
Harhaluuloja liittyen rekisteröityjen tietosuoja-asetuksen mukaisiin oikeuksiin
Tietosuoja-asetus tuli voimaan melkein vuosi sitten. Yrityksissä varauduttiin siihen, että rekisteröidyt alkavat heti käyttää aktiivisesti tietosuoja-asetuksen mukaisia oikeuksiaan. Monissa yrityksissä kuitenkin pyyntömäärät ovat olleet ennakoitua vähäisempiä. On kuitenkin käynyt ilmi, että rekisteröityjen käsitykset oikeuksistaan poikkeavat usein siitä, mitä ne tietosuoja-asetuksen mukaan ovat.
Rekisteröidyllä ei ole oikeutta saada yksityiskohtaista tietoa siitä, mitä tietoa on missäkin yrityksen järjestelmässä
Rekisteröidyllä on oikeus saada jäljennös käsiteltävistä tiedoista. Rekisteröidyllä ei ole oikeutta saada tietoa siitä, mitä erilaisia tietojärjestelmiä yrityksellä on käytössä ja mitä tietoja kuhunkin eri järjestelmään on tallennettu. Rekisteröidyn osoite voi olla esimerkiksi markkinointirekisterissä ja tilausrekisterissä, mutta riittää, että rekisteröidylle toimitetaan tieto siitä, että yritys käsittelee osoitetietoa. Käsittelyn tarkoitukset on kerrottava, mutta ne voidaan esittää jäljennöksen kanssa toimitettavassa tietosuojaselosteessa tai vastaavassa asiakirjassa.
Rekisteröidyllä ei ole absoluuttista oikeutta tulla unohdetuksi
Rekisteröidyllä ei ole yleistä oikeutta saada kaikki tietonsa poistetuksi yrityksen järjestelmistä, vaan oikeus koskee vain tilanteita, joista on säädetty tietosuoja-asetuksen 17 artiklassa. Tällainen tilanne on esimerkiksi se, että henkilötietojen käsittely perustuu rekisteröidyn suostumuksen ja rekisteröity peruuttaa suostumuksen. Vastaavasti jos henkilötietoja käsitellään ainoastaan suoramarkkinointitarkoituksiin ja henkilö vastustaa tietojen käsittelyä, tulee tiedot rekisteröidyn pyynnöstä poistaa järjestelmistä.
Sen sijaan, esimerkiksi työntekijän tietoja on säilytettävä varsin pitkään työsuhteen päättymisen jälkeenkin erinäisten lakisääteisten velvoitteiden täyttämiseksi (mm. palkkakirjanpito, työaikakirjanpito, työtodistuksen antamisvelvollisuus). Tietoja asiakkaalle tarjotuista palveluista on puolestaan tarpeen säilyttää niin kauan, kun asiakas voi esittää vaatimuksia palvelussa mahdollisesti olleen virheen johdosta ja laskut tulee säilyttää kirjanpitolaissa edellytetyn ajan. Näitä tietoja ei voida poistaa, vaikka rekisteröity poistopyynnön esittäisikin.
Kaikkea henkilötietojen käsittelyä ei voi vastustaa
Rekisteröidyllä on oikeus milloin tahansa vastustaa henkilötietojensa käsittelyä suoramarkkinointitarkoituksiin. Oikeus vastustaa henkilötietojen käsittelyä muutenkin on silloin, kun
i. käsittely perustuu yleistä etua koskevan tehtävän suorittamiseen tai rekisterinpitäjän tai kolmannen osapuolen oikeutettuun etuun; ja
ii. perusteena vastustamiselle on rekisteröidyn henkilökohtainen erityinen tilanne.
Jos kuitenkin rekisterinpitäjä voi osoittaa, että käsittelyyn on olemassa huomattavan tärkeä ja perusteltu syy, joka syrjäyttää rekisteröidyn oikeudet ja vapaudet tai käsittely on tarpeen oikeusvaateen laatimiseksi, esittämiseksi tai puolustamiseksi, käsittelyä voidaan jatkaa vastustamisesta huolimatta.
Usein käsittelyn perusteena on sopimuksen täyttäminen. Tällöin vastustamisoikeutta ei ole muuhun käsittelyyn kuin käsittelyyn suoramarkkinointitarkoituksiin.
Suoramarkkinointi ei aina edellytä suostumusta
Tietosuojan korostaminen on johtanut siihen, että osa rekisteröidyistä olettaa, ettei mitään suoramarkkinointia saa kohdistaa rekisteröityyn ilman rekisteröidyn suostumusta. Näin ei ole, vaan ainoastaan sähköiseen suoramarkkinointiin eli tyypillisimmin sähköpostina ja tekstiviestinä lähetetty suoramarkkinointiin tarvitaan pääsääntöisesti suostumus. Tähänkin on vielä olemassa poikkeus koskien tilannetta, jossa yritys on saanut asiakkaana olevalta luonnolliselta henkilöltä sähköpostiviestiin tai tekstiviestiin liittyvän yhteystiedon tuotteen tai palvelun myynnin yhteydessä. Tällöin kyseinen yritys voi käyttää tätä yhteystietoa omien samaan tuoteryhmään kuuluvien tai muuten vastaavien tuotteiden ja palvelujen sähköisessä suoramarkkinoinnissa.
On syytä huomata, että tuleva EU:n ePrivacy -asetus tulee muuttamaan sähköistä suoramarkkinointia koskevaa sääntelyä.
Rekisteröidyllä ei ole oikeutta saada yksityiskohtaista kuvausta tietojen suojaamisesta
Jotkut rekisteröidyt pyytävät hyvinkin yksityiskohtaisia tietoja yrityksen tietoturvan toteuttamisesta tietosuoja-asetuksen perusteella varmistaakseen, että heidän tietonsa ovat turvassa. Tietosuoja-asetus ei kuitenkaan velvoita tällaisten tietojen antamiseen ja tietoturvan varmistamiseksi on myös tärkeää, ettei liian yksityiskohtaisia tietoja edes toimiteta rekisteröidyille.
Rekisteröidyllä ei ole oikeutta saada tietoa kaikista tietoturvaloukkauksista
Tietosuoja-asetuksen soveltamisen alkamisen jälkeen on esitetty myös vaatimuksia saada tiedot kaikista yrityksessä tapahtuneista tietoturvaloukkauksista. Tietosuoja-asetus ei kuitenkaan edellytä, että yritys raportoisi jokaisen tietoturvaloukkauksen kiinnostuneelle rekisteröidylle.
Pääsääntönä on se, että rekisteröidylle on ilman aiheetonta viivytystä ilmoitettava tietoturvaloukkauksesta, jos se todennäköisesti aiheuttaa korkean riskin rekisteröityjen oikeuksille ja vapauksille. Vähäinen riski ei siten edellytä ilmoittamista rekisteröidylle. Vaikka riski olisi todennäköisesti korkea, tiettyjen edellytysten täyttyessä ilmoitusta ei kuitenkaan vaadita.
Kirjoittaja Mari Rusi toimii asianajajana Eversheds asianajotoimisto Oy:ssa ja on IAB:n hallituksen jäsen.
12.03.2025
Näin Suomi bidaa: Alma Media tutki ohjelmallisen mainonnan kenttää Suomessa
Tammikuussa 2025 toteutettu kyselytutkimus keräsi vastauksia 95 ohjelmallisen mainonnan ammattilaiselta, jotka työskentelevät niin mediatoimistoissa kuin mainostajien omissa tradingdeskeissä. Tässä blogikirjoituksessa avaamme tutkimuksen taustoja ja nostamme esiin keskeiset tulokset, jotka valottavat ohjelmallisen mainonnan nykytilaa ja tulevaisuutta Suomen markkinoilla.
lue lisää11.03.2025
KonversiO-Optimistit: Televisio mullistuu – HD-siirtymä ja HbbTV muuttavat mainonnan!
Tervetuloa IAB:n KonversiO-Optimistit-podcastiin! Tänään sukellamme televisiomainonnan tulevaisuuteen ja siihen, miten HD-siirtymä ja HbbTV muuttavat koko pelikenttää. Miten tämä vaikuttaa mainostajiin, katsojiin ja TV-yhtiöihin? Onko perinteinen lineaarinen TV kuolemassa vai syntyykö nyt entistäkin parempi Total TV -kokemus?
lue lisää04.03.2025
Digimarkkinoinnin huipulla: Anne Teeriaho ja Suomalainen Lääkäriseura Duodecim
Tervetuloa seuraamaan blogisarjaamme, jossa kurkistamme IAB Finlandin sertifikaattikoulutuksen kulisseihin ja pääsemme kuulemaan, kuinka koulutus on vaikuttanut markkinoinnin ja myynnin ammattilaisten urapolkuun ja osaamiseen. IAB Finlandin digimarkkinoinnin koulutus tarjoaa ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa digitaalisesta markkinoinnista. IAB on sertifioinut satoja markkinoinnin ja mainonnan asiantuntijoita vuosien kokemuksella. Sarjamme kolmannessa osassa tapaamme Anne Teeriahon, joka työskentelee ilmoitusmyyntipäällikkönä Suomalainen Lääkäriseura Duodecimissa ja hän on suorittanut IAB:n Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattikoulutuksen.
lue lisää04.03.2025
IAB Jäsenesittely: Järviseudun Sanomat ja Ari Ahvenlampi
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Järviseudun Sanomat ja Ari Ahvenlampi.
lue lisää