Icon
Euroopan digimainonta jo 55 mrd euroa! IABlogi

Euroopan digimainonta jo 55 mrd euroa!

05.06.2019

 

Euroopan digimarkkina kasvoi yhteensä 13,9 %, joka on suurin kasvu sitten vuoden 2011. Out-stream-videomainonta kasvoi jopa 44,7 % vuodesta 2017.

Varsova, Puola 4. kesäkuuta 2019 - IAB Europe, johtava Euroopan digitaalisen mainonnan ekosysteemin kattojärjestö, julkaisi eilen Varsovassa järjestetyssä Interact-konferenssissaan tuoreen AdEx Benchmark 2018 -tutkimuksen. Euroopan digitaalinen mainonta kasvoi 13,9 prosenttia vuonna 2018 ja panostukset digitaalisen mainontaan nousivat 55,1 miljardiin euroon. Kasvun vetureina olivat video-, mobiili- ja some-mainonta. Kasvu on suurinta sitten vuoden 2011 ja verrattuna vuoteen 2012 ovat digimarkkinat yli kaksinkertaistuneet.

AdEx Benchmark -tutkimus on objektiivinen ja laaja katsaus Euroopan digitaalisten mainosmarkkinoiden kehitykseen. Jo 13 vuotta julkaistu tutkimus kattaa nykyään 28 eurooppalaista markkinaa, joista vuonna 2018 jopa kaksikymmentäyksi saavutti kaksinumeroisen kasvun edellisvuodesta.

Out-stream-video- ja mobiilimainonta hallitsivat vuoden 2018 tuloksia ja molemmat kasvoivat kaksinumeroisina jokaisessa 28:ssa markkinassa. Out-stream-video kasvoi keskimäärin 44,7 prosenttia ja in-stream-videomainonta 19,7 prosenttia. Kokonaisuudessaan videomainonta kasvoi 30,9 prosenttia 7,6 miljardiin euroon, mikä vastaa 33 prosenttia koko display-mainonnasta.

Hakukonemainonta on edelleen suurin mainosmuoto 12,5 prosentin kasvulla ja 25 miljardin euron markkina-arvolla. Mainonta sosiaalisessa mediassa nosti display-mainonnan kasvuun kaikkialla Euroopassa. Se kasvoi 33,7 prosenttia edellisvuodesta ja on nyt 49 prosenttia display-mainonnan kokonaisuudesta.

Mobiilimainontaan panostettiin 31,4 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna ja panostukset kasvoivat 22,8 miljardiin euroon. Sen osuus on 41 prosenttia kaikista digitaalisen mainonnan panostuksista Euroopassa.

IAB Europen toimitusjohtaja Townsend Feehan kommentoi tuloksia:

  • On rohkaisevaa nähdä tervettä, kaksinumeroista kasvua koko Euroopan alueella. Digitaalinen mainosala tuottaa nyt 55 miljardia euroa Euroopan bruttokansantuotteelle ja tuo lisäarvoa sekä kypsille että kehittyville markkinoille. Kun digitaalisen mainonnan osuus on jo 45 prosenttia kaikesta maksetusta mediamainonnasta Euroopan alueella, on tärkeää tarjota eurooppalaisten tietosuojasääntöjen mukaisia ja yksityisyyttä kunnioittavia mainoskokemuksia, joilla suojellaan kuluttajia ja tuetaan Euroopan digitaalista taloutta.

IAB Europe AdEx Benchmark -tutkimus jakaa digitaaliset mainospanostukset kolmeen luokkaan: Display, hakumainonta sekä luokiteltu ja hakemistot. Näiden mainosmuotojen kasvua on tukenut kuluttajien muuttunut laitekäyttö ja median kulutustottumukset.
AdEx Benchmark -tutkimuksen tiedot ovat brutto euroina.

Vuonna 2018 viisi suurinta kasvumarkkinaa tulivat CEE-alueelta:
1. Ukraina - 26,9 prosenttia
2. Venäjä - 24,9 prosenttia
3. Valko-Venäjä - 23,6 prosenttia
4. Tšekki - 20,9 prosenttia
5. Serbia - 20,1 prosenttia

Top 10 digimarkkinat:
1. UK - 18,4 miljardia euroa
2. Saksa - 7,2 miljardia euroa
3. Ranska - 5,2 miljardia euroa
4. Venäjä - 4,1 miljardia euroa
5. Italia - 2,9 miljardia euroa
6. Alankomaat - 2,2 miljardia euroa
7. Espanja - 2,2 miljardia euroa
8. Ruotsi - 2,1 miljardia euroa
9. Sveitsi - 2,0 miljardia euroa
10. Norja - 1,1 miljardia euroa

AdEx Benchmark 2018 -raportti julkaistaan kokonaisuudessaan kesäkuun lopussa 2019.
Lue lisää IAB Europen sivuilta
Lisätietoja antaa
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, birgitta.takala(at)iab.fi

16.08.2024

Mittaa edes tätä!

Luova televisiomainos tai tykätty videoklippi somessa - tärkeitä keinoja rakentaa yrityksen brändiä ja saada yritys asiakkaiden ajatuksiin. Pidetty mainos tarkoittaa tunnistettua tuotetta ja yritystä! Tuloksellisen liiketoiminnan kannalta on myös ymmärrettävä sisältöjen toimivuus yrityksen omien tavoitteiden näkökulmasta, ja miten mitata onnistumista. Kokosimme tähän artikkeliin markkinoinnin ammattilaisten ajatuksia mittaamisen minimaalisesta työkalupakista: mitä kannattaa huomioida mittareiden valinnassa, mitä datan lähteitä tyypillisesti tarvitaan, ja mitä asioita ei mittaamalla suoraan havaitse.

lue lisää

09.08.2024

Missä menet Retail media?

IAB Europen (2024) päivitetyn arvion mukaan Retail mediaan käytettävät investoinnit tulevat kasvamaan lähes 22:een miljardiin euroon vuoteen 2026 mennessä. Retail median kasvu Euroopassa vuodesta 2022 vuoteen 2023 arvioidaan olleen +30,2% samalla kun digitaalinen mainosmarkkina kasvoi +11.1%. Viime vuosina vahvaa kasvua osoittaneet video- ja sosiaalisen median mainonta kasvoivat niin ikään 20.9% ja 18.2%, josta saammekin kontekstin Retail median kulmaluvulle.

lue lisää

02.07.2024

IAB Studio: Nostemediasta YOC - Digimarkkinan muutokset ja mahdollisuudet

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat YOC / Nostemedian Harri Virtanen ja Antti Kaiponen. Tässä jaksossa sukellamme digitaalisen mainonnan ajankohtaisiin trendeihin ja kuulemme Nostemedian perustamisesta, kasvusta ja muuttumisesta YOC:iksi.

lue lisää

01.07.2024

IAB Jäsenesittely: Emmi Vilkanen ja SeenThis

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Emmi Vilkanen ja SeenThis

lue lisää