Icon
Mihin käyttää kolmannen osapuolen dataa IABlogi 2019

Mihin käyttää kolmannen osapuolen dataa

09.12.2019 | Tuukka Aaltonen, Relevant Digital

Omasta datasta puhutaan paljon ja syystäkin, koska sitä hyödyntäen omaa markkinointia voidaan monin tavoin tehostaa jo pienillä teoilla. Kolmannen osapuolen datan käytössä sen sijaan päädytään usein keskustelemaan lähinnä mainonnan kohdentamisesta. Oli kyse sitten sosiaalisessa mediassa kyseisen palvelun omasta kohdennusdatasta tai ohjelmallisessa ostamisessa eri datan tarjoajien kohdennusdatasta.

Kolmannen osapuolen datalla voi kuitenkin olla paikkansa myös siinä, mitä tapahtuu klikkauksen tai muun sivustolle saapumisen jälkeen. Laajemmalla ulkopuolisilla datalla voidaan tehokkaammin analysoida omien palveluiden yleisöjen eri tietoja tai kiinnostuksen kohteita. Samalla voidaan parantaa omaa asiakasymmärrystä, joka muodostuu useista eri tietolähteistä verkkodata yhtenä niistä.

Sen lisäksi ulkopuolista dataa voidaan hyödyntää auditoimaan mainonnan tai muuta kautta tulevaa yleisöä. Onko se tavoiteltua kohderyhmää? Kolmannen osapuolen dataa voidaan hyödyntää analysoimaan lopputulosta eli mainoksesta kiinnostuneita sivustolle asti tulleita yleisöjä. Näin myös tilanteissa, joissa itse mainoksen kohdennuksessa ei käytettäisi dataa vaan se kohdennettaisiin aiheen tai sivuston mukaan kontekstuaalisesti.

Tarpeeksi suurissa sivustotapahtumien määrissä voidaan tehdä myös kiinnostavampia analyyseja. Osto- tai muita sivuston tavoitteiden saavutuksia eli konversiotapahtumia voidaan verrata muuhun sivuston yleisöön tai eri mainoskampanjoista saatuihin yleisöihin, kun konversiotapahtumia on riittäviä määriä.

Yleisöjen analysoimisen lisäksi dataa voidaan hyödyntää konkreettisemmin sivuston tai palvelun personoinnissa. Tässä omalla datalla on suuri rooli mutta sen jättämiä aukkoja tai rajallisuutta voidaan täydentää kolmannen osapuolen datalla.

Käytännössä tämä voi esimerkiksi tarkoittaa ostopolun lyhentämistä tuomalla kohderyhmän yleisöjä kiinnostavia sisältöjä esille. Yhtä lailla se voi tarkoittaa tuotekuvausten muokkausta tai jonkinlaista muuta mallia missä yhdistetään omaa dataa ja ulkopuolista dataa. Parhaimpiin tuloksiin voidaankin päästä ensin mallintamalla omat tutkitut kohderyhmät ulkopuoliseen laajempaan dataan ja sitten käyttämällä sitä eri toimenpiteisiin. Olivat toimenpiteet sitten mainostamista, analyysia, mainonnan jälkeistä ostopolun muokkausta tai lopullisen ostopäätöksen teon helpottamista.

Näitä toimenpiteitä tehdessä on myös hyvä ymmärtää millaista kolmannen osapuolen käyttämä data on. Miten se on kerätty? Kuinka tuoretta tai tarkkaa se on? Miten sen kohderyhmät on muodostettu? Millainen sen ansaintalogiikka on? Näistä aiheista ovat laajemmin täällä hiljattain ja ansiokkaasti kirjoittaneet muun muassa Veli-Matti Nurmela ja Marko Saarinen.


Kirjoittaja Tuukka Aaltonen on Relevant Digitalin projektipäällikkö ja jokapaikan digimainonnan työmyyrä.

24.01.2020

Totaalinen turhautuminen kannustaa teknologian ja datan tehokkaaseen hyödyntämiseen

Kuinka muunnetaan töissä turhautuminen hedelmälliseksi yhteistyöksi? Aikana, jona positiivinen ajattelu on ottanut entistä suurempaa jalansijaa, on tärkeää arvostaa myös turhautumista. Arjen haasteet ja strategisen tason tavoitteet antavat yhdessä syötettä markkinoinnin työkaluhankinnoille ja datan hyödyntämiselle. Teknologisten ratkaisujen ei ole järkevää jäädä tiimityön ulkopuolelle, vaan niiden tulisi nousta ”uusiksi” tiimiläisiksi, jotka voivat suorittaa arjen työtehtäviä.

lue lisää

21.01.2020

Natiivimainonta 2.0 - mistä on kysymys?

Natiivimainonnan määritelmä oli Sanomalla vielä pari vuotta sitten sisältöpainotteinen: kaupallista sisältöä, joka on muodoltaan ja äänensävyltään mahdollisimman lähellä median omia sisältöjä. Nykyään natiivimainonnan piiriin kuuluu lisäksi aivan erilaisia, täydentäviä ja vaihtoehtoisia ratkaisuja. Mistä on kysymys ja millaisiin tarkoituksiin natiivimainontaa kannattaa käyttää?

lue lisää

09.12.2019

Mihin käyttää kolmannen osapuolen dataa

Omasta datasta puhutaan paljon ja syystäkin, koska sitä hyödyntäen omaa markkinointia voidaan monin tavoin tehostaa jo pienillä teoilla. Kolmannen osapuolen datan käytössä sen sijaan päädytään usein keskustelemaan lähinnä mainonnan kohdentamisesta.

lue lisää

05.12.2019

Markkinoinnin ammattilainen, näin autat asiakastasi ymmärtämään sisältömarkkinointia

Oikein ajoitettu ja kohdennettu sisältömarkkinointi saa lukijan viettämään brändin parissa aikaa parhaimmillaan moninkertaisesti.

lue lisää