
IAB 15 vuotta
IAB Juhlisti 15-vuotista taivaltaan järjestämällä upean seminaarin, sekä kansainvälisillä, että kotimaisilla puhujilla. Seminaari järjestettiin tutussa Astoria-salissa joka tarjoaa mahtavat puitteet seminaarijärjestelyille. Oli hienoa nähdä vanhoja ja uusia tuttuja samalla kertaa samassa paikassa. Tunnelma oli tässä vaiheessa jo rentoutunut.
Seminaari alkoi Antti Isokankaan johdattelemana ja IAB:n henkilöiden esittelyllä. Tämän jälkeen katsottiin video jossa selviää IAB Finlandin 15-vuotisen taipaleen tapahtumia sekä verkkomainonnan kehityskulku Suomessa. Video on nähtävillä täällä ja tulossa lisäksi katsottavaksi ruutu.fi:hin alkuviikosta, joten en lähde nyt spoilaamaan sen sisältöä :).
Seppo Roponen kertoi verkkomainonnan tilasta nyt ja ennusteista. Mieleen painui Sepon lausahdus, että myös ulkona olevat taulut alkavat olla verkkomainontaa. Samoin pelimainontaa ei vielä lasketa, joten nään tässä hyviä yhteistyömahdollisuuksia IAB:n ja IGDA:n (International Game Developers Association) väliselle yhteistyölle.
Tulevaisuutta edustivat Microsoftin Didier Ongena sekä MediaComin Christian Godske. Ongena kertoi, mitkä ovat Microsoftin tulevaisuuden näkymiä, ja mainosverkon avaamisesta Suomessa. Samoin hän valoitti Microsoftin suunnitelmista tulla applikaatiokauppiaaksi yleisökysymyksen säestämänä.
Ongena valotti hyvin, mitkä ovat nykyiset haasteet mittauksen puolella, ja etenkin että verkkomainontaa voi mitata hieman liian tarkkaan. Tämä tarkoittaa että kaikki tuovat oman mittarinsa mitä pitäisi seurata. Joku voi hehkutaa esim. Dwell-timeä, kun taas joku muu Engagementin määrää. IAB:n sisällä onkin puhuttu käsitteiden selventämisestä sekä yhtenäistämisestä. Ongenan esitys oli loistava, ja suosittelen ehdottamasti katsomaan videon heti kun se ruutuun tulee!
Ehkä kaikista mieleenpainuvin oli Suosikin järjestämä teinipaneeli, jossa oli neljä 14-17 vuotiasta (n.15v) teiniä. Heiltä kysyttiin aluksi "mitä verkkopalvelua käytät kun heräät" ja vastaukset olivat hyvin selviä: facebook, facebook, facebook, FACEBOOK. He eivät myöskään lue paperilehtiä, ja televisionkin katsominen koettiin turhaksi. Facebookissa tapahtuvat ihmissuhdedraamat ovat heidän elämänsuolansa. Muita verkkopalveluita, jotka olivat heidän suosiossaan olivat IRC-Galleria ja YouTube. Kun nuorilta kysyttiin, mitä he hakevat googlella, oli vastaus jälleen hyvin yksiselitteinen: KAIKEN :).
Se mikä kaikissa puhujissa tuli selkeästi esille, oli kaikkien nykyisten laitteiden, joissa on digipintaa, muuttuminen mainosmedioiksi. Ei voida enää puhua “mobiilimainostamisesta” vaan enemmänkin verkkomainonnan sulautumisesta kaikki päätelaitteet (ja tulevaisuudessa kaikki pinnat) kattavaksi kokemukseksi, jossa mainostaja ja asiakas ovat jatkuvassa dialogissa toistensa kanssa.
Tapahtuman viralliset Jatkot olivat Teatterin Aurinkoterassilla. Täällä tunnelma oli todella lämminhenkinen ja rento. Oli todella mukava päästä vaihtamaan juttuja vanhojen tuttujen kanssa, sekä tutustumaan paremmin IAB:n työryhmissä työskenteleviin henkilöihin. Ilta kesti tuohon klo 22 asti, jonka jälkeen siirryttiin Jatkojen jatkoille.
IAB Juhlisti 15-vuotista taivaltaan järjestämällä upean seminaarin, sekä kansainvälisillä, että kotimaisilla puhujilla. Seminaari järjestettiin tutussa Astoria-salissa joka tarjoaa mahtavat puitteet seminaarijärjestelyille. Oli hienoa nähdä vanhoja ja uusia tuttuja samalla kertaa samassa paikassa. Tunnelma oli tässä vaiheessa jo rentoutunut.
Seminaari alkoi Antti Isokankaan johdattelemana ja IAB:n henkilöiden esittelyllä. Tämän jälkeen katsottiin video jossa selviää miten IAB Finlandin 15-vuotisen taipaleen tapahtumia sekä verkkomainonnan kehitystä Suomessa. Video on tulossa katsottavaksi ruutu.fi:hin alkuviikosta, joten en lähde nyt spoilaamaan sen sisältöä :).
Seppo Roponen kertoi verkkomainonnan tilasta nyt ja ennusteista. Mieleen painui Sepon lausahdus että myös ulkona olevat taulut alkavat olla verkkomainontaa. Samoin pelimainontaa ei vielä lasketa, joten nään tässä hyviä yhteistyömahdollisuuksia IAB:n ja IGDA:n (International Game Developers Association) väliselle yhteistyölle.
Tulevaisuutta edustivat Microsoftin Didier Ongena sekä MediaComin Christian Godske. Ongena kertoi mitkä ovat Microsoftin tulevaisuuden näkymiä, ja mainosverkon avaamisesta Suomessa. Samoin hän valoitti Microsoftin suunnitelmista tulla applikaatiokauppiaaksi yleisökysymyksen säestämänä.
Ongena valotti hyvin miten nykyiset haasteet mittauksen puolella, ja etenkin sen että verkkomainontaa voi mitata hieman liian tarkkaan. Tämä tarkoittaa että kaikki tuovat oman mittarinsa mitä pitäisi seurata. Joku voi hehkutaa esim. Dwell-timeä, kun taas joku muu Engagementin määrää. IAB:n sisällä onkin puhuttu käsitteiden selventämisestä sekä yhtenäistämisestä. Ongenan esitys oli loistava, ja suosittelen ehdottamasti katsomaan videon heti kun se ruutuun tulee!
Ehkä kaikista mieleenpainuvin oli Suosikin järjestämä teinipaneeli, jossa oli neljä 14-17 vuotiasta (n.15v) teiniä. Heiltä kysyttiin aluksi mitä verkkopalvelua käytät kun heräät ja vastaukset olivat hyvin selviä: facebook, facebook, facebook, FACEBOOK. He eivät myöskään lue paperilehtiä, ja televisionkin katsominen koettiin turhaksi. Facebookissa tapahtuvat Muita verkkopalveluita jotka olivat heidän suosiossaan olivat IRC-Galleria ja YouTube. Kun nuorilta kysyttiin, mitä he hakevat googlella, oli vastaus jälleen hyvin yksiselitteinen: KAIKEN :).
Se mikä kaikissa puhujissa tuli selkeästi esille, oli kaikkien nykyisten laitteiden, joissa on digipintaa, muuttuminen mainosmedioiksi. Ei voida enää puhua “mobiilimainostamisesta” vaan enemmänkin verkkomainonnan sulautumisesta kaikki päätelaitteet (ja tulevaisuudessa kaikki pinnat) kattavaksi kokemukseksi, jossa mainostaja ja asiakas ovat jatkuvassa dialogissa toistensa kanssa.
Tapahtuman jatkot olivat teatterin terassilla. Täällä tunnelma oli todella lämminhenkinen ja rento. Oli todella mukava päästä vaihtamaan juttuja vanhojen tuttujen kanssa, sekä tutustumaan paremmin IAB:n työryhmissä työskenteleviin henkilöihin. Ilta kesti tuohon klo 22 asti, jonka jälkeen siirryttiin jatkoille.
12.03.2025
Näin Suomi bidaa: Alma Media tutki ohjelmallisen mainonnan kenttää Suomessa
Tammikuussa 2025 toteutettu kyselytutkimus keräsi vastauksia 95 ohjelmallisen mainonnan ammattilaiselta, jotka työskentelevät niin mediatoimistoissa kuin mainostajien omissa tradingdeskeissä. Tässä blogikirjoituksessa avaamme tutkimuksen taustoja ja nostamme esiin keskeiset tulokset, jotka valottavat ohjelmallisen mainonnan nykytilaa ja tulevaisuutta Suomen markkinoilla.
lue lisää11.03.2025
KonversiO-Optimistit: Televisio mullistuu – HD-siirtymä ja HbbTV muuttavat mainonnan!
Tervetuloa IAB:n KonversiO-Optimistit-podcastiin! Tänään sukellamme televisiomainonnan tulevaisuuteen ja siihen, miten HD-siirtymä ja HbbTV muuttavat koko pelikenttää. Miten tämä vaikuttaa mainostajiin, katsojiin ja TV-yhtiöihin? Onko perinteinen lineaarinen TV kuolemassa vai syntyykö nyt entistäkin parempi Total TV -kokemus?
lue lisää04.03.2025
Digimarkkinoinnin huipulla: Anne Teeriaho ja Suomalainen Lääkäriseura Duodecim
Tervetuloa seuraamaan blogisarjaamme, jossa kurkistamme IAB Finlandin sertifikaattikoulutuksen kulisseihin ja pääsemme kuulemaan, kuinka koulutus on vaikuttanut markkinoinnin ja myynnin ammattilaisten urapolkuun ja osaamiseen. IAB Finlandin digimarkkinoinnin koulutus tarjoaa ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa digitaalisesta markkinoinnista. IAB on sertifioinut satoja markkinoinnin ja mainonnan asiantuntijoita vuosien kokemuksella. Sarjamme kolmannessa osassa tapaamme Anne Teeriahon, joka työskentelee ilmoitusmyyntipäällikkönä Suomalainen Lääkäriseura Duodecimissa ja hän on suorittanut IAB:n Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattikoulutuksen.
lue lisää04.03.2025
IAB Jäsenesittely: Järviseudun Sanomat ja Ari Ahvenlampi
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Järviseudun Sanomat ja Ari Ahvenlampi.
lue lisää