IAB Europelle langettava päätös TCF-standardiin liittyen
Belgian tietosuojaviranomainen APD antoi 2.2.2022 päätöksen koskien IAB Europen fasilitoimaa TCF-standardia. Päätöksen mukaan IAB Europe on rekisterinpitäjän roolissa TCF:n TC-Stringissä, joka tulkittiin päätöksessä henkilötiedoksi. Päätöksessä esitettiin myös muita teknisiä ja juridisia TCF standardiin liittyviä, kehitystyötä vaativia muutosvaatimuksia. IAB Europe tuomittiin yhteensä 250 000€ sakkoihin. APD:n päätöksentekoon osallistuivat myös muiden EU-maiden tietosuojaviranomaiset ja siten päätös on lähtökohtaisesti sitova kaikissa EU-maissa. IAB Europen on toimitettava seuraavan kahden kuukauden kuluessa APD:lle kehityssuunnitelma päätöksessä mainittujen puutteiden korjaamiseksi. Suunnitelman toteuttamiselle on kuuden kuukauden aikajakso sen jälkeen, kun APD on sen hyväksynyt.
Huomioitavaa on, että päätös koskee vain IAB Europea eikä TCF standardia hyödyntäviä yrityksiä. IAB Europe on myös päättänyt valittaa tuomiosta Belgian markkinaoikeuteen. Belgian viranomaisten laatima päätösdokumentti englannin kielellä löytyy täältä ja IAB Europen tiedotteen pääsee lukemaan tästä. Alle on vielä koottu yleisimpiä kysymyksiä ja vastauksia päätökseen liittyen. Lisätietoja voi kysellä IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassinalta (pasi.raassina@iab.fi, 040-575 3726)
OVATKO TCF:N MUKAISET EVÄSTEKYSELYT NYT LAITTOMIA?
Ei. APD:n päätöksessä ei ole mitään, mikä viittaa siihen, että itse suostumuskyselyt ovat laittomia. APD pyytää lisätietoja ja selvityksiä etenkin henkilötietoihin verrattavaan TC-Stringiin liittyen.
PITÄÄKÖ KAIKKI TCF:N KAUTTA KERÄTTY DATA POISTAA?
Ei. APD:n päätöksessä lukee, ettei se voi vaatia kaikkien toimijoiden poistavan TCF:n kautta kerättyä dataa. Vaatimus datan poistamisesta koskee vain TCF:n ns. global scope -asetuksen avulla kerättyä dataa, joka poistui käytöstä jo kesällä 2021.
POISTUUKO OIKEUTETUN EDUN PERIAATE TCF:STÄ?
APD:n päätöksen mukaan oikeutettuun etuun turvautuminen oli riittämätön tarkoituksiin, joihin liittyy kohdennettua mainontaa tai käyttäjien profilointia. Siksi on tällä hetkellä epäselvää, mitä oikeutetun edun periaatteelle kokonaisuutena tapahtuu. IAB Europe jatkaa keskustelua asiasta APD:n kanssa.
MIKÄ ON TC-STRING JA MIKSI APD PITÄÄ TC-STRINGIÄ HENKILÖTIETONA?
TC-string on CMP-työkalujen luoma digitaalinen ns. merkkijono, johon kirjoitetaan kuluttajan evästehyväksyntään liittyvät valinnat. TC-stringiin kerätyt tiedot voi jakaa läpi digimarkkinan arvoketjun esimerkiksi ohjelmallisen ostamisen työkaluihin.
APD:n päätös ei yksiselitteisesti määritä, että TC-string mahdollistaa yksittäisen käyttäjän tunnistamisen. Mutta päätöksen mukaan yhdistämällä TC-stringin sisältämä tieto muuhun dataan, esimerkiksi käyttäjän IP, on yksittäisen käyttäjän tunnistaminen mahdollista.
ONKO IAB EUROPE VALITTAMASSA PÄÄTÖKSESTÄ EU:N MARKKINAOIKEUTEEN?
Kyllä, IAB Europe julkaisi 11.2 tiedotteen, jossa kertoi valittavansa päätöksesä Belgian markkinaoikeuteen. Lue lisää täältä!
ONKO OPENRTB NYT LAITONTA?
APD:n päätös ei käsittele OpenRTB:n laillisuutta, vaan keskittyy IAB Europen hallinnoiman TCF-standardiin ja etenkin sen TC-stringiin.
TULEVATKO PAIKALLISEN TIETOSUOJAVIRANOMAISET OLEMAAN YHTEYDESSÄ TCF-KÄYTTÄJIIN ESIMERKIKSI SUOMESSA?
Periaatteessa ja todennäköisesti ei. Ensinnäkin oikeusprosessi on vielä kesken, eli siihen voidaan hakea yhä muutosta ja IAB Europella on joka tapauksessa kaksi kuukautta aikaa esittää APD:lle suunnitelmat TCF:n kehittämiseen. Paikallisten viranomaisten toimenpiteet näin keskeneräiseen tapaukseen eivät missään nimessä ajaisi prosessia prosessia eteenpäin. Lisäksi tulee muistaa, että APD:n päätös ei tee TCF:n käyttämisestä laitonta.
06.02.2024
Digitaalisen markkinoinnin trendit 2024 - IAB Finlandin Industry Partnerit esittelyssä
IAB Finlandin Industry Partnereina vuonna 2024 toimivat Adform, Alma Media, Clear Channel, RTL, Sanoma ja SOK Smart Marketing. Esittelemme heidät kaikki kahdessa osassa ja alotamme nyt kolmikolla Adform, RTL ja SOK Smart Marketing. Loput kumppanit esitellään kahden viikon päästä.
lue lisää26.01.2024
Antti Kallio ja Christopher Fernandez IAB Finlandin hallituksen PJ-kaksikoksi
Dagmarin Chief Business Officer Antti Kallio valittiin tammikuun kokouksessa yksimielisesti IAB Finlandin hallituksen puheenjohtajaksi vuodelle 2024. Varapuheenjohtajan nuijaa tänä vuonna heiluttaa viime vuoden tapaan Kinesson Pohjoismaiden liiketoiminnasta vastaava Christopher Fernandez.
lue lisää10.02.2022
Kuka on IAB:n hallituksen tuore puheenjohtaja Eliisa Puikkonen?
Tammikuussa IAB Finlandin hallitukselle valittiin puheenjohtajaksi Eliisa Puikkonen, Elisalta. Halusimme tutustua Eliisaan enemmän ja tietää kuinka hän on päätynyt IAB:n hallituksen puheenjohtajaksi ja miksi hän kokee yhteistyön IAB:n kanssa tärkeänä.
lue lisää09.02.2022
IAB Europelle langettava päätös TCF-standardiin liittyen
Belgian tietosuojaviranomainen APD antoi 2.2.2022 päätöksen koskien IAB Europen fasilitoimaa TCF-standardia. Päätöksen mukaan IAB Europe on rekisterinpitäjän roolissa TCF:n TC-Stringissä, joka tulkittiin päätöksessä henkilötiedoksi. Päätöksessä esitettiin myös muita teknisiä ja juridisia TCF standardiin liittyviä, kehitystyötä vaativia muutosvaatimuksia. IAB Europe tuomittiin yhteensä 250 000€ sakkoihin.
lue lisää