IAB Finland vahvistaa rooliaan yleisömittauksen standardoijana ja kehittäjänä Suomessa
Yleisömittauksen ongelmiin yhdessä palveluntarjoajien kanssa ratkaisuja etsinyt IAB Finlandin Mittaustyöryhmä organisoidaan uudelleen. Työryhmän toimintaa tehostetaan valitsemalla nimetyt asiantuntijajäsenet, jotka edustavat laajasti IAB:n jäsenkuntaa. Samalla parannetaan tiedonkulkua eri toimijoiden välillä. Yleisömittauksen murroksessa on tärkeää, että koko IAB:n jäsenkenttä on yhdessä rakentamassa koko alaa palvelevaa mittaustapaa.
Internetin yleisömittaus on suurien muutosten alla palveluntarjoajien panostaessa myös demografisia tietoja keräävään paneelipohjaiseen mittaukseen. Uusien mittaustarpeiden lisäksi verkkomainonnan alan toimijoiden roolit ovat merkittävien muutosten keskellä – verkkomediat ovat myös mainostajia, sekä mainostajat laajoine verkkosivustoineen medioita.
IAB Finlandin hallitus on tehnyt päätöksen yleisömittausta standardoivan ja kehittävän Mittaustyöryhmän toiminnan tehostamisesta. Mittaustyöryhmään valitaan yhdeksi toimintakaudeksi kerrallaan verkkomittauksen asiantuntijat mahdollisimman laajasti koko verkkomainonnan arvoketju huomioiden. Työryhmään on valittu jäsenet neljästä verkkomediaa, kahdesta mainostajaa, yhdestä mediatoimistoa sekä yhdestä analytiikkapalvelujen tarjoajaa edustavista IAB:n jäsenyrityksistä. Työryhmän toimintasuunnitelmaan kuuluu erilaisten mittauspalveluntarjoajien aktiivinen kuuleminen sekä avoin keskustelu muiden digiekosysteemiin kuuluvien tahojen kanssa. Tiedonkulun avoimuuteen ja proaktiivisuuteen tullaan panostamaan mm. laajentamalla työryhmän kokouspöytäkirjojen jakelua.
"Uudistuksella on kaksi tärkeää tavoitetta: toisaalta tehostaa päätöksentekoa asioissa, jotka vaativat asiantuntijaryhmän kannanottoja ja koskevat koko verkkomainonnan alaa, ja toisaalta lisätä avoimuutta työryhmän toiminnasta IAB:n jäsenten, muiden markkinointialan liittojen sekä tiedotusvälineiden suuntaan. Uudistetun ryhmän tarkoituksena on myös osaltaan varmistaa, että tapa, jolla yleisömittausta tehdään, tukee alan kehitystä parhaalla mahdollisella tavalla,” IAB:n Mittaustyöryhmän puheenjohtaja Janne Korpi kertoo.
IAB Finlandin Mittaustyöryhmän edustajat 2013:
Puheenjohtaja Janne Korpi, Chief Account Officer, Quru
Teemu Relander, Head of Online Performance Unit, Sanoma
Ilkka Porna, Head of online analytics, MTV3 Internet
Pia Ruusukivi, Development Manager, Kauppalehti Verkkokehitys
Mikko Ristimäki, Director, Online Development & Technology, Aller Media
Antti Kallio, Planning Director, Dagmar
Markus Sillanpää, Development Manager, SOK
Jussi-Pekka Erkkola, Head of Digital Marketing, Valio / Mainostajien Liiton Digiryhmän edustaja
11.12.2024
IAB Studio: Uusi yhteistyö ottaa kaikki mukaan Retail Mediaan
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat Hannaleena Koskinen Allerilta ja Teemu Kurri Craneworks / Doohlabsilta. Tällä kertaa studiossa otettiin kantaa kuumimpaan mediatrendiin, eli puhutaan retail mediasta.
lue lisää03.12.2024
Katsaus kuluneeseen vuoteen 2024: Ohjelmallinen Gaming
Gaming mainonta on ollut nousevia aiheita ohjelmallisessa ostamisessa vuoden 2024 aikana. Otimme IAB:n kanssa katsauksen kuluneeseen vuoteen gaming mainonnan parissa ja haastattelimme ohjelmallisen asiantuntijaa Nina Nordmania (Kinesso, IPG Mediabrands) sekä videomainonnan asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa (RTL AdAlliance).
lue lisää29.11.2024
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa
Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso.
lue lisää29.11.2024
Kuinka hyödyntää tekoälyä vastuullisesti markkinoinnissa?
Tekoäly on noussut nopeasti markkinoinnin ammattilaisten tehokkaaksi työkaluksi, joka parantaa ideointia, sisällöntuotantoa ja analysointia. Vaikka tekoäly tuo mukanaan huomattavia etuja, kuten työprosessien nopeutumista ja automatisointia, sen käyttö edellyttää vastuullisuutta ja eettistä harkintaa. Tässä artikkelissa käsittelemme tekoälyn käyttöä markkinoinnin tukena ja vastuullisia käytäntöjä, jotka auttavat rakentamaan kestävää ja eettistä markkinointia.
lue lisää