Icon
Euroopan online-mainonta jatkoi kaksinumeroista kasvua ja ylitti 40 miljardin euron rajan IABlogi

Euroopan online-mainonta jatkoi kaksinumeroista kasvua ja ylitti 40 miljardin euron rajan

23.05.2017

Amsterdam, 23. toukokuuta 2017

IAB Europe julkaisi vuosittaisessa Interact-konferenssissa tänään Euroopan online-mainonnan vuoden 2016 kasvuluvut. Online-mainonta kasvoi 12,2 % 41,8 miljardiin euroon ja se on Euroopan suurin mainosmedia.

AdEx Benchmark -tutkimus tehtiin nyt 11. kerran. Tutkimuksen mukaan online-mainonta kasvatti markkinaosuuttaan ollen suurin mediaryhmä. Kaikissa mukana olleissa 27 Euroopan maassa online-mainonta oli kasvussa. Kaikkiaan 20 maata kasvoi kaksinumeroisesti kolmatta vuotta peräkkäin ja peräti kolme maata kasvoi yli 30 %. Mobiilimainonta jatkoi kasvun kärjessä yli 50 % kasvulla. Mobiili dominoi kaikilla markkinoilla, joillain jopa yli 100 % kasvulla.

Videomainonta jatkoi vahvaa kasvua 18,2 % osuuteen kokonaisdisplay-markkinasta.

Townsend Feehan, IAB Europen CEO, kommentoi: ”Menestyvä digitaalinen eurooppalainen ekosysteemi on riippuvainen mainonnasta, ja 11. AdEx Benchmark -tutkimus osoittaa edelleen sen tärkeyden talouselämälle. Toimialana meidän täytyy jatkaa tämän merkityksen korostamista, nostaa eurooppalaisia innovaatioita ja vahvistaa liiketoimintoja tarjotaksemme käyttäjille sellaisia kokemuksia, joita he haluavat.”

IAB Europen AdEx Benchmark -tutkimus jakaa online-mainosmarkkinan kolmeen kategoriaan: display-mainontaan, haku- ja luokiteltuun mainontaan ja hakemistoihin. Online-mainonnan muotojen kasvua on pönkittänyt muutokset päätelaitteiden käytössä ja kulutustottumuksissa.

Display-mainonta kasvoi eniten nyt kolmantena vuonna peräkkäin. Sen osuus on 13,6 % ja arvo 16 miljardia euroa.

Hakumainonta jatkaa online-mainonnan suurimpana kategoriana 12,9 % kasvulla ja 19,1 miljardin euron markkina-arvolla.

TOP 3 yksittäiset kasvumarkkinat

1. Romania 36,9 %
2. Slovenia 32,2 %
3. Irlanti 31,4 %
(24. Suomi 5,8 %, Euroopan keskiarvo 12,2 %)


TOP 10 suurimmat markkinat

1. Iso-Britannia 14,2 miljardia euroa
2. Saksa 5,9 miljardia euroa
3. Ranska 4,2 miljardia euroa
4. Venäjä 2,6 miljardia euroa
5. Italia 2,3 miljardia euroa
6. Alankomaat 1,7 miljardia euroa
7. Espanja 1,6 miljardia euroa
8. Ruotsi 1,6 miljardia euroa
9. Belgia 0,9 miljardia euroa
10. Sveitsi 0,9 miljardia euroa

Lue IAB Europen uutinen ja raportti täältä.

Lisätietoja antaa:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, puh. 040 543 9165, birgitta.takala(at)iab.fi

23.01.2025

Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaatti uudistuu – pysy ajan tasalla muuttuvassa maailmassa

Digimarkkinoinnin, mainonnan ja median maailma kehittyy nopeammin kuin koskaan aiemmin. Alan ammattilaisena tiedät, miten tärkeää on pysyä ajan tasalla uusista trendeistä, työkaluista ja parhaista käytännöistä. Siksi me IAB:llä päivitämme jatkuvasti digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattia – vastaamaan tämän päivän ja huomisen haasteisiin.

lue lisää

20.01.2025

IAB Studio: Ohjelmallisen mainonnan myytit - Totta vai tarua?

Tervetuloa kuuntelemaan uusinta IAB Studio podcast-jaksoa, jossa syvennymme ohjelmallisen mainonnan ajankohtaisiin teemoihin ja trendeihin! Pasin kanssa studiossa mukana ovat alan asiantuntijat Juuli Pelkonen Adformilta ja Miia Salmi Sanomalta.

lue lisää

20.01.2025

Uusi IAB:n jäsenetu vuodelle 2025: Foorumit

IAB Finland aloittaa uudet jäsenille suunnatut foorumit helmikuussa 2025. Ensimmäiset foorumit keskittyvät kahteen IAB:n jäsenkyselyssä erittäin tärkeäksi koettuun teemaan: tekoälyyn sekä mainonnan tuloksellisuuteen. Foorumit keskittyvät 100% osallistujien omaan oppimiseen ja ne ovat avoinna kaikille IAB:n jäsenille.  Pidämme yhteisen infotilaisuuden foorumeista tiistaina 11.2.2025 klo 9:00 Teamsissa. Tule mukaan tutustumaan foorumeihin ja lue myös alta yleisimmät kysymykset foorumeihin liittyen.

lue lisää

16.01.2025

IAB Jäsenesittely: Singularity Designs Oy ja Jyri Kyllönen

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Singularity Designs Oy ja Jyri Kyllönen

lue lisää