäriseura Duodecim

Tervetuloa seuraamaan blogisarjaamme, jossa kurkistamme IAB Finlandin sertifikaattikoulutuksen kulisseihin ja pääsemme kuulemaan, kuinka koulutus on vaikuttanut markkinoinnin ja myynnin ammattilaisten urapolkuun ja osaamiseen. IAB Finlandin digimarkkinoinnin koulutus tarjoaa ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa digitaalisesta markkinoinnista. IAB on sertifioinut satoja markkinoinnin ja mainonnan asiantuntijoita vuosien kokemuksella. Sarjamme kolmannessa osassa tapaamme Anne Teeriahon, joka työskentelee ilmoitusmyyntipäällikkönä Suomalainen Lääkäriseura Duodecimissa ja hän on suorittanut IAB:n Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattikoulutuksen.

lue lisää

04.03.2025

IAB Jäsenesittely: Järviseudun Sanomat ja Ari Ahvenlampi

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Järviseudun Sanomat ja Ari Ahvenlampi.

lue lisää