
Euroopan verkkomainonta 24,3 miljardia euroa vuonna 2012
IAB Europen vuosittainen AdEx Benchmark -tutkimus vahvisti verkkomainonnan olleen vuoden 2012 suurin kasvaja mediamainonnan eri kategorioiden vertailussa. Euroopan verkkomainonta kasvoi 11,5 % tavoittaen jo huikeat 24,3 miljardia euroa ja 26 %:n osuuden mediamainonnan kokonaisuudesta. Tutkimus kattaa 26 Euroopan maata, ja reipasta kasvua nähtiin niin nousevilla nuorilla markkinoilla kuin digitaalisen kehityksen konkarimaillakin.
Tutkimus jakaa verkkomainonnan kolmeen segmenttiin: 1. display-mainonta, 2. luokitellut ilmoitukset ja sähköiset hakemistot sekä 3. hakumainonta. Mediakulutuksen muutos sekä päätelaitteiden uudenlainen käyttö ovat vauhdittaneet kasvua näissä kaikissa segmenteissä.
Display-mainonta houkuttelee brändimainostajia
Display-mainonta kasvoi edellisvuoteen verrattaessa 9,1 % tavoittaen 7,8 mrd euroa. Kasvuvetureina toimivat mobiili- sekä videomainonta. Luotettavampi yleisömittaus, entistä parempi kampanjamittaus sekä kehittynyt automaatio verkkomainonnan ostossa on nostanut mainostajien kiinnostusta verkkomainontaa kohtaan. Videomainonta on kasvattanut verkkomainonnan roolia brändimainostajien keskuudessa ja kasvua nähtiinkin reippaat 50,6 % lähes 661,9 milj. euroon. Tämä on ensimmäinen kerta kun videomainonta saavuttaa Euroopassa kaksinumeroisen osuuden display-mainonnan kokonaisuudesta (osuus 12, 9 %). Mobiilimainonta kasvoi 78,3 % lähes 392 milj. euroon kattaen nyt 5 %:n osuuden Euroopan display-mainonnasta.
Luokitelluilla ilmoituksilla ja sähköisillä hakemistoilla yhä vahva asema Pohjoismaissa
Luokiteltuihin ilmoituksiin ja sähköisiin hakemistoihin investoitiin 4,5 mrd euroa. Tämän kategorian kehitystä tukevat ilmoitusten jatkuva kehittäminen mainostajia paremmin palveleviksi, voimakas uudelleenohjaus printistä online-medioihin sekä vahva asema Pohjoismaissa ‒ Tanskassa kasvua 20 % ja Ruotsissa 23,9 %.
Mobiilihaku vauhdittaa hakumainonnan kasvua
Hakumainonnan kasvu edellisvuoteen oli suurin verkkomainonnan kategorien keskinäisessä vertailussa. Hakumainonta kasvoi 15,5 % ja se kattoi 11,9 mrd euroa. Nousevan verkkomainonnan maan Venäjän 44,9 %:n kasvu antoi vauhtia koko markkinalle, mutta myös Euroopan kehittyneimmissä hakumainonnan maissa kuten Iso-Britanniassa ja Saksassa kasvu jatkui edellisvuosien tapaan. Pienten mainostajien investoinnit sekä mobiilihaku vauhdittivat tämän segmentin kehitystä.
10 suurinta verkkomainonnan maata Euroopassa:
(bruttoluvut)
1. UK: 6,6 mrd € Suomi n. 0,28 mrd € |
![]() |
Euroopan mediamainonta 2012 | Euroopan verkkomainonta 2012 | |
![]() |
![]() |
Lisätiedot:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi
IAB Finland ry on verkkomainonnan etujärjestö, jonka jäsenistöön kuuluu lähes 100 jäsenyritystä. Jäsenyritykset ovat verkkomedioita, verkkomainostajia, mediatoimistoja, luovia toimistoja, tutkimuslaitoksia, analytiikkapalvelujen tarjoajia, internet-teknologiaa kehittäviä yrityksiä ja mainosverkostoja. IAB Finland on IAB Europen jäsen.
IAB Europe on eurooppalainen verkkomainonnan etujärjestö, jonka jäsenistöön kuuluu 27 Euroopan maata sekä yli 5 000 yritysjäseniä.
Aiheesta lisää:
IAB Europen lehdistötiedote
IInteract-seminaarissa pidetty esitys (sisältää kuvia)
12.03.2025
Näin Suomi bidaa: Alma Media tutki ohjelmallisen mainonnan kenttää Suomessa
Tammikuussa 2025 toteutettu kyselytutkimus keräsi vastauksia 95 ohjelmallisen mainonnan ammattilaiselta, jotka työskentelevät niin mediatoimistoissa kuin mainostajien omissa tradingdeskeissä. Tässä blogikirjoituksessa avaamme tutkimuksen taustoja ja nostamme esiin keskeiset tulokset, jotka valottavat ohjelmallisen mainonnan nykytilaa ja tulevaisuutta Suomen markkinoilla.
lue lisää11.03.2025
KonversiO-Optimistit: Televisio mullistuu – HD-siirtymä ja HbbTV muuttavat mainonnan!
Tervetuloa IAB:n KonversiO-Optimistit-podcastiin! Tänään sukellamme televisiomainonnan tulevaisuuteen ja siihen, miten HD-siirtymä ja HbbTV muuttavat koko pelikenttää. Miten tämä vaikuttaa mainostajiin, katsojiin ja TV-yhtiöihin? Onko perinteinen lineaarinen TV kuolemassa vai syntyykö nyt entistäkin parempi Total TV -kokemus?
lue lisää04.03.2025
Digimarkkinoinnin huipulla: Anne Teeriaho ja Suomalainen Lääkäriseura Duodecim
Tervetuloa seuraamaan blogisarjaamme, jossa kurkistamme IAB Finlandin sertifikaattikoulutuksen kulisseihin ja pääsemme kuulemaan, kuinka koulutus on vaikuttanut markkinoinnin ja myynnin ammattilaisten urapolkuun ja osaamiseen. IAB Finlandin digimarkkinoinnin koulutus tarjoaa ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa digitaalisesta markkinoinnista. IAB on sertifioinut satoja markkinoinnin ja mainonnan asiantuntijoita vuosien kokemuksella. Sarjamme kolmannessa osassa tapaamme Anne Teeriahon, joka työskentelee ilmoitusmyyntipäällikkönä Suomalainen Lääkäriseura Duodecimissa ja hän on suorittanut IAB:n Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattikoulutuksen.
lue lisää04.03.2025
IAB Jäsenesittely: Järviseudun Sanomat ja Ari Ahvenlampi
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Järviseudun Sanomat ja Ari Ahvenlampi.
lue lisää