IAB Europe -tutkimuskysely: Yli puolet yrityksistä eivät seuraa digimainonnan hiilijalanjälkeä
Internetin osuus maailman kasvihuonekaasupäästöistä on eri arvioiden mukaan 2-4%, joka vastaa lentoliikenteen osuutta. Päästöjen on arvioitu tuplaantuvan 2025 mennessä. Digitaalisen mainonnan osuus koko infrastruktuurin hiilijalanjäljestä on erään vuonna 2018 tehdyn arvion mukaan noin 10%, luultavasti nykyään huomattavasti enemmän. Toisen arvion mukaan 70% median verkkosivun latautumiseen kuluvasta sähköstä voidaan liittää digimainontaan.
Tiivistettynä, digitaalisen mainonnan hiilijalanjälki on mittava. Kansainvälisellä tasolla alan toimijat ovat heränneet ja alkaneet toimimaan digimainonnan hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Muun muassa IAB Europe tutki äskettäin asiaa Euroopan tasolla. IAB Europen tutkimuksessa oli 256 vastaajaa, 29 Euroopan maasta. Tosin Suomen edustus vastauksissa oli vähäinen, kattaen vain 17 vastaajaa. Tämäkin osasyy siihen, miksi on paikallaan kartoittaa Suomen tilannetta syvällisemmin.
Tutkimuksessa havaittiin muun muassa, että:
- Yli puolet (51%) vastaajista eivät seuraa digimainonnan jakelusta seuraavia päästöjä.
- 55% vastaajista koki, että heidän yrityksensä on aloittanut tai edistänyt huomattavasti hiilijalanjäljen pienentämistä. 18% vastaajista eivät ole edes aloittaneet, tai harkinneet hiilijalanjäljen pienentämistä.
- Puolet vastaajista (50%) vastaajien yrityksistä olivat tehneet vastuullisuusauditoinnin, 46% yrityksessä on vastuullisuudesta vastaava henkilö ja 46% yrityksistä oli luotu vastuullisuuden tarkistuslista.
- Vastaajat kokivat digimainonnan suurimmiksi haasteiksi keksittömän kohdentamisen, mittaamisen ja heti seuraavaksi kolmantena vastuullisuuden.
Tuloksia tarkastellessa vaikuttaa siltä, että toimenpiteitä on käynnistetty mutta yleisesti ottaen vastuullisuudessa ollaan vielä alkutaipaleella. IAB Finlandin Vastuullisen digimainonnan työryhmä (ja allekirjoittanut opinnäytetyön merkeissä) selvittävät nyt asiaa Suomen tasolla kyselytutkimuksen avulla.
Kyselyyn vastaamiseen menee noin 10-15 minuuttia ja se on suunnattu kaikille digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan parissa työskenteleville. Kyselyn avulla pyrimme selvittämään vastauksia kysymyksiin kuten, mikä on vastuullisuuden tilanne digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin parissa? Mitä vastuullinen digimainonta todellisuudessa on tai voisi olla?
Miksi sitten uhraisit 10-15 minuuttia kallista aikaasi taas yhteen kyselyyn vastaamiseen?
Osallistumalla:
- Osallistut samalla metsien suojeluun, sillä jokaista vastaajaa kohden IAB Finland lahjoittaa 1€ Luonnonperintösäätiölle metsien suojeluun.
- Annat konkreettisesti oman panoksesi vastuullisemman digimainonnan tekemiseen.
- Saat tutkimustulokset halutessasi suoraan sähköpostiisi.
- Mahdollistat kattavamman tilannekatsauksen Suomen markkinasta ja täten sopivien kehitystoimenpiteiden suunnittelun.
- Mitään ei tarvitse tietää, osata tai olla tehtynä. Mitä enemmän eri tasoisten ja kokoisten yritysten vastauksia saamme, sitä rehellisemmän tilannekuvan voimme luoda. Kyseessä ei ole kilpailu tai tasotesti.
- Kyselyn ohessa saatat saada (ei niin minkäänlaisia takuita)oivalluksia ja kehitysideoita myös omaan toimintaan.
- Sinulla on mahdollisuus antaa palautetta ja kehitysehdotuksia kyselystä tai vaikka terveisiä Vastuullisen digimainonnan työryhmälle.
Osallistu siis kyselyyn täältä.
Kyselyä saa mielellään jakaa myös omalle verkostolle. Tutkimuksen tulokset julkaistaan IAB MIXX Awardsissa 25.5.2023. Nähdään siellä!
Heidi Blomberg on Vastuullisen digimainonnan työryhmän jäsen ja tekee YAMK-opinnäytetyötä aiheesta Vastuullinen digimainonta.
Lähteet:
IAB Europen tutkimus:
State of Readiness – Sustainability in Digital Advertising Report. https://iabeurope.eu/knowledge-hub/state-of-readiness-sustainability-in-digital-advertising-report/
Biez, C. S. and C. L. (n.d.). Media Websites: 70% of the Carbon Footprint Caused by Ads and Stats. https://marmelab.com//blog/2022/01/17/media-websites-carbon-emissions.html
The Carbon Footprint of the Internet. https://www.climateimpact.com/news-insights/insights/infographic-carbon-footprint-internet/
Pärssinen, M., Kotila, M., Cuevas, R., Phansalkar, A., & Manner, J. (2018). Environmental impact assessment of online advertising. Environmental Impact Assessment Review, 73, 177–200. https://doi.org/10.1016/j.eiar.2018.08.004
13.09.2023
Vaikuttajamarkkinoinnin pulssikysely: Vaikuttajamarkkinoinnin onnistumisen keskiössä arvopohjainen yhteistyö - vastuullisuus ja inhimillisyys korostuvat
Vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntäminen osana yrityksen tai organisaation muuta markkinointia ja viestintää on monipuolistunut ja käsiteltävät teemat ovat laajentuneet. Vaikuttajamarkkinointi nähdään nykyään myös merkittävänä vastuullisuusviestinnän keinona ja yritykset etsivät yhteistyökumppaniksi vaikuttajia, jotka jakavat samanlaiset arvot ja näkemykset.
lue lisää30.08.2023
IAB Finlandin datatyöryhmä kysyi alkuvuodesta markkinasta vuoden 2023 panostuskohteita
Kyselyllä halusimme selvittää, markkinointianalytiikan kontekstissa, mihin organisaatiot tulevat panostamaan vuonna 2023. Vastauksia tähän lyhyeen kyselyyn saatiin yhteensä 90 kappaletta, mainostajien edustaessa suurinta ryhmää (noin 41 %). Selvästi tärkeimmäksi panostuskohteeksi nousi vastauksissa ensimmäisen osapuolen data eli 1st party data.
lue lisää28.03.2023
IAB Europe -tutkimuskysely: Yli puolet yrityksistä eivät seuraa digimainonnan hiilijalanjälkeä
Internetin osuus maailman kasvihuonekaasupäästöistä on eri arvioiden mukaan 2-4%, joka vastaa lentoliikenteen osuutta. Päästöjen on arvioitu tuplaantuvan 2025 mennessä. Digitaalisen mainonnan osuus koko infrastruktuurin hiilijalanjäljestä on erään vuonna 2018 tehdyn arvion mukaan noin 10%, luultavasti nykyään huomattavasti enemmän. Toisen arvion mukaan 70% median verkkosivun latautumiseen kuluvasta sähköstä voidaan liittää digimainontaan.
lue lisää30.01.2020
Kysy IABlta: Vastauksia TCF:stä, ePrivacysta ja tietosuojasta
IAB Finlandin 23.1.2020 järjestämässä Master Your GDPR -seminaarissa oli painavaa asiaa tietosuojasta ja sen vaikutuksista alati muuttuvaan digitaalisen mainonnan ekosysteemiin. Alan polttavia uutisia kuultiin tietosuojaviranomaisen edustajalta, web-alustojen asiantuntijalta sekä IAB:n tietosuojaryhmän puheenjohtajalta.
lue lisää