Icon
IAB selvitti: Suomessa mainosnäytöistä blokataan esto-ohjelmilla 8,1 % IABlogi

IAB selvitti: Suomessa mainosnäytöistä blokataan esto-ohjelmilla 8,1 %

07.09.2017

IAB Finland selvitti suomalaisilta julkaisijoilta ad blocking- eli mainonnanesto-ohjelmien käytön laajuutta kesän 2017 aikana. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kuinka suuri osa suomalaisista mainosnäytöistä päätyy mainonnanesto-ohjelmien estämäksi. Samalla selvitettiin mitä eri keinoja julkaisijat ovat käyttäneet mainonnaneston vähentämiseksi ja mitä ne aikovat tulevaisuudessa tehdä. Kyselyyn vastasi yhteensä 12 mediataloa, joiden sivustot edustavat merkittävää osaa suomalaisista verkkomedioista.

Kyselyyn vastanneista julkaisijoista 80 % kertoi mitanneensa mainonnanesto-ohjelmien käytön määrää omilla sivustoillaan satunnaisesti ja 75 % seuraavansa kehitystä jatkuvasti. Päätelaitteista tarkimmin seurattuja ovat perinteiset tietokoneet, joihin mainonnanesto-ohjelmien käyttö keskittyykin mobiililaitteita vahvemmin. Yli puolet vastaajista oli kuitenkin mitannut esto-ohjelmien käyttöä myös mobiililaitteilla.

IAB Finlandin selvitys osoitti, että kaikki päätelaitteet huomioituina keskimäärin 8,1 prosenttia mainosnäytöistä päätyy esto-ohjelmien blokkaamaksi. Mainosnäyttöjen esto oli suurinta perinteisillä tietokoneilla, 15,6 %. Vastaavasti mobiililaitteissa osuus oli 2,0 % ja tablettilaitteilla 1,7 %. Mainonnaneston määrä on pysynyt IAB:n vuonna 2016 tehdyn kyselyn tasolla.

IAB Finlandin selvityksen tulokset noudattelevat vahvasti kansainvälisten selvitysten tuloksia. Myös Suomessa aktiivisimpia mainonnanesto-ohjelmien käyttäjiä näyttää löytyvän nuorten miesten suosimilta sivustoilta.

Kotimaiset julkaisijat ovat olleet aktiivisia selvittämään eri mahdollisuuksia mainonnanesto-ohjelmien käytön vähentämiseksi. Käytännössä esimerkiksi esto-ohjelmia käyttävien pääsyn estämistä sisällön pariin ei ole kuitenkaan toteutettu yksittäisiä poikkeuksia lukuun ottamatta.

IAB kannustaa vahvasti julkaisijoita, mainostajia ja luovia toimistoja kiinnittämään huomiota mainonnan tekniseen ja luovaan laatuun sekä palvelussa esitettävän mainonnan määrään. Koko mainonnan arvoketjun tulisi huolehtia mainonnan laadusta käyttäjän näkökulmasta. 

IAB Finland on IAB Europen mukana kansainvälisessä Coalition for Better Ads -hankkeessa. Mainonnan laadun parantuessa myös tarve mainonnan estämiselle vähenee.

Lisätietoja:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi@iab.fi.
IAB Finland Ad blocking työryhmän puolesta: Jan Träskelin, Head of Online Advertising Technology & Development, Sanoma etunimi.sukunimi@sanoma.fi
Petri Kokkonen, CEO, Relevant, etunimi.sukunimi@relevant.fi

23.01.2025

Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaatti uudistuu – pysy ajan tasalla muuttuvassa maailmassa

Digimarkkinoinnin, mainonnan ja median maailma kehittyy nopeammin kuin koskaan aiemmin. Alan ammattilaisena tiedät, miten tärkeää on pysyä ajan tasalla uusista trendeistä, työkaluista ja parhaista käytännöistä. Siksi me IAB:llä päivitämme jatkuvasti digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattia – vastaamaan tämän päivän ja huomisen haasteisiin.

lue lisää

20.01.2025

IAB Studio: Ohjelmallisen mainonnan myytit - Totta vai tarua?

Tervetuloa kuuntelemaan uusinta IAB Studio podcast-jaksoa, jossa syvennymme ohjelmallisen mainonnan ajankohtaisiin teemoihin ja trendeihin! Pasin kanssa studiossa mukana ovat alan asiantuntijat Juuli Pelkonen Adformilta ja Miia Salmi Sanomalta.

lue lisää

20.01.2025

Uusi IAB:n jäsenetu vuodelle 2025: Foorumit

IAB Finland aloittaa uudet jäsenille suunnatut foorumit helmikuussa 2025. Ensimmäiset foorumit keskittyvät kahteen IAB:n jäsenkyselyssä erittäin tärkeäksi koettuun teemaan: tekoälyyn sekä mainonnan tuloksellisuuteen. Foorumit keskittyvät 100% osallistujien omaan oppimiseen ja ne ovat avoinna kaikille IAB:n jäsenille.  Pidämme yhteisen infotilaisuuden foorumeista tiistaina 11.2.2025 klo 9:00 Teamsissa. Tule mukaan tutustumaan foorumeihin ja lue myös alta yleisimmät kysymykset foorumeihin liittyen.

lue lisää

16.01.2025

IAB Jäsenesittely: Singularity Designs Oy ja Jyri Kyllönen

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Singularity Designs Oy ja Jyri Kyllönen

lue lisää