Icon
Digitalisoituminen pakottaa perusasiat kuntoon IABlogi 2019

Digitalisoituminen pakottaa perusasiat kuntoon

23.05.2019 | Jaakko Lintunen, Digital Media Finland

Olen tavannut tämän kevään aikana paljon ihmisiä monilta toimialoilta, ja voin sanoa, että kaikkien liiketoiminta on enemmän tai vähemmän hankalassa murroksessa digitalisoitumisen vuoksi. Fundamentit järkkyvät, kun ihmiset eivät osta kuten ennen ja kilpailukenttä onkin esim. Länsi-Tampereen sijaan globaali. Huonekalukauppiaan show room on netissä, jossa vertailua tehdään, ja myymälään tullaan lähinnä tekemään tilaus – jos sitäkään. Ostoskeskusten kilpailuetu ei voi jatkossa olla saatavuus, vaan elämykset, koska kaiken saa helpommin ja halvemmalla digikanavista. Veikkauskin totesi, että black jackin ja ruletin pyörittäminen yökerhoissa ei lyö leiville lisääntyneen digipelaamisen vuoksi.

Miettikääpä itse mitä tahansa toimialaa. Väitän, että digitaalisuus on muuttanut sen toimintamalleja kilpailutilanteen tai asiointikäyttäytymisen osalta oleellisesti. Uudistumiseen pitäisi siis panostaa, mutta ylärivi sakkaa ja katteet tippuvat. Perinteiset keinot eivät tuo enää samaa tehoa kuin ennen, mutta uusiin on vaikeata tarttua.

Yritykset näyttävät olevan hyvin erilaisissa vaiheissa suhteessa oman toimialansa digitalisoitumiseen. On vaikeata juosta täydessä vauhdissa olevaa junaa kiinni, mutta kun digitalisoitumista lähestyy liiketoiminnan ja asiakkaiden näkökulmasta, voi tapahtua ihme: digitalisoituminen tarjoaakin mahdollisuuksia eikä uhkia. Musiikkitoimialalla levymyynnin ovat korvanneet suoratoisto ja konsertit. Kirjat eivät ole hävinneet, mutta nyt osa kuuntelee niitä lukemisen sijaan. Digimurros antaakin mahdollisuuden uudistaa oma liiketoiminta pohjamutia myöten. Mahdollisuuteen kannattaa tarttua nyt heti, ennen kuin on ikävällä tavalla pakko tai ennen kuin viimeinen sammuttaa valot.

Digitaalisessa murroksessa pärjää vain, jos perusasiat (= strategia) ovat kunnossa. Digiympäristössä strategiattomuudesta jää varmasti kiinni, koska kilpailu on kovempaa.

Huomaankin uskovani entistä vimmaisemmin siihen, että yrityksen perusasioiden kuntoon laittaminen tai kirkastaminen on tehtävä aina ensin: Miksi meillä on oikeus olla olemassa? Mitä teemme paremmin kuin muut? Miksi asiakkaat tulevat onnellisiksi, kun käyttävät palveluitamme tai tuotteitamme? Miksi meillä on kivaa olla töissä? Moni yritys ei ole joutunut vastaamaan näihin kysymyksiin raadollisen rehellisesti koskaan, sillä monella toimialalla on riittänyt, että on ilmestynyt paikalle ja ottanut osansa markkinoista.

Kun näihin asioihin on saatu kelvollinen vastaus, päästään miettimään, miten ja missä kohtaisimme asiakkaamme. Millainen ostopolku toimialallamme nykyisin on? Toimiiko perinteinen tapa palvella asiakkaita, vai pitäisikö miettiä uusia tapoja? Mistä ihmiset ovat valmiita maksamaan jatkossakin meidän toimialallamme?

Kun perusasiat ovat kunnossa, digitaalisuus avaa yritykselle suuremmat markkinat ja mahdollistaa erikoistumisen. Jos on paras jossain, ei tarvitse tyytyä Suomen mestaruuteen. Suomessa peliala on hyvä osoitus tästä.

Perusasioiden liiketoiminnassa täytyy edelleen olla kunnossa. Tai oikeastaan näin: nyt perusasioiden vasta pitääkin olla kunnossa, jotta voi miettiä, miten omaa liiketoimintaa voi digitalisoida kannattavasti ja asiakaslähtöisesti.

Kirjoittaja Jaakko Lintunen on Digital Media Finlandin kumppanikonsultti.

24.01.2020

Totaalinen turhautuminen kannustaa teknologian ja datan tehokkaaseen hyödyntämiseen

Kuinka muunnetaan töissä turhautuminen hedelmälliseksi yhteistyöksi? Aikana, jona positiivinen ajattelu on ottanut entistä suurempaa jalansijaa, on tärkeää arvostaa myös turhautumista. Arjen haasteet ja strategisen tason tavoitteet antavat yhdessä syötettä markkinoinnin työkaluhankinnoille ja datan hyödyntämiselle. Teknologisten ratkaisujen ei ole järkevää jäädä tiimityön ulkopuolelle, vaan niiden tulisi nousta ”uusiksi” tiimiläisiksi, jotka voivat suorittaa arjen työtehtäviä.

lue lisää

21.01.2020

Natiivimainonta 2.0 - mistä on kysymys?

Natiivimainonnan määritelmä oli Sanomalla vielä pari vuotta sitten sisältöpainotteinen: kaupallista sisältöä, joka on muodoltaan ja äänensävyltään mahdollisimman lähellä median omia sisältöjä. Nykyään natiivimainonnan piiriin kuuluu lisäksi aivan erilaisia, täydentäviä ja vaihtoehtoisia ratkaisuja. Mistä on kysymys ja millaisiin tarkoituksiin natiivimainontaa kannattaa käyttää?

lue lisää

09.12.2019

Mihin käyttää kolmannen osapuolen dataa

Omasta datasta puhutaan paljon ja syystäkin, koska sitä hyödyntäen omaa markkinointia voidaan monin tavoin tehostaa jo pienillä teoilla. Kolmannen osapuolen datan käytössä sen sijaan päädytään usein keskustelemaan lähinnä mainonnan kohdentamisesta.

lue lisää

05.12.2019

Markkinoinnin ammattilainen, näin autat asiakastasi ymmärtämään sisältömarkkinointia

Oikein ajoitettu ja kohdennettu sisältömarkkinointi saa lukijan viettämään brändin parissa aikaa parhaimmillaan moninkertaisesti.

lue lisää