IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa.
Estimaattiin päästiin keräämällä kotimaisilta mediataloilta sekä natiiviverkostoilta myydyn natiivimainonnan määrä. Näytteen ulkopuolelle jäi muutama media, ja nämä arvioitiin mukaan kokonaisuuteen. Natiivisisältöjen tuotantoja ei sisällytetty estimaattiin. IAB:n sisältömarkkinoinnin työryhmän tavoitteena on tehdä vuoden 2024 markkinaestimointi heti vuoden 2025 tammikuussa.
“Kotimaisesta mediamarkkinasta ei ole ollut muutamaan vuoteen saatavissa dataa natiivimainonnan määrästä. Natiivimainonnan panostusten trendiä on pitänyt seurata kansainvälisistä tilastoista tai dollareina USA:n markkinasta. Nyt on otettu ensi askel uuteen suuntaan, ja tämä on hieno juttu” , kommentoi Alma Median sisältömarkkinointijohtaja Hanna Repo.
“Natiivimainonta on ollut viime vuodet selkeästi kasvussa ainakin kansainvälisiä trendejä seuraten, joten on hienoa, että myös Suomessa saadaan jatkossa mitattua tämän formaatin osuutta koko mainoskakusta. Tästä on hyvä aloittaa säännöllinen seuranta, sillä oletamme natiivimainonnan formaattina kiinnostavan mainostajia jatkossa yhä enemmän.“, kommentoi ohjelmallisen natiivimainonnan alusta Readpeakin Suomen maajohtaja Sarianna Haakana.
Kiinnostaako sisältömarkkinointi ja natiivimainonta? Tule mukaan IAB:n sisältömarkkinoinnin työryhmään. IAB:n toiminnanjohtaja Pasi jeesailee sinua eteenpäin.
Pasi Raassina
IAB Finland
pasi.raassina@iab.fi
040 575 3726
01.11.2024
IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa.
lue lisää14.06.2022
Suomessa 36 miljoonaa DOOH-euroa vuonna 2021
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.
lue lisää07.02.2013
Suomi, mobiili, missä mennään?
Mobiilimainonta Suomessa on kuvaannollisesti ehkä juuri noussut merestä maalle ja opettelee hengittämään kiduksien sijasta keuhkoilla. Samaan aikaan merestä nousee useampia hengitystä harjoittelevia olentoja, jotka kilpailevat elintilasta ja taistelevat toisiaan vastaan vahvimman oikeudella. Toisten kanssa ei tulla toimeen, vaan ympärillä vallitsee viidakon laki ja epäjärjestys.
lue lisää