
Markkinointijohtajan silmin vuonna 2023
Toimiala toisensa jälkeen uudistuu digitaalisen vallankumouksen myötä. Silti yllättävätkin kokonaisuudet tuntuvat takertuvan vanhaan. Yksi tällainen funktio on markkinointi, jonka kulttuuri junnaa paikallaan.
Pinnallinen näennäismuutos ei riitä: aito transformaatio vanhasta ajasta uuteen edellyttää muutosta kulttuurin tasolla. Organisaatioevoluutioteoreetikko Frederic Laloux’n mukaan etenkin itseohjautuvampien kulttuurien ytimessä on yhdessä määritellyt arvot sekä innostava, sitouttava merkitys, joka antaa syyn organisaation tai ekosysteemin olemassaololle.
Ajatuksessa on perää. Arvolähtöistä markkinointia on mahdotonta tehdä, jos kaikki sen parissa työskentelevät yksilöt eivät koe ja elä yhteistä merkitystä jaetulla intohimolla. Se sekä tuntuu että näyttää ontolta.
Haastetta markkinoinnin kulttuurin muutokseen tuo se, että ekosysteemin muodostavat yrityksen omien markkinoinnin ammattilaisten lisäksi yhteistyöorganisaatiot. Arvojen sekä merkityksen kokemuksen on levittävä myös oman henkilöstön ulkopuolelle.
Muutos ei kuitenkaan ole mahdoton. Tulevaisuus voisi näyttää esimerkiksi tältä.
Varoitus! Seuraavan tekstin lukeminen saattaa aloittaa pitkän, intensiivisen matkan, jonka varrella sinua odottavat lukuisat muutokset, onnistumiset ja tuskan hetket – sekä huikea määrä älyllistä haastetta.
Toukokuussa 2023…
”Päätimme viisi vuotta sitten ryhtyä määrätietoisesti johtamaan kulttuuriamme. Nyt voin ylpeänä todeta, että olemme tulleet pitkälle.
Aloitetaan siitä, millaisista osista markkinoinnin ekosysteemimme rakentuu. Itse toimin markkinoinnista ja myynnistä vastaavana johtajana, ja organisaatiomme muodostuu viidestä itseohjautuvasta tiimistä. Ekosysteemiimme kuuluu myös neljä hyvin läheistä ja pitkäaikaista yhteistyökumppania.
Ylivoimaisesti merkittävin edistysaskel on otettu itseohjautuvuuden lisääntymisessä. Perinteinen keskijohto loistaa poissaolollaan: mikromanageeraukselle ja kontrollille ei ole enää tarvetta. Jokainen kumppaniyrityksissämme ja omissa tiimeissämme työskentelevä ihminen on aidosti sitoutunut arvoihimme ja uuden kulttuurimme periaatteisiin. Teemme töitä yhteisen merkityksen kokemuksen voimaannuttamina.
Arvot ovat tulleet osaksi arkeamme kulttuurin periaatteina. Englanniksi olemme käyttäneet termejä guiding principles sekä ground rules, vaikken erityisesti sanasta ”säännöt” pidäkään. Jokainen arvomme on sanoitettu ohjaamaan käyttäytymistämme kohti yhteisiä tavoitteita.
Uskallamme joka viikko kokeilla uusia keinoja saavuttaa tavoitteemme. Kun epäonnistumme, juhlimme kaikkea sitä, mitä saimme virheestä oppia. Kun onnistumme, juhlimme viisauttamme ja rohkeuttamme. Jokainen viikko kaikissa tiimeissä alkaa Rohkean Kokeilun Lupauksella ja päättyy RKL-juhlintaan uusien oppien ja rohkeuden kunniaksi.
Aiemmin meitä mitattiin nyt alkukantaisilta tuntuvilla mittareilla, joiden yhteys liiketoiminnan kasvuun ja kannattavuuteen oli epäselvä. Nykyään mittaaminen tukee suoraan sitä mitä pitääkin. Seuraamme aktiivisesti myös kulttuurimme periaatteiden toteutumista.
Samassa rytäkässä turhat siilot ovat poistuneet. Ennen kaikkea markkinointi ja myynti ovat nykyään yhtä. Emme enää edes puhu kahdesta eri funktiosta, vaan asiakkuustoiminnoista.
Todellakin. Viisi vuotta sitten asetimme itsellemme varsin kunnianhimoiset kulttuuristrategiset tavoitteet. Halusimme muuntautua asiakasarvoon keskittyväksi, kehityksen kärjessä kulkevaksi ja yhteisiä tavoitteita kohti intohimoisesti pyrkiväksi kokeilun kulttuuriksi, jossa olemassaolollamme olisi yhteinen merkitys.
Urani ylivoimaisesti suurin saavutus on se, että todellakin olemme kaikkea tuota – ja vielä paljon enemmän.”
Mitä jos allekirjoituksena olisi sinun nimesi?
Kirjoittaja Tomi Hilvo on Dinglen toimitusjohtaja. Hän on B2B-myynnin, markkinoinnin, digiliiketoiminnan sekä kulttuurijohtamisen huippuammattilainen.
12.03.2025
Näin Suomi bidaa: Alma Media tutki ohjelmallisen mainonnan kenttää Suomessa
Tammikuussa 2025 toteutettu kyselytutkimus keräsi vastauksia 95 ohjelmallisen mainonnan ammattilaiselta, jotka työskentelevät niin mediatoimistoissa kuin mainostajien omissa tradingdeskeissä. Tässä blogikirjoituksessa avaamme tutkimuksen taustoja ja nostamme esiin keskeiset tulokset, jotka valottavat ohjelmallisen mainonnan nykytilaa ja tulevaisuutta Suomen markkinoilla.
lue lisää11.03.2025
KonversiO-Optimistit: Televisio mullistuu – HD-siirtymä ja HbbTV muuttavat mainonnan!
Tervetuloa IAB:n KonversiO-Optimistit-podcastiin! Tänään sukellamme televisiomainonnan tulevaisuuteen ja siihen, miten HD-siirtymä ja HbbTV muuttavat koko pelikenttää. Miten tämä vaikuttaa mainostajiin, katsojiin ja TV-yhtiöihin? Onko perinteinen lineaarinen TV kuolemassa vai syntyykö nyt entistäkin parempi Total TV -kokemus?
lue lisää04.03.2025
Digimarkkinoinnin huipulla: Anne Teeriaho ja Suomalainen Lääkäriseura Duodecim
Tervetuloa seuraamaan blogisarjaamme, jossa kurkistamme IAB Finlandin sertifikaattikoulutuksen kulisseihin ja pääsemme kuulemaan, kuinka koulutus on vaikuttanut markkinoinnin ja myynnin ammattilaisten urapolkuun ja osaamiseen. IAB Finlandin digimarkkinoinnin koulutus tarjoaa ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa digitaalisesta markkinoinnista. IAB on sertifioinut satoja markkinoinnin ja mainonnan asiantuntijoita vuosien kokemuksella. Sarjamme kolmannessa osassa tapaamme Anne Teeriahon, joka työskentelee ilmoitusmyyntipäällikkönä Suomalainen Lääkäriseura Duodecimissa ja hän on suorittanut IAB:n Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattikoulutuksen.
lue lisää04.03.2025
IAB Jäsenesittely: Järviseudun Sanomat ja Ari Ahvenlampi
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Järviseudun Sanomat ja Ari Ahvenlampi.
lue lisää